2016-09-09, 12:28
Medlem
Etirdets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chopinowski
75% Gbb-v
25% Alr-v

Det måste ha svidit väldigt mycket de senaste åren med tanke på att du hade den portföljen i slutet av 2010. Satsar du fortfarande på den här typen av bolag?
Senast redigerad av Etirdet 2016-09-09 kl. 12:49.
Citera
2016-09-10, 12:18
Medlem
Ska in med ca 60 papp på börsen, dessa pengar ska in långsiktigt med fokus på utdelning.

Tänker mig en jämn fördelning (ca 8 700 kr per bolag till en början, därefter kontinuerlig påfyllning) i följande bolag. Synpunkter på detta? Funderar på ytterligare ett par bolag (Swedish match och Securitas), men blir så små summor per bolag i o m att jag har ca 60 000 kr att röra mig med. Fel tänkt?

Axfood
Castellum
Skanska
Holmen
Intrum Justitia
Investor
Kinnevik
Senast redigerad av dagenslunch 2016-09-10 kl. 12:43.
Citera
2016-09-10, 14:07
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagenslunch
Ska in med ca 60 papp på börsen, dessa pengar ska in långsiktigt med fokus på utdelning.

Tänker mig en jämn fördelning (ca 8 700 kr per bolag till en början, därefter kontinuerlig påfyllning) i följande bolag. Synpunkter på detta? Funderar på ytterligare ett par bolag (Swedish match och Securitas), men blir så små summor per bolag i o m att jag har ca 60 000 kr att röra mig med. Fel tänkt?

Axfood
Castellum
Skanska
Holmen
Intrum Justitia
Investor
Kinnevik

Att det blir små summor per bolag gör inte så jättemycket idag när man inte längre betalar ett minimicourtage på typ 299:-. T.ex. på Avanza så kan du köpa småposter för 400:- och bara betala 1:- i courtage.

Hur stora nyinsättningar kommer du att göra varje månad? 60.000 är ju inte jättemycket, men kommer du bara sätta in typ 1500:- till varje månad så skulle jag inte sätta in alla 60.000 på en gång, utan spridit ut det på åtminstone några månader.
Citera
2016-09-10, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Att det blir små summor per bolag gör inte så jättemycket idag när man inte längre betalar ett minimicourtage på typ 299:-. T.ex. på Avanza så kan du köpa småposter för 400:- och bara betala 1:- i courtage.

Hur stora nyinsättningar kommer du att göra varje månad? 60.000 är ju inte jättemycket, men kommer du bara sätta in typ 1500:- till varje månad så skulle jag inte sätta in alla 60.000 på en gång, utan spridit ut det på åtminstone några månader.

Tack för svaret. Jag kommer kunna sätta av 4 000 kr per månad till fortsatta köp. Kommer köpa varje månad, i den/de bolag som är mest köpvärd(a) respektive månadsslut. Funderar på att köpa jämnt fördelat för 30 k i slutet på sept, och sedan 30 k till i dec.
Citera
2016-09-10, 14:30
Bannlyst
Avanza Zero 20%
SPP aktiefond usa 40%
Carnegie Indienfond 10%
Clinical Laserthermia B 30%
Citera
2016-09-10, 16:44
Medlem
Hade en såndär vidrig börsdag i fredags när precis allt lyste illrött, och till råga på allt gick USA åt skogen också och min enda amerikanska aktie sjönk som en sten. Men anyway, just nu ser portföljen ut så här. Funderar på att flytta flera av dem till långportföljen och helt enkelt inte röra alls, men sälja av ett par av de mer volatila om de inte vänder åt rätt håll.

Åsikter?

I storleksordning:

Cherry
Vestas vind
Kopparbergs
NOTE
Indutrade
Mitek systems
FING
New wave
VA Automotive
Biotage
Citera
2016-09-10, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kralnor
Hade en såndär vidrig börsdag i fredags när precis allt lyste illrött, och till råga på allt gick USA åt skogen också och min enda amerikanska aktie sjönk som en sten. Men anyway, just nu ser portföljen ut så här. Funderar på att flytta flera av dem till långportföljen och helt enkelt inte röra alls, men sälja av ett par av de mer volatila om de inte vänder åt rätt håll.

Åsikter?

I storleksordning:

Cherry
Vestas vind
Kopparbergs
NOTE
Indutrade
Mitek systems
FING
New wave
VA Automotive
Biotage

Det lyste nog rött på många konton i fredags och torsdags. Har du kollat på råvaror något för att bredda portföljen? Antingen rakt i råvaran själv eller företag som håller på med råvaran?
Citera
2016-09-10, 22:56
Medlem
Månadssparar med följande fördelning:

AMF Aktiefond Asien Stilla havet 5,0 %
AMF Räntefond Lång 10,0 %
AVANZA ZERO 5,0 %
DNB Global Indeks 15,0 %
Danske Invest Global Index 15,0 %
SPP Aktiefond USA 5,0 %
SPP Obligationsfond 10,0 %
SPP Penningmarknadsfond 10,0 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 5,0 %
Swedbank Robur Access Asien 5,0 %
Swedbank Robur Access USA 5,0 %
Swedbank Robur Penningmarknadsfond 10,0 %

Vad tror ni om det? Funderar på om det vore klokt att lägga en slant i guld också. Jag lägger också lite i aktier. Inga jättechansningar och inte mer pengar än jag kan förlora.
Citera
2016-09-11, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Det lyste nog rött på många konton i fredags och torsdags. Har du kollat på råvaror något för att bredda portföljen? Antingen rakt i råvaran själv eller företag som håller på med råvaran?

Det är absolut en möjlighet! Tänker du metaller, guld, eller annat? Om bolag, vilka? Känner dock att jag behöver konsolidera lite mer, vill helst inte ha fler värdepapper utan isåfall sälja av först.
Citera
2016-09-11, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kralnor
Det är absolut en möjlighet! Tänker du metaller, guld, eller annat? Om bolag, vilka? Känner dock att jag behöver konsolidera lite mer, vill helst inte ha fler värdepapper utan isåfall sälja av först.

Tja, ädelmetaller eller industrimetaller är ju bra. Annars har du skog, olja, spannmål eller annat. Jag har Lundin Mining och Semafo för att jag vill ha i varje fall någon form av exponering kring guld, koppar, nickel och bly. Lundinföretagen i stort tycker jag är ganska bra.

Jag har också SSAB men där har det varit en match för att få komma på +-0. Sålt lite calls och puts som gjort att jag har kunnat sänka mitt GAV lite grann och det har hjälpt.
Citera
2016-09-11, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Tja, ädelmetaller eller industrimetaller är ju bra. Annars har du skog, olja, spannmål eller annat. Jag har Lundin Mining och Semafo för att jag vill ha i varje fall någon form av exponering kring guld, koppar, nickel och bly. Lundinföretagen i stort tycker jag är ganska bra.

Jag har också SSAB men där har det varit en match för att få komma på +-0. Sålt lite calls och puts som gjort att jag har kunnat sänka mitt GAV lite grann och det har hjälpt.

Tack för input Vad anser du om Lucara i sammanhanget? Har själv varit inne tidigare och gjort en mindre slant, men känner mig osäker på stabiliteten i aktien framöver. Värderingen får ju dock sägas vara låg fortfarande trots den aggressiva kursutvecklingen senaste året.
Citera
2016-09-13, 15:46
Medlem
Waterfronts avatar
Lite omstuvat sen senast. Nuvarande portfölj:

ISK
AstraZeneca (19,89%)
Clas Ohlson B (0,96%)
Eolus Vind B (2,97%)
Hennes & Mauritz B (5,56%)
Main Street Capital Corp (14,95%)
Nordea Bank (4,20%)