2009-06-16, 14:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 3 april 1971 hittades 24-åriga Rita Andersson mördad i trakterna av Hällefors. Mördaren förblev okänd.

Är det någon som har mera info att tillföra dessa knapphändiga uppgifter? T.ex. när mördades hon? Var i trakterna av Hällefors hittades kroppen?
Citera
2009-12-13, 23:56
Medlem
Har faktiskt aldrig hört detta förut :O
Citera
2009-12-14, 14:10
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Några uppgifter

Kan inte heller minnas att jag hört talas om detta mordfall. Men här kommer uppgifter ur Sveriges dödbok, verkar som dödsdatumet eventuellt får justeras lite.

Treijs Andersson, Rita, 19460520-2441. Död 12/5 1971.

Född 20/5 1946 i Vallsjö (Jönköpings län, Småland).
Kyrkobokförd i Grythyttan, Hällefors kn (Örebro län, Västmanland). Mantalsskriven på samma ort. Gift kvinna (22/11 1969).

Treijs gissar jag härstammar från Lettland.
Citera
2009-12-14, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Kan inte heller minnas att jag hört talas om detta mordfall. Men här kommer uppgifter ur Sveriges dödbok, verkar som dödsdatumet eventuellt får justeras lite.

Treijs Andersson, Rita, 19460520-2441. Död 12/5 1971.

Född 20/5 1946 i Vallsjö (Jönköpings län, Småland).
Kyrkobokförd i Grythyttan, Hällefors kn (Örebro län, Västmanland). Mantalsskriven på samma ort. Gift kvinna (22/11 1969).

Treijs gissar jag härstammar från Lettland.
Detta förvirrar mig. Jag borde hört talats om detta tycker jag.
Citera
2009-12-14, 15:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant fall.

Jag har heller aldrig hört talats om detta fall färrän jag läste om ouppklarade fall i en bilaga till Expressen i juni 1986.

Jag var faktiskt inne idag och kollade litet på mikrofilm ang. detta fall. Jag utgick ifrån lördagen den 3 april 1971. Jag kollade upp dagarna 4 och 5 april i GP. Finns dock inget skrivet om det.

Troligtvis har Expressen i denna bilaga skrivit fel. Det är inte första gången. Med största sannolikhet mördades (eller hittades) hon istället den 12 maj samma år.
Citera
2009-12-17, 17:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett mycket konstigt mordfall.

Hittade en del skrivet till sist om mordet på fru 24-åriga Rita Andersson.

GP söndagen den 16 maj 1971.

"Skall kyrkoherden lösa mördade kvinnans gåta?"

"Skall det bli kyrkoherdeNils-Gustaf Sandbäck i Grythyttan som löser det brutala mordt på den 24-åriga hälleforsfrun, som i onsdags morse hittades mördad iSjömosjön utanför Fellingsbro med en kula i huvudet. Man vet att kvinnan hade förtroende för kyrkoherden och kort före försvinnandet den 31 mars biktade hon sig för honom. Om kyrkoherden skall kunna lätta på tystnadsplikten måste mordkommissionen gå till biskopen och begära hjälp."

Hopp i den långa artikeln.

"Under lördagen fortsatte mordkommissionen sökandet efter mordvapnet och en tänkbar plats från vilken kvinnan kastats i Arbogaån. Spaningarna ledde till en plats strax intill kraftverket i Oppbåga, som kan vara den plats från vilken mördaren kastade i henne. Tänkbart är också att att det är mordplatsen, eftersom ett pistolskottdär skulle dränkas i bruset från ktaftverket".
Citera
2009-12-17, 22:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel GP måndagen den 17 maj 1971.

"Frihetsberövande i Hälleforsfallet?"

"Mordet på 25-åriga fru Rita Anderson från Hällefors är fortarande ouppklarat, men spaningsledningen har börjat att dra åt nätet. Ett frihetsberövande väntas när som helst. En upphittad handväska kan lösa tidpunkten för mordet. Redan den 3 april hittades väskan i Arbigaån och är väskan den mördades, innebär det att kvinnan bragts om livet dagen efter försvinnandet. En teknisk undersökning skall nu göras av väskan som var helt tom när den hittade.

Det var den sista mars som fru Andersson lämnade hemmet med ett mystiskt meddelande efter sig. Trots detta gjordes ingen anmälan om försvinnandet. Hon var spårlöst borta i en och en halv månad innan hon hittades död i Arbogaån. Det konstaterades omgående att hon dödats av en kula som svlossats på nära håll mot hennes huvud. Vad för sorts vapen som använts håller polisen fortfarande hemligt, men allt pekar på att det är en pistol.

Under det senaste året har fru Andersson vid ett tiotal gånger biktat sig för traktens kyrkoherde. Genom tystnadsplikten har denne inte kunnat avslöja något, men prästen har svarat ja och nej på en del frågor. Om detta har hjälpt polisen något i spaningsarbetet, har inte avslöjats. Kyrkoherden har dock klart sagt ifrån att han inte vet vemmördaren är.

Mordet och ett tidigare mordhot mot en annan kvinna i Bergslagen har satt nerverna på ortsbefolkninggen i helspänn. Stort pådrag på söndagen blev det sedan larm inkommit om en våldsam explosion i Hällefors som omgående kopplades ihop med mordsituationen. det visade sig sedan endast vara en kraftig smäll från en bildörr."

Rita Andersson försviann alltså den 31 mars. Den 3 april hittades en handväska som ev. var hennes och hon hittades död i Arbogaån den 12 maj.

Man kan ju undra om hon hölls fången under 1 ½ månad och sedan dödade strax innan den 12 maj, eller blev hon dödad strax efter att hon försvann? Ett verkligt knepigt fall.

Man kan ju också undra över varför försvinnandet inte anmäldes? Sim jag förstår så var hon gift. I så fall varför anmälde inte maken hennes som försvunnen? Om inte.............?
Citera
2009-12-18, 14:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel GP tisdagen den 18 maj 1971.

"Ingen lösning nära i mordet på Rita."

"Om mordet på den 25-åriga hälleforsfrun Rita Andersson närmar sig sin lösning vill polisen inte uttala sig om, men på måndagen avslöjade Sten-Sture Sandberg i mordkommissionen att man nu klarlagt fru Anderssons förhavanden fram till kl. 18.00 den 1 april, alltså den dag hon sågs senast i livet. Av utredningstekniska skäl är polisen fortfarande mycket förtegen men vädjar nu om hjälp från allmänheten.

Man har kommit fram till att fru Andersson, förmodligen liftande, tog sig till Örebro den 1 april för en dryg timmes samtal med sin advokat på eftermiddagen. Hon återkom tll hemmet i Jeppetorp vid 18-tiden, men bytte snabbt kläder och försvann på nytt, denna gång utan att återkomma. Föraren av den ljusa mercedesbil som fungerat i samanhanget har berättat att han gett fru Andersson lift sista biten från Örebro och denne förare är nu ett betydelsfullt vittne.

När fru Andersson lämnade hemmet vid 18-tiden hade hon bytt kläder. Hon hade då en svart kappa, svarta strumpor, svarta läderstövlar samt en svart axelremsväska. Den väska som hittades i Arbogaån redan den 3 april är av samma typ men man vet inte om det är den mördade fru Anderssons. Väskan undersöks på kriminaltekniska anstalten i Stockholm. Är det fru Anderssons väska står det klart att hon mördats samma dygn som hon försvann.

Mördaren har nu snart sju veckors försprång. Polisen har hört ett 40-tal personer men något gripande var inte aktuellt på måndagen. Man avslöjar heller ingenting om vad de många fynd som har gjorts i Arbogaån består av. Fynden har gjorts i ån på den plats där fru Andersson hittades död, skjuten genom huvudet.

Polisen har nu bekräftat att mordvapnet är en pistol. Det är dock massor av personer i Bergslagen som har licens för sådant vapen. De är nästan lika vanliga som körkort, säger utredningsledningen."
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-12-18 kl. 14:06.
Citera
2010-03-22, 00:08
Medlem
mcJOckes avatar
En vacker bump! Men det var ju inte en så gammal tråd

Enligt insatt källa så lär det ha varit hennes gubbe som sköt henne, även om han aldrig dömdes för mordet. Men bland polisen var och är man relativt säkra på det. Skall se om jag kan gräva lite mer hos min killa.
Citera
2010-03-23, 18:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant information.

Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke

Enligt insatt källa så lär det ha varit hennes gubbe som sköt henne, även om han aldrig dömdes för mordet. Men bland polisen var och är man relativt säkra på det. Skall se om jag kan gräva lite mer hos min killa.

Tack för informationen mcJOcke. Hoppas att du får fram mera.
Citera
2010-03-23, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke

Sant, som dessutom var en ful jävel. Om honom minns jag mycket, och vet en hel del från hans ungdom. Tyvärr, vill inte skriva mer, möjligen bekräfta.
Citera
2010-03-24, 05:46
Medlem
mcJOckes avatar
Nu är jag inte helt säker, men jag har för mig att antingen hittade man karlns kåk helt nedsölad med diverse blod etc, - eller så hade han bränt ner kåken och på så sätt röjt alla bevis. Det lutar åt det senaste. Hur som helst så var det gubben Polisen misstänkte, men utan ordentliga bevis. Det var iallafall något med kåken inblandat i historian, och som föregående postare skrev så skall det ha varit en märklig man. Har något i bakhuvudet om att han kanske fick vissa inofficiella besök av diverse konstaplar efter mordet. Men detta kan vara nått jag drömt.

Som sagt, återkommer med mer info.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in