Idag, 08:22
  #11557
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverre1
Svärmor har nu delat ett inlägg där någons barn hotas få LVU.

Är hon helt tappad?

Ja hon är. Många på Facebook gör så utan att veta grunder.
Citera
Idag, 08:23
  #11558
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jackie har visst haft förutsättningar när hon var på olika hem o framförallt det sista men hon har inte kunnat ta till sig behandling o det beror antagligen på pappan. Hon skulle inte haft kontakt med honom.
Jag håller inte med dig där, hon har ju aldrig fått en kontinuerlig trygg kontakt med någon som kan ersätta en förälder. Dessutom har hon ju under långa perioder bott med föräldrarna som varit våldsamma, missbrukat och varit känslomässigt frånvarande. Låt vara att Svartenbrandt utsatte mamman för misshandel och att hon haft gott om skäl att inte må bra, men även mamman ger mig krypningar längs ryggraden.
__________________
Senast redigerad av Antoinette Idag kl. 08:25.
Citera
Idag, 08:33
  #11559
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
Jag håller inte med dig där, hon har ju aldrig fått en kontinuerlig trygg kontakt med någon som kan ersätta en förälder. Dessutom har hon ju under långa perioder bott med föräldrarna som varit våldsamma, missbrukat och varit känslomässigt frånvarande. Låt vara att Svartenbrandt utsatte mamman för misshandel och att hon haft gott om skäl att inte må bra, men även mamman ger mig krypningar längs ryggraden.

Hon bodde med mamman tills hon var 10 år. Sedan skrev Svarten brev till henne o kontaktade både henne o de hem hon var på o det är nog senaste hemmet som skrivit att det inte alltid var av godo.
Mamman var ju missbukare o det var Svarten med.
Jackie har ju själv sagt att det var konstigt att de inte fick hjälp när hon var barn.
Citera
Idag, 08:44
  #11560
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Hon bodde med mamman tills hon var 10 år. Sedan skrev Svarten brev till henne o kontaktade både henne o de hem hon var på o det är nog senaste hemmet som skrivit att det inte alltid var av godo.
Mamman var ju missbukare o det var Svarten med.
Exakt vad jag menar. Missbruk hos en förälder ger känslomässig frånvaro. Allt pekar på att J har fått växa upp alldeles för tidigt och klara sig på egen hand, utan någon trygg konstant vuxen i sin närhet. Hon fick göra sådant som för de flesta är helt otänkbart för en tonåring, som att ordna med broderns begravning som 16-åring när hon bodde på HVB-hem osv. Det här har självklart satt väldigt djupa spår i henne och jag tror att hon aldrig riktigt har kunnat mogna emotionellt. I mångt och mycket är hon fortfarande 16-åriga Jackie med dennas förmåga att hantera konflikter samt andra människor och deras behov. Kanske har hon även en genetisk skörhet i och med att man ärver ganska mycket av sin personlighet från sina föräldrar. Sen har hon lyckats skaffa barn med en person som påminner lite för mycket om henne själv i dessa avseenden.

Den här kombinationen funkar inget vidare med ett litet spädbarn som behöver trygghet och omsorg dygnet runt.
__________________
Senast redigerad av Antoinette Idag kl. 08:46.
Citera
Idag, 08:53
  #11561
Medlem
Häxdoktorn fortsätter mysa med sin stora kopp kaffe varje morgon, samtidigt som ett barnbarn som hon aldrig ens hann träffa är lvu-placerad. Är inte det märkligt? En annan hade fullständigt gått sönder av sorg och oro över hur allt ska bli.
Citera
Idag, 08:56
  #11562
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Algutsraven
Häxdoktorn fortsätter mysa med sin stora kopp kaffe varje morgon, samtidigt som ett barnbarn som hon aldrig ens hann träffa är lvu-placerad. Är inte det märkligt? En annan hade fullständigt gått sönder av sorg och oro över hur allt ska bli.
Det är väl hur rimligt som helst? Hon har ju eget företag. Det ingår i konceptet att det ska vara mysigt och gulligt, det är ju bara att titta på kommentarerna. Folk söker sig till henne för att få inre frid, inte stötta henne med hennes personliga bekymmer. Tycker nog ändå att det framgår ganska tydligt mellan raderna att ett det är lite skumpigt på vägen därhemma just nu.
Citera
Idag, 08:56
  #11563
Medlem
Forumforums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Du kan rätta i dina inlägg. Tror det är en timme man har på sig.

Tack för tips. Är inte så bevandrad i sånt här 😄
Älskar att läsa på flashback, men att skriva är inte alltid lika lätt. Telefonen och autocorrect kan spela små spratt ibland.
Citera
Idag, 09:01
  #11564
Medlem
Forumforums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laviosa
Vet du hur P var innan? För senaste åren har han druckit rätt friskt offentligt här i området och luktar ofta gårdagens fylla de veckor han inte haft äldsta barnet.
De har suttit i Ådalen och druckit öl på vardagarna i parken innan han fick sitt arbete i stan. Däremot har det utifrån alltid uppfattats som att han är mån om äldsta sonen.

Han verkar bli mer jag-svag när Jackie är i faggorna. Någon skrev att det varit ganska oproblematiskt med sonens mamma tidigare, men att det blev kaos direkt Jackie gjorde entre i hans liv.

Han kanske behövde dricka för att stå ut med henne?

Dynamiken mellan de två har känts osund hela tiden.

Visst var bägge kompis med någon dokusåpakille och träffades via honom? Undrar om de har någon kontakt med honom och vad han anser om det hela (han som känt bägge var för sig innan de blev ihop)
Citera
Idag, 09:14
  #11565
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forumforum
Han verkar bli mer jag-svag när Jackie är i faggorna. Någon skrev att det varit ganska oproblematiskt med sonens mamma tidigare, men att det blev kaos direkt Jackie gjorde entre i hans liv.

Han kanske behövde dricka för att stå ut med henne?

Dynamiken mellan de två har känts osund hela tiden.

Visst var bägge kompis med någon dokusåpakille och träffades via honom? Undrar om de har någon kontakt med honom och vad han anser om det hela (han som känt bägge var för sig innan de blev ihop)

De träffades första gången på Patriks dåvarande jobb i skolan. Båda var otrogna mot sina respektive P mot stora sonens mamma och J mot Ola.
Citera
Idag, 09:15
  #11566
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
Exakt vad jag menar. Missbruk hos en förälder ger känslomässig frånvaro. Allt pekar på att J har fått växa upp alldeles för tidigt och klara sig på egen hand, utan någon trygg konstant vuxen i sin närhet. Hon fick göra sådant som för de flesta är helt otänkbart för en tonåring, som att ordna med broderns begravning som 16-åring när hon bodde på HVB-hem osv. Det här har självklart satt väldigt djupa spår i henne och jag tror att hon aldrig riktigt har kunnat mogna emotionellt. I mångt och mycket är hon fortfarande 16-åriga Jackie med dennas förmåga att hantera konflikter samt andra människor och deras behov. Kanske har hon även en genetisk skörhet i och med att man ärver ganska mycket av sin personlighet från sina föräldrar. Sen har hon lyckats skaffa barn med en person som påminner lite för mycket om henne själv i dessa avseenden.

Den här kombinationen funkar inget vidare med ett litet spädbarn som behöver trygghet och omsorg dygnet runt.

Jag håller med dig här.
En behandling på ett behandlingshem ett par år i tonåren väger inte upp för resten av det hon varit med om. De flesta som kom till Orana kom från vanliga familjer men var sjuka i borderline med självskadebeteende.
Att Jackie inte borde haft kontakt med Svarten är ett lite väl tungt ansvar att lägga på henne där och då. Det är väl i så fall behandlingshemmet som borde satt stopp, hon var trots allt fortfarande minderårig då.
Att inte kunna ta till sig en behandling i tonåren är ganska vanligt. Många behöver mer än så.
Men jag tror tyvärr inte att det mörkare av Jackies problematik går att behandla bort, av samma orsak som att jag har väldigt svårt att se att det gick att behandla Svarten till normalitet, hon har helt enkelt ärvt det.
Hade det ”bara” handlat om missbruk hade det ju gått att behandla men all psykiatrisk problematik är inte behandlingsbar. Varken då eller nu.

Nej, Jackie är på inga sätt fri från ansvar från sitt beteende idag. Det tror jag alla är överens om.
Citera
Idag, 09:19
  #11567
Medlem
Chipsochcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qui-Gon-Gin
Tänk att mamma mys och knullkarln bara fick ha ungen 5 dagar innan dom sumpade ungen till förmån för alkohol och gräl.

Fina familjen Ferm

5 dagar, nej.
19 dagar tog det. Från 14 maj till 2 juni.
Citera
Idag, 10:17
  #11568
Medlem
pixiewings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Algutsraven
Häxdoktorn fortsätter mysa med sin stora kopp kaffe varje morgon, samtidigt som ett barnbarn som hon aldrig ens hann träffa är lvu-placerad. Är inte det märkligt? En annan hade fullständigt gått sönder av sorg och oro över hur allt ska bli.

Japps och även fortsätta med lotterier som hon knappast har tillstånd för.
Men pengarna ska in...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in