2014-10-21, 19:42
Medlem
Ligger just nu för närvarande med följande:

20% Nordic mines
20% Lundin Petrolium
15% ABB Ltd
15% NCC B

Och sen har jag 30% i likvida medel som jag kör day-trading med.

Kikar på öppningar i 7 företag just nu som är intressanta av flera skäl.. rysslandskrisen, sannolik undervärdering etc. Räknar också med stigande guld- och oljepriser på sikt. Valutor är det svårare med så håller mig mest till Svenska företag.
Senast redigerad av DJ-Emerald 2014-10-21 kl. 19:47.
Citera
2014-10-21, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Vilken bransch jobbar Varida mot?
Något inom finansbranschen hade nog suttit fint.
Vardia ska det såklart stå. De är som sagt ett norskt försäkringsbolag som riktar sej till låg risk kunder. Ska gräva lite bland banker och se om någon ser intressant ut.
Citera
2014-10-21, 20:44
Medlem
njekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Roburfonden, framförallt deras småbolag är bäst att du gör dig av med.

Jag hade slängt in dom pengarna i Länsföräkringar fastighetsfond.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/350/lansforsakringar-fastighetsfond

Sen finns det ju delade meningar om det men det men kika lite på hur siffrorna ser ut idag.

Jag är då inte missnöjd med det ägandet. Fortfarande +18% sedan årsskiftet i den (inklusive köp i den senaste dippen).

Det är en nordisk fond det med.

Att fonden gått bra sedan årsskiftet betyder väl inte att den kommer gå bra i framtiden. När jag letade upp fond kollar jag på risker och kostnader inte avkastning, att minimera risker och kostnad ser jag som det absolut viktigaste.

Det är svårt att kommentera vilka fonder du borde ha eller ej TS, då vi inte vet vad ditt mål med sparandet är.
Citera
2014-10-21, 20:58
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njeks
Att fonden gått bra sedan årsskiftet betyder väl inte att den kommer gå bra i framtiden. När jag letade upp fond kollar jag på risker och kostnader inte avkastning, att minimera risker och kostnad ser jag som det absolut viktigaste.

Det är svårt att kommentera vilka fonder du borde ha eller ej TS, då vi inte vet vad ditt mål med sparandet är.

Nej men det kan man säga om vilken fond som helst. Så vi får alltså inte tipsa om bra fonder?

Det är ett bra byte från hans nuvarande småbolagsfond som behåller spridning i dom nordiska länderna.

Även om historik inte säger framtiden så säger historiken fortfarande hur bra förvaltarna presterat. Fonden hade 5/5 morningstar innan fondens kategori böts mot en orankad kategori vilket gör att den inte längre har en rating hos morningstar.

Eller menar du att en av dom bästa svenska fonderna inte är köpvärda bara för att man inte kan garantera framtiden? Skulle du köpt en med facit i hand dålig fond för att ingen kan läsa framtiden och den kanske blir nästa stjärnskott? Knappast va.

Det är en hyllad fond av rådgivare som sparare.
Senast redigerad av Bbobi 2014-10-21 kl. 21:07.
Citera
2014-10-22, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MysteryMaster
Vardia ska det såklart stå. De är som sagt ett norskt försäkringsbolag som riktar sej till låg risk kunder. Ska gräva lite bland banker och se om någon ser intressant ut.
Då är jag med. Vardia vet jag vad det är!
Citera
2014-10-22, 01:08
Medlem
Tack för snabba svar! Mitt största frågetecken är om det är något jag absolut bör sälja eller något jag absolut inte bör sälja, men uppskattar även tips på andra fonder men även aktier.
Citera
2014-10-22, 04:01
Medlem
Genom avanza:
70% Avanza Zero
20% Hennes & Mauritz B
10% Starbreeze

Imponernade, jag vet.
Skulle finna det intressant om ni avan skriver vad ni handlar genom for bolag.
Citera
2014-10-22, 07:24
Medlem
Du får typ 10% HM av Avanza Zero. Så rätt dumt egentligen
Citera
2014-10-22, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert
Du får typ 10% HM av Avanza Zero. Så rätt dumt egentligen
Behöver inte vara dumt sålänge han är medveten om det.
Citera
2014-10-22, 09:06
Medlem
Balaklava-RUs avatar
Min börsportfölj är enkel och trygg, den har gett en enorm värdetillväxt under min innehavstid. I huvudsak återinvesterar jag aktieutdelningarna. Ni skulle inte tro mig om jag sa värdet i dag men det är många, många miljoner.

Principen är att leta ut kvalitetsbolag och att bara behålla dom, att akta sig för udda små bolag. Jag är övertygad det är köpetillfälle nu. Min portfölj består till hälften av Investor och Industrivärden, till nästan hälften av fastighetsbolag i högsta divisionen Fabege, Castellum och Wallenstam, slutligen har jag en mindre post Swedbank den köptes jättebilligt när det var finanskris.

Här min syn på börsen från annan tråd häromdagen:

Citat:
Det är köpetilfälle nu, man kan aldrig veta vad som sker på mycket kort sikt, men börsen är billig relaterat till omgivande investeringsmöjligheter.

Fastighetsbolagen står inför stora uppvärderingar av fastighetsinnehaven nu till årsskiftet, priserna på bra hyreshus har formligen gått i skyn under året, men värderarna tittar på gammal statistik så det har ännu ej slagit igenom. Hyrorna för kontor, affärer lager m.m. har stigit rejält i år det ger bättre siffror till årsskiftet. Och inte minst har låneräntorna sjunkit rejält vilket minskar bolagens utgifter.

Mina favoriter är Fabege som har de bästa husen på bra lägen i Stockholm, Castellum ett försiktigt kvalitetsbolag med hus på olika större orter och Wallenstam ett riktigt spännande bolag med en blandning av kvalitetshus och kraftig expansion i de största städerna. Rejäl värdetillväxt och hög aktieutdelning väntar, men passa dig för små sk-tbolag på smålistor dom har ofta dåliga hus och tvivelaktig kompetens.

Citat:
Vi står inför en lång period med låg eller obefintlig inflation, det är de allra flesta experter eniga om i dag. Oljepriset förblir ganska lågt under lång tid, skifferolja m.m. Ekonomin i Europa USA tar sig sakta men säkert. Ekonomin i Ryssland Afrika och de flesta BRICK-länderna har problem. Att få hygglig ränta med säkerhet är omöjligt i dag, statsobligationer 0% och de pref-aktier med höga räntor o.d. som vissa spekulativa bolag ger ut är mycket riskfyllt och leder nog till förluster.

Slutsats köp kvalitetsaktier som ger hög och stabil direktavkastning. Sälj fonder i diverse BRICK-länder och sälj räntefonder, riskerna är större än mäklarna låtsas om. Köp stabila stora svenska företag med hög direktavkastning, jämfört med räntan (inflationen) är ca. 4% i direktavkastning mycket bra. Vill du ha en spridd portfölj med liten risk köp aktier direkt i de stora investmentbolagen, mina favoriter är Investor och Industrivärden. Du får del i Sveriges bästa företag med en rejäl rabatt på substansen.

Jag har själv tjänat riktigt stora pengar genom att köpa svenska bra aktier på large-cap och bara behålla dom, följ aldrig med flocken och låt dig inte luras att sälja när man ropar på vargen.
Senast redigerad av Balaklava-RU 2014-10-22 kl. 09:10.
Citera
2014-10-22, 09:17
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainBlue
Tack för snabba svar! Mitt största frågetecken är om det är något jag absolut bör sälja eller något jag absolut inte bör sälja, men uppskattar även tips på andra fonder men även aktier.
Som sagt, de flesta av dina fonder är undermåliga.

Jämför tex 5 års utveckling för din kinafond: https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/41067/swedbank-robur-kinafond

med Roburs Indexfond Asien: https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/98410/swedbank-robur-indexfond-asien

Kinafonden har 1.83% avgift medan indexfonden har 0.42%.

Om du jämför kurvorna, ser de ut att skilja sig mycket? Gör förvaltarna för Kinafonden något särskilt för att den skall gå bättre än en indexfond? Går den bättre? Gör de skäl för sin lön? Gör de skäl för sin avgift på 1.83%? Vad tror du en skillnad i avgift på 1.4% gör över tid?
Citera
2014-10-22, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balaklava-RU
Min börsportfölj är enkel och trygg, den har gett en enorm värdetillväxt under min innehavstid. I huvudsak återinvesterar jag aktieutdelningarna. Ni skulle inte tro mig om jag sa värdet i dag men det är många, många miljoner.

Principen är att leta ut kvalitetsbolag och att bara behålla dom, att akta sig för udda små bolag. Jag är övertygad det är köpetillfälle nu. Min portfölj består till hälften av Investor och Industrivärden, till nästan hälften av fastighetsbolag i högsta divisionen Fabege, Castellum och Wallenstam, slutligen har jag en mindre post Swedbank den köptes jättebilligt när det var finanskris.

Här min syn på börsen från annan tråd häromdagen:
Jag tror inte på ditt skvaller om en enkel och trygg portfölj som har gett en enorm värdetillväxt. Fastighetsbolag? De är inne i en bubbla nu så det är ju inte så konstigt.

Hur mycket har din portfölj ökat egentligen och under hur lång tid är detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in