Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2009-06-24, 20:05
  #49
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knaslaban
Om en svensk skulle säga B, så menar han vad en amerikan skulle kalla Bb.
H

B och Bb är samma enligt dig...varför skulle in amerikan missuppfatta det? B och b flat säger dom..
Citera
2009-06-24, 20:07
  #50
Medlem
Satyricons avatar
Om en svensk säger B på svenska menar han förstås samma sak som en anglosaxare som säger B flat på engelska.
Citera
2009-06-24, 20:10
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
I de andra nordiska länderna använder man såvitt jag vet samma terminologi som i Tyskland och Sverige. Så du skrev nog rätt: det är i den anglosaxiska världen man talar om B och Bb.

I hela den romanska världen används ett helt annat system, som i franskan: Ut/Do, Ré, Mi, Fa, Sol, La, Si, Ut/Do. Sänkningar och höjningar noteras med bémol och dièse, t ex ciss-moll=ut dièse mineur, B-dur=Si bémol majeur. Samma system används i t ex italienskan.
Ja okej, jag var bara säker på Tyskland och Sverige

Jag hittade en fin wikipediaartikel, som det står om detta i:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ton
Hoppas det hjälper

Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Om en svensk säger B på svenska menar han förstås samma sak som en anglosaxare som säger B flat på engelska.
Precis
Citera
2009-06-24, 21:45
  #52
Medlem
scwabs avatar
Kan vi inte en gång för alla sätta stop för pinsamheterna och börja kalla H för B istället. Snälla, anledningen till att det är h och in b är troligen för att någon dum individ tagit ett litet b för att vara ett h för några hunda år sedan. För länge sedan hade även vi b, till och med wikipedia stämmer på den här punkten.
Citera
2009-06-24, 22:22
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scwab
Kan vi inte en gång för alla sätta stop för pinsamheterna och börja kalla H för B istället. Snälla, anledningen till att det är h och in b är troligen för att någon dum individ tagit ett litet b för att vara ett h för några hunda år sedan. För länge sedan hade även vi b, till och med wikipedia stämmer på den här punkten.
Inte riktigt, men ja.
Citera
2009-06-24, 23:20
  #54
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scwab
Kan vi inte en gång för alla sätta stop för pinsamheterna och börja kalla H för B istället. Snälla, anledningen till att det är h och in b är troligen för att någon dum individ tagit ett litet b för att vara ett h för några hunda år sedan. För länge sedan hade även vi b, till och med wikipedia stämmer på den här punkten.

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Det var i och med de tidiga tangentinstrumentens ankomst som det blev möjligt att spela en ren kvart över F och då behövde man ett namn på den tonen – som låg mellan A och B. Den kom att kallas B rotundum och efter hand enbart "B", samtidigt som B kom att kallas "H".

Det vore av musikologiska skäl förvirrande att överge H och B, eftersom många århundraden av musik har tillkommit under den tid då dessa tonnamn har gällt. Liszts h-mollsonat är ett vedertaget begrepp, liksom Tjajkovskijs b-mollkonsert. Inom den klassiska musiken är det glasklart vilken ton eller tonart som avses; det är väl mest inom nyare populärmusik, vars utövare påverkats av engelsk terminologi, som eventuell förvirring råder. Men hade man konsekvent använt de vedertagna namnen B och H hade ju förvirringen lätt kunnat undvikas.

Musikhögskolan har ett system som enligt min mening bara befäster förvirringen: på det klassiska området talas alltid om B och H, medan musiker med populärare inriktning talar om B och Bess, fast jag förstår inte riktigt varför B och H inte skulle duga.
Citera
2009-06-24, 23:35
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Det var i och med de tidiga tangentinstrumentens ankomst som det blev möjligt att spela en ren kvart över F och då behövde man ett namn på den tonen – som låg mellan A och B. Den kom att kallas B rotundum och efter hand enbart "B", samtidigt som B kom att kallas "H".

Det vore av musikologiska skäl förvirrande att överge H och B, eftersom många århundraden av musik har tillkommit under den tid då dessa tonnamn har gällt. Liszts h-mollsonat är ett vedertaget begrepp, liksom Tjajkovskijs b-mollkonsert. Inom den klassiska musiken är det glasklart vilken ton eller tonart som avses; det är väl mest inom nyare populärmusik, vars utövare påverkats av engelsk terminologi, som eventuell förvirring råder. Men hade man konsekvent använt de vedertagna namnen B och H hade ju förvirringen lätt kunnat undvikas.

Musikhögskolan har ett system som enligt min mening bara befäster förvirringen: på det klassiska området talas alltid om B och H, medan musiker med populärare inriktning talar om B och Bess, fast jag förstår inte riktigt varför B och H inte skulle duga.
Varför lät jag bara inte dig förklara allt?
Men bara för att utveckla så kallades väl H för B durus och B för B mollus, vilket också har gett namn åt dagens dur och moll. B durus betecknades med en fyrkant.
Citera
2009-06-25, 00:03
  #56
Medlem
brainspaces avatar
Äsch vadå pinsamheter?? Man måste ju ifrågasätta för att lära sig saker
Citera
2009-06-25, 01:52
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon

Det vore av musikologiska skäl förvirrande att överge H och B, eftersom många århundraden av musik har tillkommit under den tid då dessa tonnamn har gällt.


Fast det är ju redan extremt förvirrande. Förvisso kommer det naturligtvis bli problematiskt när man pratar om exempelvis de verk som du nämnde, men jag tror det blir bättre att ta anakronismerna som en temporär lösning när man pratar om dessa istället för att permanenta missförståndet.

Det skulle leda till att det blir lättare att förstå för nybörjare samt att vi skulle börja komma i fas med den engelskspråkiga världen - ett utbyte som ökat kraftigt på senaste tiden vilket gör det mer förvirrande för nybörjare idag än tidigare.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback