Citat:
Ursprungligen postat av
Bomben1
Om jag skulle börja titta lite på den amerikanska börsen.
Sund inställning och på Avanza har du ett flertal listor där du kan botanisera bland välkända bolag och men även listor med de aktier som under minst 25 års tid lyckats höja utdelningen Eller bolag med hög utdelning även om
utdelningstillväxten kanske inte riktigt lika lysande.
Jag vill ha en kombination av dessa två variablar och dessutom ett internationellt välkänt varumärke.
Jag skulle kunna lista upp dem här men avstår.
I USA har de kvartalutdelning vilket jag gillar eftersom man då får ett ymnigt flöde in på depån.
Även en del norska aktier som handlas internationellt har kvartalsutdelning men även holländska som t ex Shell (RDS/B) eller Unilever (UN) och som går att handla på NYSE via Avanza.
Stabila aktier som man kan se som ett alternativ till obligationer/obligationsfonder om man har en lång placeringshorisont eller livsbesparingar som framtida komplement till sin pension, förutom då amerikanska bolag med välkända varumärken t. ex Coca-Cola. Klart bättre än globalfonder där mellanhänder årligen tar runt 1,5 % i förvaltningavgift på dina besparingar.
I Sverige är det vad jag vet ännu bara Autoliv och preferensaktier som har kvartalsutd. Då kan man placera sitt kapital, så att man var månad får en utdelning in på depån.
Seadrill kvartalsutd och direktavkastning på över 11%
Prosafe kvartalsutd och direktavkastning på drygt 8%
Statoil som börjar röra på sig ska tydligen övergå till kvartalutdelning samt indikerar en direktavkastning på drygt 4-5% beroende på hur man väljer att räkna.
Courtaget är samma som i Sverige och jag har samtliga ovan nämnda.