• 1
  • 2
2009-06-17, 18:17
Medlem
kompjuters avatar
Riktig kebab ska ju vara gjort av lammkött, så var det allafall på 80-talet.
Glömmer aldrig Sultan-kebab i Kungshallen i Sthlm.

Tyvärr har det ju på senare tid blivit allt mer fusk med köttet och kryddningen även om vissa smakar helt ok.

Men lammköttet ger den där karakteristiska originella kebabsmaken som det är svårt att krydda sig fram till.

Så vad jag tänker göra är att köpa lammfärs och försöka göra en riktig klassisk kebab så som det ska smaka.

Behöver inget tips om själva tillagningen utan bara rätt kryddor och mängd.
Någon därute...???
Citera
2009-06-17, 18:28
Medlem
dePauls avatar
  • Korianderfrö
  • Spiskummin
  • Rött paprikapulver
  • Vitlök
  • Kanel (försiktigt)
  • Stjärnanis (försiktigt)
  • Svartpeppar
  • Salt
  • Ev. lök
~Paul~
Citera
2009-06-17, 19:14
Medlem
Du får gärna ta bilder och skriva ett recept sen på hur du gör, är alltid på jakt efter det perfekta receptet.

/Dead
Citera
2009-06-17, 19:16
Medlem
MaymuneNs avatar
Det är fettet som ger kebab smaken, man lägger 1 lager kött 1 lager fett på stången tills man fyllt upp hela, sedan jämnar man till den. Riktig kebab är alltså inte av köttfärs utan hela köttbitar.
Citera
2009-06-17, 19:24
Medlem
Thyselfs avatar
Ute och cyklar, var inget.
Citera
2009-06-17, 19:24
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
  • Korianderfrö
  • Spiskummin
  • Rött paprikapulver
  • Vitlök
  • Kanel (försiktigt)
  • Stjärnanis (försiktigt)
  • Svartpeppar
  • Salt
  • Ev. lök
~Paul~

Tack ~Paul~.......kryddorna är väl bekanta, men säg att jag kör 1kg lammfärs hur mycket av vardera krydda ska jag ha?

Det går ju inte att smaka sig fram som med salt och peppar.
Citera
2009-06-17, 19:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Tack ~Paul~.......kryddorna är väl bekanta, men säg att jag kör 1kg lammfärs hur mycket av vardera krydda ska jag ha?

Det går ju inte att smaka sig fram som med salt och peppar.
Det kan jag tyvärr inte svara på eftersom jag sällan mäter eller väger dylika ingredienser . Du får helt enkelt prova dig fram genom att provsteka en lite köttbulle och därefter korrigera kryddningen. Kan hända att du får upprepa det här flera ggr.

~Paul~
Citera
2009-06-17, 19:51
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det kan jag tyvärr inte svara på eftersom jag sällan mäter eller väger dylika ingredienser . Du får helt enkelt prova dig fram genom att provsteka en lite köttbulle och därefter korrigera kryddningen. Kan hända att du får upprepa det här flera ggr.

~Paul~

Ok, tack för svaret......jag får köra den hårda vägen. Men det är väl så, det finns ingen genväg till ett bra recept?

Men jag ska absolut pröva och rapporterar senare om hur det gick med diverse mängder kryddor vs. lammfärs.

Tack än en gång
Citera
2009-06-17, 20:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Ok, tack för svaret......jag får köra den hårda vägen. Men det är väl så, det finns ingen genväg till ett bra recept?

Men jag ska absolut pröva och rapporterar senare om hur det gick med diverse mängder kryddor vs. lammfärs.

Tack än en gång
Ingen orsak. Skall bli intressant att "höra" en rapport på det här .

~Paul~
Citera
2009-06-17, 20:24
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
Du kan prova lite garam masala annars.

Lägg till lite vitlök och tabasco för hetta
Citera
2009-06-18, 18:28
Medlem
FordEscis avatar
Santa Maria säljer en krydda som heter kebabkrydda. Tycker den är bra.

Brukar steka upp ett halvt kilo strimlad karré och krydda med just den kryddan. Smakar i princip identiskt med de lokala pizzeriornas
Citera
2009-06-18, 21:12
Medlem
Anroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FordEsci
Santa Maria säljer en krydda som heter kebabkrydda. Tycker den är bra.

Brukar steka upp ett halvt kilo strimlad karré och krydda med just den kryddan. Smakar i princip identiskt med de lokala pizzeriornas

Jo, det är inget fewl på den kryddan när man laggar lite kebab på random kött hemma. (i mitt fall, ofta älgkött, då farsan jagar och oftast har överdrivet mycket av det.)

Men i detta fall så är TS ute efter oldschool smaken ifrån åttiotalet, och då tror jag att det är en blandning utav kryddorna som dePaul har listan som är svaret.

Kan det vara så att det kanske ska vara lite olja, eller kanske rent utav lite vin i kryddblandning så att man får lite "smet" utav det och lättare kan knida in spetten i det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in