2009-06-16, 00:17
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Hur gammal är ni?

Mellan 22 - 26 år.
Citera
2009-06-16, 00:19
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
Mellan 22 - 26 år.

Att få en hjärntumör vid 22 - 26 års ålder är ytterst sällsynt. Däremot är cerebellum, lillhjärnan, ansvarig för balans och koordination, och som du säger så är det det som spökar...

Jag hoppas du får svar från doktorn snarast.
Citera
2009-06-16, 00:23
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Att få en hjärntumör vid 22 - 26 års ålder är ytterst sällsynt. Däremot är cerebellum, lillhjärnan, ansvarig för balans och koordination, och som du säger så är det det som spökar...

Jag hoppas du får svar från doktorn snarast.

Tack,

Och givetvis uppdaterar jag tråden då jag vet mer. Några förslag på vad den isande känslan bak i huvudet kan bero på? Den är inte smärtsam, men hemskt otrevlig.
Citera
2009-06-16, 14:18
Medlem
Citat:
Tack,

Och givetvis uppdaterar jag tråden då jag vet mer. Några förslag på vad den isande känslan bak i huvudet kan bero på? Den är inte smärtsam, men hemskt otrevlig.

Inga nackproblem? Tror spänningar i nacken och övredelen av ryggen kan orsaka balansproblem osv. Verkar ju kunna stämma om du spännde dig mer under badmintonmatchen..

Isande känsla känner jag igen från mina nackproblem och även lättare balansproblem, skakningar osv.
Alternativt panikångest eller panikångest blandat med nackproblem eller..vad som helst.

Hursom, lycka till!
Senast redigerad av uninked 2009-06-16 kl. 14:22.
Citera
2009-06-17, 12:42
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uninked
Inga nackproblem? Tror spänningar i nacken och övredelen av ryggen kan orsaka balansproblem osv. Verkar ju kunna stämma om du spännde dig mer under badmintonmatchen..

Isande känsla känner jag igen från mina nackproblem och även lättare balansproblem, skakningar osv.
Alternativt panikångest eller panikångest blandat med nackproblem eller..vad som helst.

Hursom, lycka till!

Inga nackproblem som jag känner till. Jag hoppas hur som helst att röntgen ger mig de svaren så jag kan bli kvitt de balansproblem jag erfarar.
Citera
2009-06-19, 10:35
Medlem
hanswolfs avatar
Jag gjorde ett kreatinin blodprov för några dagar sen inför röntgen. Om det nu skulle visa sig att mina njurar är alldeles för dåliga, hur skall de då kolla upp skallen?

Peace
Citera
2009-06-19, 11:55
Medlem
komnata622s avatar
Citat:
Jag gjorde ett kreatinin blodprov för några dagar sen inför röntgen. Om det nu skulle visa sig att mina njurar är alldeles för dåliga, hur skall de då kolla upp skallen?

Peace

Med MR istället för CT tex. Men om du är en hyfsat frisk vanlig person i din ålder så vore det konstigt om du hade dåliga njurar. Bara ett standardprov som görs på alla.

Kan du stå med stängda ögon och fötterna ihop?
Beskriv gärna mer symptom som om du missar lite när du sträcker dig efter föremål eller dylikt.

Är du frisk i övrigt? Ganska relevant för att utesluta att det är någon form av symptom på B1-brist tex.
Inga magproblem?

Både ålder och plats (cerebellum) talar mer eller mindre emot tumör men utesluter inte dock.

Tyvärr är prognosen riktigt dålig om det nu mot all förmodan skulle vara tumör.
1-2 år kanske för dom absolut vanligaste tumörerna, vanligast är metastaser(annan cancer i sent skede) och glioblastoma multiforme(vanligaste primära hjärntumören hos vuxna).

Har du inga synstörningar alls?
Senast redigerad av komnata622 2009-06-19 kl. 12:01.
Citera
2009-06-19, 12:02
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komnata622
Med MR istället för CT tex. Men om du är en hyfsat frisk vanlig person i din ålder så vore det konstigt om du hade dåliga njurar. Bara ett standardprov som görs på alla.

Kan du stå med stängda ögon och fötterna ihop?
Beskriv gärna mer symptom som om du missar lite när du sträcker dig efter föremål eller dylikt.

Är du frisk i övrigt? Ganska relevant för att utesluta att det är någon form av symptom på B12-brist tex.
Inga magproblem?

Både ålder och plats (cerebellum) talar mer eller mindre emot tumör men utesluter inte dock.

Tyvärr är prognosen riktigt dålig om det nu mot all förmodan skulle vara tumör.
1-2 år kanske för dom absolut vanligaste tumörerna, vanligast är metastaser(annan cancer i sent skede) och glioblastoma multiforme(vanligaste primära hjärntumören hos vuxna).

Jag kan stå så, men jag vinglar, sätter jag högerfoten framför dne andra så trillar jag. stundtals har jag fullgod balans, men vid upprepade tillfällen varje dag (15 - 100 ggr dagligen) tappar jag balansen, och nästan alltid åt höger. Jag blir inte yr, utan tar några staplande steg åt höger innan jag återfått balansen.

Jag har en fullgod fysik, har även utövat brottning och amerikanskfotboll på junior-landslagsnivå. Har dock såsat till mig en aning när jag lämnat fysisk aktivitet för akademisk aktivitet.

Jag har även intensionstremor. Men min läkare trodde inte det hängde ihop.

Tror inte heller det förekommer några magproblem.
Senast redigerad av hanswolf 2009-06-19 kl. 12:06.
Citera
2009-06-19, 12:13
Medlem
komnata622s avatar
Synen helt opåverkad?
Citera
2009-06-19, 12:15
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komnata622
Synen helt opåverkad?

Har haft dubbelseende några få gånger. Sett textremsan på tv dubbelt, typ överlappande, men vet ej om detta berodde på trötthet eller om dte hänger ihop. Men det har bara hänt några få gånger.
Citera
2009-06-19, 12:27
Medlem
komnata622s avatar
Skulle gissa på att du har MS, inte tumör.
Citera
2009-06-19, 12:34
Medlem
komnata622s avatar
Googlade fram det här, som du ser så kan MS förklara alla dina symptom. Även konstiga smärtan i nacken. Passar din ålder också.

Multiple sclerosis (MS) is a nervous system disease that affects your brain and spinal cord. It damages the myelin sheath, the material that surrounds and protects your nerve cells. This damage slows down or blocks messages between your brain and your body, leading to the symptoms of MS. They can include

* Visual disturbances
* Muscle weakness
* Trouble with coordination and balance
* Sensations such as numbness, prickling, or "pins and needles"
* Thinking and memory problems

No one knows what causes MS. It may be an autoimmune disease, which happens when your body attacks itself. Multiple sclerosis affects woman more than men. It often begins between the ages of 20 and 40. Usually, the disease is mild, but some people lose the ability to write, speak or walk. There is no cure for MS, but medicines may slow it down and help control symptoms. Physical and occupational therapy may also help.

National Institute of Neurological Disorders and Stroke
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in