2009-06-15, 22:31
Medlem
hanswolfs avatar
Hej,

Jag har slagit på den stora trumman och blivit mer övertygad om att jag har hjärntumör, men först lite bakgrundshistoria för de som ej läst min tidigare tråd.

Jag besökte läkaren för balansproblem och skakningar. Fick svaret att skakningarna var intensionstremor och inte farliga, utan snarare ärftliga, dock var han mera orolig angående mitt balansproblem. Han remiterade mig till en datortomografi - undersökning. Medan jag väntade på en kallelse blev mitt balansproblem avsevärt mycket värre och jag kontaktade läkaren. Jag fick tid en timma senare och han konstaterade att de neurologiska testerna visade en liten försämring varpå han påskyndade min röntgen tid. Ska nu dit om en vecka. Mellan dessa läkarbesök har jag också fått erfara dubbelseende.

Nu till saken då jag redan övertygat mig själv om att det säkert rör sig om en tumör.Hur ser prognosen ut vid en tumör i lilhjärnan. Jag förstår att det är svårt att avgöra beroende på vilken slags tumör det rör sig om, men rent generellt, är lillhjärnan ett sämmre eller bättre ställe att få en hjärntumör på om man tvunget måste ha en?
Citera
2009-06-15, 22:44
Medlem
Occultuss avatar
Jag kan lova dig att saken inte blir bättre av att du antar en massa saker och tänker negativt iaf!
Citera
2009-06-15, 22:46
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
Jag kan lova dig att saken inte blir bättre av att du antar en massa saker och tänker negativt iaf!

Nej det har du naturligtvis helt rätt i, men nästa tisdag gör jag den där röntgen-undersökningen och min läkare skulle därefter påskynda beskedet så då får jag veta. Jag får dock erkänna att jag tycker att andra alternativ som parkinson och Ms är hemskt mycket läskigare.

Men det jag vill veta är hur dåligt/jättedåligt en tumör i lillhjärnan är?
Citera
2009-06-15, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
Nej det har du naturligtvis helt rätt i, men nästa tisdag gör jag den där röntgen-undersökningen och min läkare skulle därefter påskynda beskedet så då får jag veta. Jag får dock erkänna att jag tycker att andra alternativ som parkinson och Ms är hemskt mycket läskigare.

Men det jag vill veta är hur dåligt/jättedåligt en tumör i lillhjärnan är?
Kanske inte är ett svar på din fråga. Men här iallafall en länk att titta på:
http://www.mimersbrunn.se/hjaerntumoer_3220.htm

Vidare, kan det finnas också andra orsaker till dina symptom.
Kanske kan kika vidare lite. Håller tummarna.

Hittade lite mer:
http://www.anst.uu.se/hansbola/Tumor/TC_dokument1.html

Men, återigen - det kan finnas massor med andra "naturliga" förklaringar också.
Senast redigerad av hobbesstuga110 2009-06-15 kl. 23:05.
Citera
2009-06-15, 23:02
Medlem
fernebos avatar
Du har inga andra symptom som är helt annorlunda än de neurologiska? Cancer i lillhjärnan handlar ofta om metastaser från cancer på annat håll i kroppen. I vilket fall som helst så är all cancer i lillhjärnan behandlingsbar, men hur det ser ut med prognos och så har jag ingen aning om.

I vilket fall som helst så är det ju inte alls säkert att det handlar om cancer. Det låter ju onekligen som att det är nåt neurolgiskt, men det finns så mkt annat också. En aneurysm i hjärnan kan tex ge konstiga neurologiska symptom.
Citera
2009-06-15, 23:10
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Du har inga andra symptom som är helt annorlunda än de neurologiska? Cancer i lillhjärnan handlar ofta om metastaser från cancer på annat håll i kroppen. I vilket fall som helst så är all cancer i lillhjärnan behandlingsbar, men hur det ser ut med prognos och så har jag ingen aning om.

I vilket fall som helst så är det ju inte alls säkert att det handlar om cancer. Det låter ju onekligen som att det är nåt neurolgiskt, men det finns så mkt annat också. En aneurysm i hjärnan kan tex ge konstiga neurologiska symptom.

Vad är en aneurysm? De enda symptom jag upplever är, balansproblem, skakningar, ibland spatmiska-ryckningar, sällan men förekommande är också dubbelseende, trötthet.

Spelade i går badmington, vilket några timmar efteråt gjorde mina balansproblem flera gånger värre, vet ej varför. Hur som helst hoppas jag att datortomografin kommer ge mig svar så jag kan bli av med balansproblemet då det börjar gå mig på nerverna. Jag upplever att det har blivit mycket värre de senaste veckorna.

Ps: Jag känner flera gånger dagligen en isande känsla baktill i huvudet, vilken inte är det minsta smärtsam, utan enbart otrevlig.
Citera
2009-06-15, 23:18
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbesstuga110
Kanske inte är ett svar på din fråga. Men här iallafall en länk att titta på:
http://www.mimersbrunn.se/hjaerntumoer_3220.htm

Vidare, kan det finnas också andra orsaker till dina symptom.
Kanske kan kika vidare lite. Håller tummarna.

Hittade lite mer:
http://www.anst.uu.se/hansbola/Tumor/TC_dokument1.html

Men, återigen - det kan finnas massor med andra "naturliga" förklaringar också.

Tack för länkarna, ska läsa igenom dem. Ja jag hoppas givetvis på någon "naturlig" förklaring. Huvudsaklige vill jag ha besked så jag slipper mina bekymmer, men också oron.
Citera
2009-06-15, 23:26
Medlem
Citat:
Tack för länkarna, ska läsa igenom dem. Ja jag hoppas givetvis på någon "naturlig" förklaring. Huvudsaklige vill jag ha besked så jag slipper mina bekymmer, men också oron.
Här kommer en länk till. (Läs sid 26 och framåt...)
http://www.onkologiisverige.se/virtupload/onkologi/content/28/Cancer_i_siffror.pdf
Den här tycker jag verkar både greppbar och tydlig.
Hade faktiskt själv en period med lite skakningar, yrsel m.m. Det var för ett par år sedan. Vid tidpunkten var jag både överarbetad och stressad.
Efter några veckor bara försvann det. Poff!
Förstår ändå din oro, jag gick i liknande tankar, men valde att inte söka.
Citera
2009-06-15, 23:43
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbesstuga110
Här kommer en länk till. (Läs sid 26 och framåt...)
http://www.onkologiisverige.se/virtupload/onkologi/content/28/Cancer_i_siffror.pdf
Den här tycker jag verkar både greppbar och tydlig.
Hade faktiskt själv en period med lite skakningar, yrsel m.m. Det var för ett par år sedan. Vid tidpunkten var jag både överarbetad och stressad.
Efter några veckor bara försvann det. Poff!
Förstår ändå din oro, jag gick i liknande tankar, men valde att inte söka.

Hjärntumör verkade i enlighet med den länk du skicka ha en relativt god prognos i jämnförelse med flera andra canserformer.
Citera
2009-06-16, 00:09
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Vad är en aneurysm?

aneurysm eller pulsåderbråck:

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=27421

Kanske inte så troligt med tanke på dina symptom, men det finns så mkt mer än cancer som kan ge de symptom du beskriver. Hjärntumörer är rätt ovanliga men i de flesta fall behandlingsbara numera såvida de inte sitter illa till.
Citera
2009-06-16, 00:11
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
aneurysm eller pulsåderbråck:

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=27421

Kanske inte så troligt med tanke på dina symptom, men det finns så mkt mer än cancer som kan ge de symptom du beskriver. Hjärntumörer är rätt ovanliga men i de flesta fall behandlingsbara numera såvida de inte sitter illa till.

Aha. Nu ska jag tänka på något annan några dagar innan jag får reda på att jag faktiskt har hjärntumör. Jag tror alltid att jag är frisk och så, men den här gången käner jag det på mig. Den som lever får se.
Citera
2009-06-16, 00:14
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Hej,

Jag har slagit på den stora trumman och blivit mer övertygad om att jag har hjärntumör, men först lite bakgrundshistoria för de som ej läst min tidigare tråd.

Jag besökte läkaren för balansproblem och skakningar. Fick svaret att skakningarna var intensionstremor och inte farliga, utan snarare ärftliga, dock var han mera orolig angående mitt balansproblem. Han remiterade mig till en datortomografi - undersökning. Medan jag väntade på en kallelse blev mitt balansproblem avsevärt mycket värre och jag kontaktade läkaren. Jag fick tid en timma senare och han konstaterade att de neurologiska testerna visade en liten försämring varpå han påskyndade min röntgen tid. Ska nu dit om en vecka. Mellan dessa läkarbesök har jag också fått erfara dubbelseende.

Nu till saken då jag redan övertygat mig själv om att det säkert rör sig om en tumör.Hur ser prognosen ut vid en tumör i lilhjärnan. Jag förstår att det är svårt att avgöra beroende på vilken slags tumör det rör sig om, men rent generellt, är lillhjärnan ett sämmre eller bättre ställe att få en hjärntumör på om man tvunget måste ha en?

Hur gammal är ni?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in