2011-08-08, 18:15
Medlem
Bunnys avatar
Är i dagsläget nöjd med en del av mina placeringar, nämligen att jag för ca en månad sedan flyttade premiepensionen och större delen av tjänstepensionen till räntefonder. Det har sparat en hel del pengar.

Är mindre nöjd med mina aktieportfölj, gick in alldeles för hårt för tidigt i nedgången, trodde att index skulle vända vid 980, men sen kom först ingen uppgång trots att dom enades om att lyfta lånetaket i USA, sen kom S&P:s kalldusch som sänkt mig ytterligare. Nu ligger min portfölj ca 30% back. Jag säljer dock ej, utan köper inom kort ännu mer, men ska diversifiera ytterligare. Kommer nog undvika tillväxtbolag närmsta tiden, dom har ju alltid hög värdering, och då är fallhöjden stor om marknaden blir oroad.
Citera
2011-08-08, 18:17
Medlem
thefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Är i dagsläget nöjd med en del av mina placeringar, nämligen att jag för ca en månad sedan flyttade premiepensionen och större delen av tjänstepensionen till räntefonder. Det har sparat en hel del pengar.

Är mindre nöjd med mina aktieportfölj, gick in alldeles för hårt för tidigt i nedgången, trodde att index skulle vända vid 980, men sen kom först ingen uppgång trots att dom enades om att lyfta lånetaket i USA, sen kom S&P:s kalldusch som sänkt mig ytterligare. Nu ligger min portfölj ca 30% back. Jag säljer dock ej, utan köper inom kort ännu mer, men ska diversifiera ytterligare. Kommer nog undvika tillväxtbolag närmsta tiden, dom har ju alltid hög värdering, och då är fallhöjden stor om marknaden blir oroad.

Ett tillväxtbolag som H&M med hög och stabil direktavkastning tycker jag allt kan förtjäna en plats i portföljen.
Citera
2011-08-08, 18:22
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny

Först och främst kul att se någon som är beredd att äga aktier längre än tjugo dagar och inte heller räds en börsnedgång. Du säger att du vill undvika tillväxtbolag, men en sådan konsekvent gallring är nog inte gynnsam. På mindre listor finns det tillväxtbolag som värderas förvånansvärt lågt, men det gäller att du vet vad du sysslar med. Riskerna är stora om du inte synar såväl bolaget som ledningen i sömmarna. De flesta tillväxtbolag har hög värdering, ja, men leta bland de oupptäckta guldkornen. Det guld som redan upptäckts är inte billigt att köpa.
Citera
2011-08-08, 19:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefisk
Ett tillväxtbolag som H&M med hög och stabil direktavkastning tycker jag allt kan förtjäna en plats i portföljen.

Håller helt med, HM förtjänar alltid en plats. Grejen med HM är väl den att dom iofs är ett tillväxtbolag, men med en vinstmarginal på över 20%, och därmed slår de flesta på fingrarna. Har ägt HM lite fram och tillbaka, men är ett bolag jag definitivt skulle kunna plocka in på nuvarande nivåer.

Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Först och främst kul att se någon som är beredd att äga aktier längre än tjugo dagar och inte heller räds en börsnedgång. Du säger att du vill undvika tillväxtbolag, men en sådan konsekvent gallring är nog inte gynnsam. På mindre listor finns det tillväxtbolag som värderas förvånansvärt lågt, men det gäller att du vet vad du sysslar med. Riskerna är stora om du inte synar såväl bolaget som ledningen i sömmarna. De flesta tillväxtbolag har hög värdering, ja, men leta bland de oupptäckta guldkornen. Det guld som redan upptäckts är inte billigt att köpa.

Skulle som jag skrev ovan kunna plocka in HM, och ett annat intressant alternativ (för att framhålla ett litet bolag) är Rezidor. Men tror att det kommer svänga en del kring deras resultat, dom växer snabbt och det kostar ju en del, och viker intäkterna under ett kvartal eller två, så blir det magert på sista raden i rapporterna. Men till nuvarande kurs är det en väldigt attraktiv placering. Ligger dock själv lite för tung i bolag, köpte för snabbt i dippen efter senaste kvartalsrapporten.
Citera
2011-08-08, 20:43
Medlem
lång investor b
kort investor a

det är min portfölj fn.
Citera
2011-08-09, 11:05
Medlem
romanov01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Då är den stora frågan, sitter Romanov01 kvar på sitt belånade innehav? Måste kännas lite svettigt isåfall, bara idag har den fallit över 20 %

Haha, ja, helt klart en relevant fråga.

Nä, usch, jag har inte ägt PXXS sedan 11 juni. Det betyder ju dock inte att jag inte förlorade en hel del, det gjorde jag.

Min allin i PXXS var den första gången jag jobbade med belåning och tyvärr gick det ju inte åt rätt håll som bekant. Jag är back över 50 % i år, dvs jag har förlorat över 300 000.

Belåning tycker jag dock inte man ska vara rädd för men man ska använda det i situationer där trenden är väldigt stabil.

Det är som vanligt, man får aldrig bli sentimental och bör ständigt försöka falisifera sin strategi.
Senast redigerad av romanov01 2011-08-09 kl. 11:09.
Citera
2011-08-09, 11:16
Medlem
B´stards avatar
Ajaj, nu skäms jag lite för min smiley. Jag har heller inget emot belåning, men man bör bara köra i någorlunda stabila papper (HM), och kunna ta en nergång på 50-75 % utan några större problem.
Citera
2011-08-09, 11:20
Medlem
romanov01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Ajaj, nu skäms jag lite för min smiley. Jag har heller inget emot belåning, men man bör bara köra i någorlunda stabila papper (HM), och kunna ta en nergång på 50-75 % utan några större problem.

Menar du så stora nedgångar på hela portföljen?

För med så stor varians är det ju lite som att spela roulett.
Citera
2011-08-09, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
lång investor b
kort investor a

det är min portfölj fn.

Snyggt!
Possitivt förväntansvärde eller vad kallas det?
Hög sannolikhet iallafall att det går hem vågar jag påstå.
Senast redigerad av T|N|X 2011-08-09 kl. 11:56.
Citera
2011-08-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T
Snyggt!
Possitivt förväntansvärde eller vad kallas det?
Hög sannolikhet iallafall att det går hem vågar jag påstå.

spread kallar jag det =)

stängde den dock precis då jag behövde mer tp.

de senaste åren har b aktien kostat 3-6kr mer än a. häromdagen när det var som värst kostade a 3kr mer än b.

nu kostar de ungefär lika mkt. så det är nog fortfarande ett bra case. behöver dock utrymme då det händer så mkt nu.
Citera
2011-08-10, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millard.se
Här kommer min första portfölj.

Betsson B (15 procent)
Bilia A (21 procent)
BioGaia B (15 procent)
DORO (15 procent)
HEXPOL B (17 procent)
Novo Nordisk (17 procent)