2014-10-22, 18:37
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balaklava-RU
Min börsportfölj är enkel och trygg, den har gett en enorm värdetillväxt under min innehavstid. I huvudsak återinvesterar jag aktieutdelningarna. Ni skulle inte tro mig om jag sa värdet i dag men det är många, många miljoner.

Principen är att leta ut kvalitetsbolag och att bara behålla dom, att akta sig för udda små bolag. Jag är övertygad det är köpetillfälle nu. Min portfölj består till hälften av Investor och Industrivärden, till nästan hälften av fastighetsbolag i högsta divisionen Fabege, Castellum och Wallenstam, slutligen har jag en mindre post Swedbank den köptes jättebilligt när det var finanskris.

Här min syn på börsen från annan tråd häromdagen:

En bra och säker metod i det långa loppet men som också tar sjukt lång tid (säger inte att jag tror att jag kan bli rik snabbt men...) en viktig fråga - hur mycket pengar började du med och hur lång tid tog det?

Med dina innehav känns det typ som att du började med en miljon och är 70 år gammal.
Citera
2014-10-22, 18:42
Medlem
Ganska ung, dum och ny inom detta, mest följt och läst ca 3år men nu är det dags att börja ta tag i detta.

Fondportfölj
FF China Focus Fund $
Global High Dividend
Henderson Global Property Eq
Indexfond Asien
Indexfond USA
Kinafond
Medica
Realinvest
SEB Fastighetsfond
Technology

Aktieportfölj
H&M
Skanska
Balder
Swedbank
Ica

Inköpt idag
Metallvärden i Sv.

Finns även kapital på kontot för nya köp.

Synpunkter?
Citera
2014-10-22, 19:13
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remove4ever
Ganska ung, dum och ny inom detta, mest följt och läst ca 3år men nu är det dags att börja ta tag i detta.

Fondportfölj
FF China Focus Fund $
Global High Dividend
Henderson Global Property Eq
Indexfond Asien
Indexfond USA
Kinafond
Medica
Realinvest
SEB Fastighetsfond
Technology

Aktieportfölj
H&M
Skanska
Balder
Swedbank
Ica

Inköpt idag
Metallvärden i Sv.

Finns även kapital på kontot för nya köp.

Synpunkter?

Är också ny inom detta men tror du kommer få många svar som säger alldeles för många fonder.
Vad är Kinafond, Medica, Realinvest och Technology?
Citera
2014-10-22, 19:23
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainBlue
Hej! Har precis fått upp ögonen för aktier och fonder, börjat läsa lite försiktigt. Men har som sagt än så länge dålig koll. Då JAG inte haft någon koll på mina egna besparingar så kikade jag idag och blev nyfiken på era tankar.

Access Offensiv - 179,33
Global Emerging Markets - 97,53
HSBC Indian Equity - 1 161,21
Kapitalinvest - 73,41
Kinafond - 155,45
Småbolagsfond Norden - 3,63
HSBC Indian är en kul fond att ha som krydda i en portfölj, resten är bankgödsel. Swedbank är förvånansvärt usla på fondförvaltning numera och bör enligt min åsikt inte överhuvudtaget övervägas. Är man inte aktiv så satsar man helst på indexfonder (eller indexliknande) med så låg avgift som möjligt. Ett litet undantag dock, Swedbank Robur Indexfond Asien är rätt okej men det är väl den enda i deras utbud.
Citera
2014-10-22, 22:27
Medlem
Kort och gott råder ni mig att sälja av hela skiten? Men att HSBC Indian kan vara en kul grej att spara.

Då kommer följd frågan som jag redan fått lite svar på: Vad ska jag då byta till? Låg risk med långsiktigt sparande.
Senast redigerad av CaptainBlue 2014-10-22 kl. 22:33.
Citera
2014-10-22, 23:11
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Låg risk med långsiktigt sparande.
Definiera "låg risk". Spiltan Räntefond Sverige är låg risk.

Samtliga aktiefonder som existerar är hög risk med gemene mans definition.
Citera
2014-10-22, 23:19
Medlem
njekss avatar
Citat:
Kort och gott råder ni mig att sälja av hela skiten? Men att HSBC Indian kan vara en kul grej att spara.

Då kommer följd frågan som jag redan fått lite svar på: Vad ska jag då byta till? Låg risk med långsiktigt sparande.

Om du vill ha lågrisk är det räntefonder du ska köra på, det finns både långa och korta räntefonder. Korta om du föredrar väldigt låg risk långa om du vill ha lite högre risk. Själv vill man ha lite avkastning så jag kör på långa.

Det är också viktigt med låg förvaltningsavgift, viktigare än avkastning då avgifter äter kapitalet. Tips på räntefonder med låga avgifter är som någon sa Spiltan och AMFs räntefonder.
Citera
2014-10-22, 23:37
Medlem
Har läst mycket positivt om Avanza Zero. Hur är er uppfattning? När är det eventuellt läge att gå in? Ska man gå in med klumpsumma direkt eller kontinuerligt?
Citera
2014-10-22, 23:43
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Har läst mycket positivt om Avanza Zero. Hur är er uppfattning? När är det eventuellt läge att gå in? Ska man gå in med klumpsumma direkt eller kontinuerligt?

Tycker den är lite väl hypad men vill du ha en fond som följer börsen i de 30 största bolagen så är ju såklart en gratis sådan bättre än en som gör samma sak fast mot en avgift.

Själv köper jag spp aktiefond Sverige.

Indexnära fond med 0,2 i avgift som ligger i 60-80 bolag och som gett mer klirr i kassan än zero hade gjort.
Senast redigerad av Bbobi 2014-10-22 kl. 23:46.
Citera
2014-10-23, 00:00
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Själv köper jag spp aktiefond Sverige.

Indexnära fond med 0,2 i avgift som ligger i 60-80 bolag och som gett mer klirr i kassan än zero hade gjort.
Tja, det är väl hugget som stucket. Varför inte Nordnets superfonder eller du orkar inte byta till Nordnet bara? Det är ett fullt giltigt argument, jag orkar inte heller.
Citera
2014-10-23, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njeks
Om du vill ha lågrisk är det räntefonder du ska köra på, det finns både långa och korta räntefonder. Korta om du föredrar väldigt låg risk långa om du vill ha lite högre risk. Själv vill man ha lite avkastning så jag kör på långa.

Det är också viktigt med låg förvaltningsavgift, viktigare än avkastning då avgifter äter kapitalet. Tips på räntefonder med låga avgifter är som någon sa Spiltan och AMFs räntefonder.

Fast det där stämmer inte riktigt. Finns fonder som är värda sin relativt höga avgift eftersom de överpresterar sitt jämförelseindex. Och eftersom avkastningen alltid visas netto, alltså efter att förvaltningsavgiften dragits bort, så är avkastningen viktigast.
Citera
2014-10-23, 00:04
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Fast det där stämmer inte riktigt. Finns fonder som är värda sin relativt höga avgift eftersom de överpresterar sitt jämförelseindex.
Som exempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in