2010-07-20, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toten
Kan ju börja med att skriva vad du har för papper och hur länge du tänkt ha dom?

Bah.. glömde att du var troll..

Har redan beskrivit mitt portfölj.. Är det något som saknas tycker ni ?

Tänker långsiktigt alltså minst 3-5 år
Citera
2010-07-20, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biznizmannr1
Har redan beskrivit mitt portfölj.. Är det något som saknas tycker ni ?

Tänker långsiktigt alltså minst 3-5 år

Långsiktig? Du gav inte det intrycket i din post där du uttryckte din oro över en nedgång i aktier du ägt i bara några dagar.
Citera
2010-07-20, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Långsiktig? Du gav inte det intrycket i din post där du uttryckte din oro över en nedgång i aktier du ägt i bara några dagar.

Nej tänkter långsiktigt på de flesta men är ny på marknaden har därför börjat med en mindre summa omkring 50 lax... vill testa och se hur det går... Jag vet inte jag kanske är lite för ivrig men vad tycker ni om mina val? Är det bra långsiktiga företag ?
Citera
2010-07-20, 23:55
Medlem
Efter en del påläsning, råd och tips så har jag nu valt min första långsiktiga portfölj:

Avanza Zero 20% (fylls på lite titt som tätt tills jag slutar plugga)

NCC 16%
HM 16%
Handelsbanken 16%
Kinnevik 16%
Holmen 16%

Vad tycker Ni som läst mina tidigare inlägg och givetvis ni andra också om denna portfölj?

Funderar nu mest på när det är köpläge på var och en av dem? Eller ska man bara klippa till direkt på allihopa?
Senast redigerad av djolle 2010-07-20 kl. 23:59.
Citera
2010-07-21, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biznizmannr1
Ligger back på samtliga aktier blir frustrurerad.... det går upp med 2 % sen sjunker den direkt med 3%.... Vad ska jag göra ?

Själv har jag inte en enda aktie som presterat som index eller bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av djolle
Efter en del påläsning, råd och tips så har jag nu valt min första långsiktiga portfölj:

Avanza Zero 20% (fylls på lite titt som tätt tills jag slutar plugga)

NCC 16%
HM 16%
Handelsbanken 16%
Kinnevik 16%
Holmen 16%

Vad tycker Ni som läst mina tidigare inlägg och givetvis ni andra också om denna portfölj?

Funderar nu mest på när det är köpläge på var och en av dem? Eller ska man bara klippa till direkt på allihopa?

Tycker den ser väldigt solid ut. Skulle kunna tänka mig att ha en sådan portfölj själv.
Senast redigerad av BallaRune 2010-07-21 kl. 01:35.
Citera
2010-07-21, 04:07
Medlem
spongebobsquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cakelife
Japp, finns mycket som är mindre bra. Tycker man lika gärna kunde skrota hela hemköp-konceptet, fast axfood har och andra sidan börjat få ordning på hemköp kedjan och den har visat vinst för första gången på mycket länge. Man har lagt ned butiker som inte varit lönsamma samt gjort mycket reklam.

Ja, nu när hemköp visat vinst kan man hoppas på att dom fortsätter göra vinst. Det jag själv som konsument inte har gillat med hemköp är att jag tyckt det har varit rätt dyrt där. Men som jag förstår det så har axfood nu sänkt priserna på hemköp. Prisextra visade förlust senaste kvartalet, vad tror du om prisextra? blir det bättre när dom är klara med bygget? Det är mest för willys skull iaf som jag äger axfood xD
Citera
2010-07-21, 20:22
Medlem
Proformances avatar
Är ny inom det här med aktier så jag har läst på lite inom aktieskolan.se och försökt sätta mig in i systemet en aning. Snart 20 och har tänkt att ha dessa aktier på lång sikt.

Jag har lagt 7000kr inom företag som jag håller mig uppdaterad på. Tänkt pytsa in ca 300-500kr i månaden beroende på om min ekonomi som student tillåter det i framtiden.

Min portfölj:
Google
Swedish Match
Activision Blizzard Inc
Hennes & Mauritz B

Funderar på att slänga in Astra Zeneca också.
Några åsikter och råd till en nykomling ang dessa köp och i allmänhet?
Citera
2010-07-21, 21:33
Medlem
greken1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proformance
Är ny inom det här med aktier så jag har läst på lite inom aktieskolan.se och försökt sätta mig in i systemet en aning. Snart 20 och har tänkt att ha dessa aktier på lång sikt.

Jag har lagt 7000kr inom företag som jag håller mig uppdaterad på. Tänkt pytsa in ca 300-500kr i månaden beroende på om min ekonomi som student tillåter det i framtiden.

Min portfölj:
Google
Swedish Match
Activision Blizzard Inc
Hennes & Mauritz B

Funderar på att slänga in Astra Zeneca också.

Ett råd är att skaffa dig ett en mäklare som har så låg minimum courtage som möjligt, för annars äts dina 300-500kr i månaden upp av avgifter.

Sen eftersom att du satsar så lite pengar varje månad, kan jag råda dig till att lägga hela summan i ett av företagen den månaden. Sen nästa månad lägger du hela summan i nästa bolag etc.

Sen kostar väl 1 aktie i google ca 470 dollar, så där får du problem. De handlas också i börsposter.
Citera
2010-07-22, 12:40
Medlem
Fredagsmannens avatar
Min portfölj:
Avanza Zero 30 %
Labrusca Fund Global 11 %
Kinnevik 23 %
Africa Oil 15 %
H&M 8 %
Öresund 8 %

Kommentarer?
Citera
2010-07-22, 12:52
Medlem
Chopinowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proformance
Med tanke på att du får betala 2-300 kr bara i courtage per usa-affär så kan du nog hålla dig borta från google och activision.
Citera
2010-07-22, 14:09
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredagsmannen
Min portfölj:
Djurgårdens IF
Manchester United
Detroit Red Wings

Kommentarer?

Djurgården är det A aktier eller B aktiter (Hockey eller Fotboll)
Manchester United, skuldtyngda. Har du funderat på att byta till Chelsea FC?
Detroit Red Wings, bara hockey och fotboll i din portfölj alltså. Inte funderat på att sprida riskerna och stoppa in lite i t.ex någon rysk tennisbrud?

Mer seriöst så ser det väl både mixat och intressant ut. Jag gillar inte Labrusca p.g.a avgiftsstrukturen. Öresund känns svåranalyserad med familybusiness. Svårt att inte gilla Kinnevik och HM, men känns inte de fullvärderade? Å andra sidan det är väl alla aktier på sitt sätt. Jag hade inte haft något emot att ha dem i min portfölj.
Africa Oil, utspritt på tre länder men ändå hög risk. Gick du på att du ville ha råvara, olja eller Afrika? Funderade du på annat, skog, rysk olja, BP (Brittish eller Black) you pick?

Bra mix med olika branscher och bra geografisk spridning. In for the long run I guess?
Citera
2010-07-22, 14:50
Medlem
Fredagsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Djurgården är det A aktier eller B aktiter (Hockey eller Fotboll)
Manchester United, skuldtyngda. Har du funderat på att byta till Chelsea FC?
Detroit Red Wings, bara hockey och fotboll i din portfölj alltså. Inte funderat på att sprida riskerna och stoppa in lite i t.ex någon rysk tennisbrud?

Mer seriöst så ser det väl både mixat och intressant ut. Jag gillar inte Labrusca p.g.a avgiftsstrukturen. Öresund känns svåranalyserad med familybusiness. Svårt att inte gilla Kinnevik och HM, men känns inte de fullvärderade? Å andra sidan det är väl alla aktier på sitt sätt. Jag hade inte haft något emot att ha dem i min portfölj.
Africa Oil, utspritt på tre länder men ändå hög risk. Gick du på att du ville ha råvara, olja eller Afrika? Funderade du på annat, skog, rysk olja, BP (Brittish eller Black) you pick?

Bra mix med olika branscher och bra geografisk spridning. In for the long run I guess?

Härlig analys!
HM och Kinnevik känns stabila att ha. Africa Oil tog jag med på en rek. av en kamrat för ett x antal månader sedan. Den går verkligen upp och ner hela tiden men än så länge ligger jag trots allt plus på den. Intressant att läsa om deras upplägg och jag tror de har potential att gå upp som Lundin en gång gjort.
Valet var som sagt pga en rek. och att jag ville ha lite olja.

Det är långsiktigt jag har tänkt mig i denna portfölj. Funderar även på att slänga in FIM Russia Small Cap, men vette tusan.

Någon som har nåt tips på en fond eller aktie som ändå är rätt stabil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in