Citat:
Ursprungligen postat av
Caparzo
Det har jag hört talas om. Min tanke var att P/B är enklare för en lekman att greppa. Dessutom är det få bolag som värderas lågt i förhållande till förvaltningsresultatet. Låt vara att få handlas under EK, men ändå, det kan ge en relativ jämförelse. Wallenstam värderas exempelvis till 23 (!) ggr förvaltningsresultatet 2013 innan skatter.
Jag har noterat att du har en förkärlek för kvalitetsbolag, men vad jag inte riktigt förstått är hur du ser på värdering. Tycker du liksom en viss fanatisk google-anhängare att värderingen är i stort sett oväsentlig? Hur är Wallenstam eller Hexpol billiga?
Berätta i stället varför det är bra case du rekommenderar eller köper i stället för att skylta med ett hyggligt resultat. Det känns lite som när den numer framlidne diktatorn och tusenkonstnären Kim-Jong spelade golf första gången, då han fick 11 hole-in ones på en adertonhålsbana. Förvisso ett imponerande resultat som fortfarande aldrig överträffats av någon, men det hade varit mer intressant om han berättade hur han lyckades.
Man brukar säga att börsen ligger ett halvår till ett år före företagens reella resultat. Så VM är redan inbakat i förväntningarna i dagens aktiekurser. Förväntningar är allt och då marknaden vet att VM vankas, justerar man upp förväntningarna på vinsten. Resonemanget är förmodligen naivt i bästa fall och gör i så fall research på bolagen och köp för att du gillar bolagen av andra skäl än de du angivit. Är din enda motivering för att fotbolls-VM snart är här, avstå. Då kan du lika gärna investera i turken på hörnet som kränger glass för att det snart är soligt och varmt.
Vad jag går efter för att finna kursvinnare...? Du vill ju inte ta till dig det jag skriver utan bara reflexmässigt är motvallskäring och ifrågasätter allt som jag och andra skriver.
Vi hade en ordväxling i nån tråd angående Coca-Cola och att ett företag skulle dela ut överflödigt kapital för att på så sätt få upp räntabiliteten på EK och på så sätt snabbt kunna få fart på vinsttillväxten. Hur tror du Coca-Cola under över 100 år kunnat fördubbla sin utdelning i snitt på 6-8 år? Läs de inläggen igen.
Du stirrar dig blind på P/E tal och bortser helt från vinsttillväxten eller räntabiliteten på EK. Företag kan finansiera tillväxt genom billiga krediter och på så sätt via leverage (utväxling) få en hög räntabilitet på aktiekapitalet. Det är
avkastningen på aktiekapitalet som för mig är av intresse samt att större delen kommer aktieägarna tillgodo genom utdelningstillväxt eller återköp av egna aktier.
En bra måttstock är att ta den
uthålliga årliga vinsttillväxten gånger 2 för att få fram ett rimligt P/E tal på snabbväxande bolag och då finner du att bolag som Vitrolife, Mastercard och Hexpol, Novo Nordisk är ganska rimligt värderade. Vitrolife dubblade sin vinst jämfört med motsvarande kvartal 2013. Ett P/E tal runt 25-30 på 2014 års vinst finner jag då helt rimligt. Hexpol vill jag minnas har en motsvarande värdering likaså Mastercard. Dock har jag föga branschkunskap om företagen och det är svagheten i min analys.
Vid P/E 12-14 får du nöja dig med bolag i mogna branscher med helt OK direktavkastning med låg eller dålig tillväxt. En stor del av deras kursvinster de sista åren är snarast ett resultat av fallande räntor eller att placerare söker stabila bolag som "safe heaven" men den dagen konjukturen förmodas bli bättre lär de falla som t ex Swedish Match.
De bolag som du även 5 år tillbaka och troligen alltid kommer tycka är högt värderade trots att vinsttillväxten är klart över 10% årligen och värderas i intervallet 20-25 årligt rullande P/e-tal.
Företagen växer då fort in i värderingen....!