2014-04-13, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Ditt användarnamn här säger väl att du gillar sådant här och får jag gissa ligger du lång i åtminstone dina fem första / största innehav? Inget råvarurelaterat, inget industri och väldigt mycket Sverige men i övrigt rätt ok spridning.

Stämmer bra. Säljer mycket sällan. Har inte sålt något senaste året.

H&M - ägt sedan 2010, ökade 2011 och 2012.
Ratos - ägt sedan 2007. Ökat i omgångar.
Betsson - ägt sedan 2011, ökade förra året.
Tele2 - ägt sedan 2011.
Sjr och Castellum köpta förra året
Oriflame - köpt 2012, ökat förra året.

Kommer öka i oriflame framöver.. Öresund har gått in rätt tungt, ca 100 Mkr.

Gillar inte råvaror. Industribolagen har för höga värderingar. Finns mindre bolag som är rätt spännande dock. AQ Group t.ex.

Vill ha mer fastigheter men alla har dragit iväg rätt bra. Kanske Diös eller Kungsleden
Citera
2014-04-14, 17:59
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Har välkomnat två nya bolag i portföljen sedan någon månad tillbaka, storleksordning:

Betsson
Ratos
BlackPearl
Atlas Copco
FinnvedenBulten
Tele2
Africa Oil

Sen en sjuhelsikes massa räntepapper. Aktieportföljen motsvarar en dryg tredjedel.

Det enda bolag jag är sugen på i nuläget är Kinnevik, får se om det blir ett köp till rätt pris, annars kommer 2014 förbli ett passivt år. All utdelning kommer återinvesteras i Ratos.
Citera
2014-04-14, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
Har välkomnat två nya bolag i portföljen sedan någon månad tillbaka, storleksordning:

Betsson
Ratos
BlackPearl
Atlas Copco
FinnvedenBulten
Tele2
Africa Oil

Sen en sjuhelsikes massa räntepapper. Aktieportföljen motsvarar en dryg tredjedel.

Det enda bolag jag är sugen på i nuläget är Kinnevik, får se om det blir ett köp till rätt pris, annars kommer 2014 förbli ett passivt år. All utdelning kommer återinvesteras i Ratos.

Hade inte du SNM innan? Säg inte du bytte ut den.mot aoi? :P
Citera
2014-04-14, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AssetManagement
Stämmer bra. Säljer mycket sällan. Har inte sålt något senaste året.

H&M - ägt sedan 2010, ökade 2011 och 2012.
Ratos - ägt sedan 2007. Ökat i omgångar.
Betsson - ägt sedan 2011, ökade förra året.
Tele2 - ägt sedan 2011.
Sjr och Castellum köpta förra året
Oriflame - köpt 2012, ökat förra året.

Kommer öka i oriflame framöver.. Öresund har gått in rätt tungt, ca 100 Mkr.

Gillar inte råvaror. Industribolagen har för höga värderingar. Finns mindre bolag som är rätt spännande dock. AQ Group t.ex.

Vill ha mer fastigheter men alla har dragit iväg rätt bra. Kanske Diös eller Kungsleden

Tycker Öresund börjar bli rätt så intressant jag istället är för feg att satsa direkt på Oriflame.. Öresund verkar göra sitt jobb bra efter delningen..
Citera
2014-04-14, 23:22
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks

Betsson
Ratos
BlackPearl
Atlas Copco
FinnvedenBulten
Tele2
Africa Oil

Lust på Kinnevik jag också.
Citera
2014-04-15, 00:06
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no7egs
Hade inte du SNM innan? Säg inte du bytte ut den.mot aoi? :P

Nej jag har ännu inte införskaffat SNM. Africa Oil är min form av krydda och kände mig lite lockad efter torrborren, så det blev en liten chansposition.

Jag har vart sugen på Shamaran sedan i somras, men varit för oaktiv/ouppdaterad för att gå in. Lite magkänslan som har hållt mig utanför, vilket har visat sig vara positivt såhär långt. Går jag in så blir det troligtvis ett mellanbarn i min lilla Lundinfamilj. PXX>SNM>AOI.

Det bör dock vara lägligt med ett förstainköp runt dessa nivåer, så vi får se vad som kan tänkas ske. Får sätta mig in i det lite djupare först.
Citera
2014-04-17, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaffis_hence
Tycker Öresund börjar bli rätt så intressant jag istället är för feg att satsa direkt på Oriflame.. Öresund verkar göra sitt jobb bra efter delningen..

Personligen tycker jag Öresund stuckit alldeles för mycket. Skulle avvakta.

Tänk på att man numera får utdelning 4 ggr per år i oriflame.. Det är rätt Nice.
Citera
2014-04-17, 12:15
Medlem
mastejags avatar
Har endast en liten start portfölj än så länge. Ska snart köpa hus och vill inte ha för mycket uppbundet.

H&M
Avanza zero

Funderar på att ev. investera i Atlas Copco om de kryper ner lite till samt någon spiltan eller Atlant fond.
Citera
2014-04-17, 14:21
Medlem
Har precis startat min portfölj och håller än så länge bara på med skitsummor.
Min portfölj består av:
Lundin Petroleum
Etrion
Nu skin enterprises

Den jag har högst förväntningar på är Nu skin. Vid nyår var det snack om att företaget skulle stämmas då företagsmetoden var tveksam gentemot kinas lagar. Aktierna sjönk från 140USD till 80. Man ligger fortfarande kvar där men jag håller tummarna för att få se lite progression!
Citera
2014-04-17, 17:11
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer
Snyggt! Ja, finns tyvärr nackdelar som att de flesta preffar bara ligger i fastigheter och att kursen t.ex inte rör sig långt från noteringskursen, likviditet osv men 10-15% av portföljen borde man ju utan problem kunna ha i t.ex oscar properties som ger 9% om man sitter lång som sagt! Får hoppas fler företag hoppar på tåget.

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/sparande/hog-utdelning-och-lag-risk-sa-fungerar-preferensaktierna_3384306.svd

I den aktien växlade jag bra.Sålde ut allt i höstas före USA:s budgetförhandlingar .Sålde ut hela portföljen med Fabege ,Havsfrun,Bulten,Loomis,SSAB,Telia ,Anoto och Precise.

Sitter nu med endast SAGAX B,15% och 85% likvid.Har inte räknat ut än hur det blev med förra årets resultat för mig efter försäljningarna,men har sett att några av aktierna fortsatt uppåt.

Sa att jag skulle invänta USA:s budgetförhandlingar detta år och de har redan varit, sitter fortfarande likvid.

Tvekar,vet inte riktigt hur jag ska göra.De jag tittade på var Castellum och Hemfosa.Båda är upp från de nivåer som var då jag tittade på dem.Lätt att vara efterklok.

Sitter och väntar på en dipp som inte kommer.Har inte heller kollat in eller läst om några ideer att ta fasta på.

Kan ju tanka mer SAGAX då det är straffspark på dem utifrån vad de presterar.Tyvärr delade de ut mindre än vad jag räknade med.

Förslag mottages.
Citera
2014-04-17, 17:15
Medlem
En nybörjares portfölj.

Öresund
Latour B
Investor B
D. Carnegie & Co
Tesla Motors Inc

AVANZA ZERO
SPP Aktiefond USA

Om 3 år har det förhoppningsvis gått bra.
Citera
2014-04-17, 17:30
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbonisotope
En nybörjares portfölj.

Öresund
Latour B
Investor B
D. Carnegie & Co
Tesla Motors Inc

AVANZA ZERO
SPP Aktiefond USA

Om 3 år har det förhoppningsvis gått bra.

Ser bra ut, vilken var det du tänkte sälja, för att kunna köpa i andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in