2014-05-04, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AssetManagement
Säger inte emot, men kan man få se denna analys?

(Betsson är mitt näst största innehav)

• Med en kurs på 235 gånger antalet aktier (46,5) ger det Betsson ett börsvärde på 10927Mkr
• Vid kurs på 235 ligger P/E-tal på 18 räknat på 2013 års vinst/aktie
• Om man räknar vinst per aktie från Q1x4 (14) får vi fram ett PE-tal på 16
• Om vi antar att Betsson har en tillväxt på 10% för 2014 får vi ett PEG-tal på 1,8, eller 1,6 om vi väljer att anta vinsten per aktie står kring 14.
• Rörelseresultatet för Q1 växte med 7% och låg på 171,2 Mkr. Rörelseresultatet belastas av förvärvet av Class One Holding som kostade totalt ca 11Mkr. Om man hade ägt Class One Holding under hela Q1 och inte haft några förvärvskostnader, hade bolaget bidragit med 48,3 till rörelseresultatet – totalt 219,5Mkr.
• Om vi multiplicerar 219,5 med fyra (alltså samtliga kvartal) får vi ett rörelseresultat på 878Mkr för 2014. Under Q1 redovisade man ett resultat (före skatt på 166,6Mkr) efter skatt på 157,7Mkr vilket innebär en skattesats på ca 6%. Om vi justerar vårat antagande om 878Mkr i rörelseresultat för 2014 med denna skattesats ger det oss 825Mkr. Om vi i sin tur multiplicerar 825 med nuvarande P/E-tal på 18 får vi ett börsvärde på 14850Mkr jämfört med dagens 10927Mkr. Man får också tänka på att i detta antagande tar vi inte med någon tillväxt, eller ökat rörelseresultat för VM 2014.
• Delar vi 14850Mkr med 46 (antalet miljoner utomstående aktier) får vi en kurs på 322. Med ett PE-tal på 16 är motsvarande kurs 286.

En riktig amatöranalys som du ser när jag beräknar skattesatsen på 6% (hur tänkte jag där?) och PE baserat på rörelseresultat och inte finansnetto. Men jag behåller ändå riktkursen på ca 300 med tanke på att jag varken tagit med tillväxt eller VM i dem där enkla räkneexemplen. Ska kalkylera lite bättre så snart jag får lite mer tid.

Även Handelsbanken har en riktkurs på 300 senast jag kollade.
Citera
2014-05-04, 19:53
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastacojj
• Med en kurs på 235 gånger antalet aktier (46,5) ger det Betsson ett börsvärde på 10927Mkr
• Vid kurs på 235 ligger P/E-tal på 18 räknat på 2013 års vinst/aktie
• Om man räknar vinst per aktie från Q1x4 (14) får vi fram ett PE-tal på 16
• Om vi antar att Betsson har en tillväxt på 10% för 2014 får vi ett PEG-tal på 1,8, eller 1,6 om vi väljer att anta vinsten per aktie står kring 14.
• Rörelseresultatet för Q1 växte med 7% och låg på 171,2 Mkr. Rörelseresultatet belastas av förvärvet av Class One Holding som kostade totalt ca 11Mkr. Om man hade ägt Class One Holding under hela Q1 och inte haft några förvärvskostnader, hade bolaget bidragit med 48,3 till rörelseresultatet – totalt 219,5Mkr.
• Om vi multiplicerar 219,5 med fyra (alltså samtliga kvartal) får vi ett rörelseresultat på 878Mkr för 2014. Under Q1 redovisade man ett resultat (före skatt på 166,6Mkr) efter skatt på 157,7Mkr vilket innebär en skattesats på ca 6%. Om vi justerar vårat antagande om 878Mkr i rörelseresultat för 2014 med denna skattesats ger det oss 825Mkr. Om vi i sin tur multiplicerar 825 med nuvarande P/E-tal på 18 får vi ett börsvärde på 14850Mkr jämfört med dagens 10927Mkr. Man får också tänka på att i detta antagande tar vi inte med någon tillväxt, eller ökat rörelseresultat för VM 2014.
• Delar vi 14850Mkr med 46 (antalet miljoner utomstående aktier) får vi en kurs på 322. Med ett PE-tal på 16 är motsvarande kurs 286.

En riktig amatöranalys som du ser när jag beräknar skattesatsen på 6% (hur tänkte jag där?) och PE baserat på rörelseresultat och inte finansnetto. Men jag behåller ändå riktkursen på ca 300 med tanke på att jag varken tagit med tillväxt eller VM i dem där enkla räkneexemplen. Ska kalkylera lite bättre så snart jag får lite mer tid.

Även Handelsbanken har en riktkurs på 300 senast jag kollade.

Några funderingar. Den låga skattesatsen verkar märklig, men beror på att de har sin bas på Malta. När vi går från rörelseresultat till nettoresultat, kommer inte bara skatt att tillkomma utan också räntekostnader. I just Betssons fall spelar det ingen roll då räntenettot är så lågt, men det är bra att bära med sig.

Den stora frågan är varför du anser att bolaget ska värderas till 16-18 ggr vinsten? Vad är motiveringen? Har du tagit hänsyn till riskerna i verksamheten? Turkiet? Har de bestående konkurrensfördelar? Hur snabbt kommer de att kunna växa i framtiden?

Börja med att försöka förstå verksamheten. Marknadsposition, konkurrensfördelar, konkurrensläge, tillväxtutsikter, lönsamhet. Identifiera sedan extra noga de kritiska faktorerna för att din investeringstes ska vara framgångsrik. Dessa är olika från bolag till bolag. I ett skuldsatt och konjunkturkänsligt bolag i botten av cykeln kan det vara förmågan att överleva. I HM kan det vara förmågan att kunna växa antalet butiker framgångsrikt och att försvara bruttomarginalen. Det är som sagt olika från fall till fall.

Först när du förstår vad som driver verksamheten kan du värdera bolaget. Värderingen är det sista steget när allt annat är på plats. Att värdera något innan man förstår verksamheten är som att en blind man letar vatten i sahara.
Citera
2014-05-04, 22:36
Medlem

Kul med lite feedback.

Detta var verkligen inte hela analysen, utan jag följer en analysmall som lyder (skrivit totalt 3 A4):

•Företagsnamn och analysdatum
•Koncept och modell (kort sammanfattning)
•Ledning
•Potential (utbud och efterfrågan)
•Kommande triggers
•Ekonomi (nuvarande värdering, lågt/högt)
•Konkurrenssituation ( marknadssituation)
•Risk
•Övrigt
•Bedömning (målkurs, köp/avvakta/sälj, köpstrategi)
•Eventuell exitstrategi

Har bland annat gjort en relativitetsjämförelse där Betsson är lägst värderat bland spelföretagen på CAP-listorna. Just den där delen som jag postade utgick från att Betsson fortsatt skulle vara värderat utifrån PE 16-18, vilket för övrigt är ganska lågt på en väldigt övervärderad börs i allmänhet idag. Fortsätter börsen se ut som den gjort den senaste tiden så tror jag inte att Betsson kommer vara ett undantag. Jag gillar Betssons förvärvsstrategi och främst därför (men inte bara) tror jag på att man fortsätter växa. Men jag är som sagt en amatör och jag är medveten om att de flesta slutsatser man som investerare drar (nybörjare som rutinerad) kan ifrågasättas.

Jag visste att Malta var ett lågskatteland, men 6% tyckte jag lät lågt. Kontrollerade på ett par årsredovisningar och 6% skatt är korrekt.
Senast redigerad av Rastacojj 2014-05-04 kl. 22:44.
Citera
2014-05-05, 11:33
Medlem
Raziels avatar

Tack så mycket för ett väldigt informativt inlägg!

Tanken med Tele 2 stämmer, tyckte det verkade vara en bra kassako Målet förutom ett långsiktigt sparande är en portfölj med en förhoppningsvis bra utdelning.

Hade tänkt sätta mig ner i helgen och se över mina alternativ, har du möjligtvis några tips på fastighetsbolag som kan vara värda att titta närmare på så skulle jag vara tacksam
Citera
2014-05-05, 18:05
Medlem
Jag har nog lyckats göra varenda nybörjarmisstag man kan tänkas göra och så här ser min portfölj á 52 tkr:

Ratos B 57%
Fortum 17%
Traveas A 9%
Atlas Copco 7%
Avanza Zero 4%
ShaMara 6%

Hade jag gjort om min portfölj hade jag försökt äga någon bank aktie istället för en så stor andel hos Ratos (ägt i två år nu, och utdelningen förblir oförändrad tråkigt nog). Men jag hittar inte något för tillfället som intresserar mig allt för mycket kursmässigt just nu så jag låter pengarna ligga kvar och hoppas på 70 kr kurs i år. Problemet med mitt tänkande är att jag missat att köpa i Axefood vid 250 och HM för 218...

Inte köpt Atlas Copco på årshögsta, inte köpt Avanza Zero på årshögsta. Kanske borde jag rentav sälja dessa.

Förmodligen inte köpt Traveas eller Shamara men nu sitter jag på dem så tänker vänta och se.

För att inte tala om alla aktier jag köpt och snabbt sålt igen då jag ångrat mig, det är ett mirakel att jag gått plus.

Jag har också tankar på att köpa Handelsbankens USA ANSCI fond med en förvaltningsavgift på 0,4% men jag vet inte om jag betalar courtage för det och om det är rätt timing för det.
Senast redigerad av tago 2014-05-05 kl. 18:18.
Citera
2014-05-05, 19:26
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tago
Jag har nog lyckats göra varenda nybörjarmisstag man kan tänkas göra och så här ser min portfölj á 52 tkr:

Ratos B 57%
Fortum 17%
Traveas A 9%
Atlas Copco 7%
Avanza Zero 4%
ShaMara 6%

Hade jag gjort om min portfölj hade jag försökt äga någon bank aktie istället för en så stor andel hos Ratos (ägt i två år nu, och utdelningen förblir oförändrad tråkigt nog). Men jag hittar inte något för tillfället som intresserar mig allt för mycket kursmässigt just nu så jag låter pengarna ligga kvar och hoppas på 70 kr kurs i år. Problemet med mitt tänkande är att jag missat att köpa i Axefood vid 250 och HM för 218...

Inte köpt Atlas Copco på årshögsta, inte köpt Avanza Zero på årshögsta. Kanske borde jag rentav sälja dessa.

Förmodligen inte köpt Traveas eller Shamara men nu sitter jag på dem så tänker vänta och se.

För att inte tala om alla aktier jag köpt och snabbt sålt igen då jag ångrat mig, det är ett mirakel att jag gått plus.

Jag har också tankar på att köpa Handelsbankens USA ANSCI fond med en förvaltningsavgift på 0,4% men jag vet inte om jag betalar courtage för det och om det är rätt timing för det.

gav i ratos?
Citera
2014-05-05, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0land
gav i ratos?

60,6

Köpte sålde och köpte in mig igen (gör inte om det) och sedan ytterligare inköp när de var och sniffade runt 52-54 så därför blev det väl en onödigt stor andel Ratos.
Senast redigerad av tago 2014-05-05 kl. 20:52.
Citera
2014-05-05, 21:15
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tago
60,6

Köpte sålde och köpte in mig igen (gör inte om det) och sedan ytterligare inköp när de var och sniffade runt 52-54 så därför blev det väl en onödigt stor andel Ratos.

du ligger ju ett par % plus nu då så se det positivt
Citera
2014-05-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Att värdera något innan man förstår verksamheten är som att en blind man letar vatten i sahara.

Fast spelar det någon roll om man är blind då man letar vatten i sahara? Det är ju till största delen tur att man råkar gå åt rätt håll. Den lilla edge mannen med fullt fungerande syn har gentemot den blinda kan inte vara stor.

Men det stämmer ju rätt bra in i metaforen ändå.
Citera
2014-05-05, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyret
Betsson
HM
Starbreeze

Innehavet är delat lika mellan alla tre.
Så ser min första portfölj ut. Ska in med minst två bolag till för att sprida riskerna lite.

Uppdaterar, köpte ungefär 200 aktier i Saab idag på 191 kronor.
Citera
2014-05-05, 23:01
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastacojj
Har bland annat gjort en relativitetsjämförelse där Betsson är lägst värderat bland spelföretagen på CAP-listorna. Just den där delen som jag postade utgick från att Betsson fortsatt skulle vara värderat utifrån PE 16-18, vilket för övrigt är ganska lågt på en väldigt övervärderad börs i allmänhet idag. Fortsätter börsen se ut som den gjort den senaste tiden så tror jag inte att Betsson kommer vara ett undantag. Jag gillar Betssons förvärvsstrategi och främst därför (men inte bara) tror jag på att man fortsätter växa. Men jag är som sagt en amatör och jag är medveten om att de flesta slutsatser man som investerare drar (nybörjare som rutinerad) kan ifrågasättas.

Jag ställer mig i allmänhet frågande till relativjämförelser. Om du tycker att ett annat bolag som är övervärderat, har en högre värdering, ska du då köpa bara för den sakens skull? Under IT-bubblan handlades bolag som Ericsson nära hundrasiffriga P/E-tal. Ett bolag i samma sektor som då handlades till femtio gånger skulle framstå som undervärderat i förhållande till Eric. Samtidigt är det inte billigt på absolut basis och jag tycker att bolag alltid måste bära sin egen värdering på egna ben.

Om marknaden plötsligt skulle gå från att enligt dig vara övervärderad till att vara undervärderad, är Betsson då värd mindre? Fint att du har en modell, men värderingen är viktig att fundera mycket på. Det är värderingen som kommer att avgöra hur stor avkastning du rimligen kommer få samtidigt som det avgör risken.

Ju lägre värdering i förhållande till företagets fundamentala värde, desto sannolikare att du får en bra avkastning och samtidigt är risken lägre. Köper du en krona för femtio öre borde du få en avkastning på 100 %. Risken är mycket lägre än om du köper en krona för 1 krona och femtio öre. Desto lägre risk, desto högre sannolik avkastning.
Citera
2014-05-05, 23:04
Medlem
carlpetersen73s avatar
Lagt mig likvid bortsett från en större post i Karo Bio.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in