2015-01-26, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
15,5% handelsbankens it fond
15,5% Danske invest global index
15,5% Spiltan aktienfond investmentbolag
8% Avanza zero
7,7% Swedbank robur medica
7,7% Swedbank robur Asien fond
7,7% Carnegie Indien Fond
7% Superfonden Norge index
6,7% Länsförsäkringar fastighetsfond
5,7% Didner o Gerge Sverige småbolagsfond
4,6% Ratos B
2,1% Superfonden Danmark index
0,7% SPP Europa fond

Tokigt, knepigt eller andra tankar? Fick slänga in superfonderna efteråt så nu stämmer inte procenten exakt....
Sparhorisont är väl kanske 3-7 år skulle jag höfta med. Utan stress , blir det en dipp, kan det få gå 10 år.
Så mycket avgifter och dubbelexponering.
Citera
2015-01-26, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Investor 29%
Ortoma 22%
Fingerprint Cards 18%
SEB 12,5%
Sandvik 10%
WntResearch 8,5%

Kryddig och god. Syftar att göra Ortoma till min största post, den här portföljen innehåller inga pengar jag *behöver* utan bara pengar jag ska resa för. Går Ortoma bra, som jag helhjärtat tror efter att ha gått igenom en hel del av företagets material, så blir det en fin resa. Går det inte så bra så får jag jobba i sommar istället, det är inte fy skam det heller!

Det enda företaget jag verkligen inte tror på är Fingerprint, de vill jag komma ur så fort som möjligt. WntResearch är också lite väl temperamentsfylld för min smak, får se hur det blir med den.
Vad får dig att vilja lämna Fing i detta läget?
Det är ju faktiskt först nu vi börjar se att företaget bär frukt och inte längre agerar som ett "förhoppningsbolag".

Skulle snarare varna dig för att bränna fingrarna på Ortomo och WNT, med betoning på WNT.
Citera
2015-01-26, 22:00
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helliano
Vad får dig att vilja lämna Fing i detta läget?
Det är ju faktiskt först nu vi börjar se att företaget bär frukt och inte längre agerar som ett "förhoppningsbolag".

Skulle snarare varna dig för att bränna fingrarna på Ortomo och WNT, med betoning på WNT.

Exakt så har människor på Flashback sagt i tre år nu utan att det hänt något med Fingerprint. Vad är det med den här destruktiva kärlekshistorien?

Fingeravtryck är inte framtiden och insiderbrott är inte professionellt. Om en trovärdig person pitchar ett otroligt projekt för mig så lämnar jag gärna pengarna till honom och ger honom chansen (Ortoma i det här fallet), men Fingerprint var bara tänkt som ett daytrade. Kursen sjönk dock ordentligt, så jag sitter bara kvar för att vänta på en tillfällig uppgång.

Samma sak med Wnt egentligen, väntar på en tillfällig uppgång så jag kan sälja ur mig.
Citera
2015-01-26, 22:14
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Så mycket avgifter och dubbelexponering.
Jo men hur ska man komma ifrån avgifterna? Kanske går att hitta liknande billigare och byta.. Digi ska jag byta till den billigare global.
Lite dubbelexponering är det men är det så mycket i dessa?
Citera
2015-01-26, 22:20
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Exakt så har människor på Flashback sagt i tre år nu utan att det hänt något med Fingerprint. Vad är det med den här destruktiva kärlekshistorien?

Fingeravtryck är inte framtiden och insiderbrott är inte professionellt. Om en trovärdig person pitchar ett otroligt projekt för mig så lämnar jag gärna pengarna till honom och ger honom chansen (Ortoma i det här fallet), men Fingerprint var bara tänkt som ett daytrade. Kursen sjönk dock ordentligt, så jag sitter bara kvar för att vänta på en tillfällig uppgång.

Samma sak med Wnt egentligen, väntar på en tillfällig uppgång så jag kan sälja ur mig.

Det resonemanget har man ju inte hört förr...Minns ni alla folkaktier som alla hoppades på och talade om? Fermenta, Prosolvia, Kreuger, Northland, Consafe, Framfab, Icon Medialab, Trustor, Pricer, Scan Mining, Dala Djupgas, Africa oil, Cassandra och snart Fingerprint?

De väntar ännu på den där uppgången så de kan sälja...
Citera
2015-01-26, 22:21
Bannlyst
Citat:

Aha, jag förstår.. ett tips är att inte daytradea med papper likt Fing.
Branschen är tyvärr för dominerad för att enkelt kunna göra något magiskt på kort tid.
Gällande ledningen så är det väldigt tragiskt med JC, men hans tf har gjort ett utmärkt jobb och bara det faktum att man inte längre publicerar DW och andra påhitt visar vilken resa företagsledningen gjort.

Ta dina Fing och glömd bort dem ett halvår eller så, kom sedan tillbaka nöjd.

Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Jo men hur ska man komma ifrån avgifterna? Kanske går att hitta liknande billigare och byta.. Digi ska jag byta till den billigare global.
Lite dubbelexponering är det men är det så mycket i dessa?
Sparar du långsiktigt?
Har du funderat på värdepapper istället?

Oavsett så bör du läsa på vad ditt innehav blir med din fondportfölj och dra ner de mest ointressanta och öka innehavet i de du finner intressanta.
Citera
2015-01-26, 22:35
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ta dina Fing och glömd bort dem ett halvår eller så, kom sedan tillbaka nöjd.

Är det dina förhoppningar eller händer det faktiskt något reellt inom ett halvår?
Citera
2015-01-26, 22:50
Bannlyst
Citat:
Är det dina förhoppningar eller händer det faktiskt något reellt inom ett halvår?
Japp, bland annat spräcker de miljardgränsen och infriar sina löften kring omsättningen.
Samtidigt fortsätter de växa, både med nya kunder och de befintliga.

Tittar du runt i media just nu så är det extremt få aktörer som är så uppmärksammade för sina biometrik produkter som just FING. Detta ger och har gett dem en rejäl spark i ändan.

Sitt lugn i båten är alltså min rekommendation.
Citera
2015-01-27, 08:30
Medlem
Jag garden portfölj innehållandes främst svenska stabila aktier så som Nordea, SEB, hm, kinnevik, investor, betsson, cloetta etc.

Har nu ytterligare kapital som jag skulle vilja investera i mina befintliga aktieportfölj. Kruxet är att jag är osäker på om nu är rätt tid att gå in hårdare när aktierna har gått upp en hel del. Det bästa hade ju varit att invänta en rejäl nedgång men det kan ju dröja länge. Ett annat tänkbart alt är att jag följer aktierna aktivt dagtid för att gå in under någon av de tillfälliga dipparna som kommer till och från.

Jag har min portfölj med ett långsiktigt mål.

Vad säger ni lite mer kunniga, hur hade ni gjort?
Senast redigerad av wabbit 2015-01-27 kl. 08:34.
Citera
2015-01-27, 11:03
Medlem
Fondportfölj:
SEB Bioteknik
AMF Räntefond Lång
Carnegie corporate Bond A
Catella Avkastning
Cicero Avkastning

Månadsparar drygt 7500. Har ni några åsikter eller tips på vilka andra fonder jag kan lägga till?

Funderar främst på några fler globala/USA/Asien eller tillväxtmarknader!

Mvh
Senast redigerad av Cuisinen 2015-01-27 kl. 11:08.
Citera
2015-01-27, 17:21
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuisinen
Fondportfölj:
SEB Bioteknik
AMF Räntefond Lång
Carnegie corporate Bond A
Catella Avkastning
Cicero Avkastning

Månadsparar drygt 7500. Har ni några åsikter eller tips på vilka andra fonder jag kan lägga till?

Funderar främst på några fler globala/USA/Asien eller tillväxtmarknader!

Mvh

Jag skall väl ge min framtidsvision vilket kan vara en guldklimp eller värdelös gråsten. Men när jag tittar på Asien så ser jag en framtid i Indien. Väldigt välutbildad befolkning. "Hyfsad" säkerhet inom landet och med yttre hot. Visst de har bråkad med Pakistan men det har dom gjort så länge så det räknas inte. Jag ser en framtid inom just biokemi där och andra tjänsteföretag. Dock tror jag inte på tillverkning speciellt mycket.

Men när jag läser vilka fonder du har undrar jag hur du tänkt dina fonder är ju rätt så lågrisk. Inget fel med det men med låg risk är det sällan en hög belöning. Tror att det är Swedbank som har en fond som heter framtidsfonden. Denhar haft hyfsad framgång under de senaste åren. Den kan kanske vara något för dig som inte vill meta med guldkrok
Citera
2015-01-27, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serialfreak
Jag skall väl ge min framtidsvision vilket kan vara en guldklimp eller värdelös gråsten. Men när jag tittar på Asien så ser jag en framtid i Indien. Väldigt välutbildad befolkning. "Hyfsad" säkerhet inom landet och med yttre hot. Visst de har bråkad med Pakistan men det har dom gjort så länge så det räknas inte. Jag ser en framtid inom just biokemi där och andra tjänsteföretag. Dock tror jag inte på tillverkning speciellt mycket.

Men när jag läser vilka fonder du har undrar jag hur du tänkt dina fonder är ju rätt så lågrisk. Inget fel med det men med låg risk är det sällan en hög belöning. Tror att det är Swedbank som har en fond som heter framtidsfonden. Denhar haft hyfsad framgång under de senaste åren. Den kan kanske vara något för dig som inte vill meta med guldkrok

Precis, den jag valt fram består mest utav lågrisk förutom SEB's bioteknikfond, men det är också därför jag undrar om ni på flashback har några tips om fonder i tillväxtländer som kanske har lite högre högre risk och kanske bättre avkastning. Vill ha lite mer globalt och jag tycker att sökningen på morningstar och avanza är lite för klumpig då man ej kan ha fler än ett filter när man söker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in