2014-05-01, 13:36
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Om jag skulle börja titta lite på den amerikanska börsen.

Sund inställning och på Avanza har du ett flertal listor där du kan botanisera bland välkända bolag och men även listor med de aktier som under minst 25 års tid lyckats höja utdelningen Eller bolag med hög utdelning även om utdelningstillväxten kanske inte riktigt lika lysande.

Jag vill ha en kombination av dessa två variablar och dessutom ett internationellt välkänt varumärke.
Jag skulle kunna lista upp dem här men avstår.

I USA har de kvartalutdelning vilket jag gillar eftersom man då får ett ymnigt flöde in på depån.
Även en del norska aktier som handlas internationellt har kvartalsutdelning men även holländska som t ex Shell (RDS/B) eller Unilever (UN) och som går att handla på NYSE via Avanza.

Stabila aktier som man kan se som ett alternativ till obligationer/obligationsfonder om man har en lång placeringshorisont eller livsbesparingar som framtida komplement till sin pension, förutom då amerikanska bolag med välkända varumärken t. ex Coca-Cola. Klart bättre än globalfonder där mellanhänder årligen tar runt 1,5 % i förvaltningavgift på dina besparingar.

I Sverige är det vad jag vet ännu bara Autoliv och preferensaktier som har kvartalsutd. Då kan man placera sitt kapital, så att man var månad får en utdelning in på depån.

Seadrill kvartalsutd och direktavkastning på över 11%
Prosafe kvartalsutd och direktavkastning på drygt 8%
Statoil som börjar röra på sig ska tydligen övergå till kvartalutdelning samt indikerar en direktavkastning på drygt 4-5% beroende på hur man väljer att räkna.

Courtaget är samma som i Sverige och jag har samtliga ovan nämnda.
Senast redigerad av Rektangel 2014-05-01 kl. 13:45.
Citera
2014-05-01, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raziel
Nu är min karriär som aktiesparare påbörjad!

Tanken är ett långsiktigt sparande +15 år.

Har fördelat kapitalet jämt i dessa bolag. Jag köper kvartalsvis för att minska courtaget.

Elekta B
Handelsbanken B
Hennes & Mauritz B
Ratos B
SAAB B
Tele2 B

Vad tycker ni? Kom gärna med förslag till förbättringar, jag är ju som sagt en färsking.

Ser bra ut, håller inte riktigt med om Handelsbanken då det visst kostade en del för spararna med lite omstrukturering för att rädda kvar lundberg och grabbarna i styrelsen men jag tror definitivt att det var mindre kostsamt än om man skulle tagit in nya styrelsemedlemmar. Svårt att slå de man har då alla "bra" svenska styrelsemedlemmar redan har fyllt sin kvot av uppdrag som man nu får ha enligt EU och deras regler. Se hur bra det gått för dem senaste åren.

Men funderar du på att byta ut handelsbanken mot SEB kan du likväl köpa Investor och där få spridning till även SAAB. Funderar därefter varför du valt tele2, kassako? Det får du genom mölnlycke(Investor) och Elekta. Ratos ger dig bra spridning på onoterade bolag, troligen kommer det snart komma en eller annan notering av deras bolag dessutom.

Då har du 2 poster du kan fylla med annat. Kanske ett mindre bolag men givetvis stabila kassaflöden och en enkel verksamhet.

Sista posten kanske fastigheter hade passat in, eller energibolag. Akta dig för Stefan fastighetsprisdödaren Löfven bara. Duktigt inkompetent utspel idag, därav investera inga pengar i SBAB för de kommer du inte få tillbaka utan de kommer gå till staten. Stackars satar i den styrelsen, år av arbete förstört.

Kör hårt och lycka till!
Citera
2014-05-02, 01:51
Medlem
30% cefour
70% Shamaran Petrolium

Har tänkt investera i fler olika bolag då jag vet att dessa 2 är väldiga högriskaktier.
Näst på tur står Haldex som det ser ut nu.
Ni får gärna kommentera dessa så jag är relativt ny inom aktiehandel, men som sagt så vet jag att jag satt väldig risk på mina pengar men i det stora hela handlar det bara om små pengar.
Citera
2014-05-02, 10:40
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sture1934
30% cefour
70% Shamaran Petrolium

Har tänkt investera i fler olika bolag då jag vet att dessa 2 är väldiga högriskaktier.
Näst på tur står Haldex som det ser ut nu.
Ni får gärna kommentera dessa så jag är relativt ny inom aktiehandel, men som sagt så vet jag att jag satt väldig risk på mina pengar men i det stora hela handlar det bara om små pengar.

Går cefour i konkurs har du inga pengar kvar. Hur tänkte du där? Har du läst kring skandalerna om bolaget??
Citera
2014-05-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0land
Går cefour i konkurs har du inga pengar kvar. Hur tänkte du där? Har du läst kring skandalerna om bolaget??

Det har jag koll på men de är som sagt lekpengar jag håller på med eftersom jag precis börjat med aktiehandel. Jag ser det mer så att om cefour inte går i konkurs så kan de ge rätt bra avkastning. Jag tror även på produkten.
Citera
2014-05-02, 13:53
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sture1934
Det har jag koll på men de är som sagt lekpengar jag håller på med eftersom jag precis börjat med aktiehandel. Jag ser det mer så att om cefour inte går i konkurs så kan de ge rätt bra avkastning. Jag tror även på produkten.

Ja går den upp 2 öre har du ju gjort 100% avkastning... Men ändå. Dumt nybörjardrag
Citera
2014-05-02, 16:05
Medlem
joeskos avatar
Meda A
Ericsson B
H&M B
Teliasonera
SEB A
SCA B
Industrivärden C
Volvo B
Sandvik

+ 2 fonder (lågrisk)

Funderar på att ta in Skanska, Betsson eller Kinnevik? Lång sikt.

Input uppskattas.
Citera
2014-05-02, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joesko
Meda A
Ericsson B
H&M B
Teliasonera
SEB A
SCA B
Industrivärden C
Volvo B
Sandvik

+ 2 fonder (lågrisk)

Input uppskattas.

Du vet att industrivärden innehar Ericsson, skanska, SCA, Volvo, sandvik?
Citera
2014-05-02, 17:38
Medlem
joeskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thestockman
Du vet att industrivärden innehar Ericsson, skanska, SCA, Volvo, sandvik?

Ja det är jag mycket väl medveten om. Men då flertalet aktier legat över 10 år i portföljen låter jag det vara oförändrat. Kan tillägga att värdet på mina aktier i Industrivärden utgör knappt 5% av portföljen.
Citera
2014-05-04, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joesko
Meda A
Ericsson B
H&M B
Teliasonera
SEB A
SCA B
Industrivärden C
Volvo B
Sandvik

+ 2 fonder (lågrisk)

Input uppskattas.

Betsson är mitt senaste förvärv till portföljen. Tror starkt på dem. Min analys säger riktkurs 300...

Min portfölj:

Vitrolife
SCN
Sensys Traffic
Betsson
AQ Group
Bahnof
Spiltan Investmentbolagfond
Citera
2014-05-04, 16:20
Medlem
Har börjat intresserat mig för aktier. Investerar på lång sikt och planen är att med stabila bolag bygga upp en utdelningsportfölj som växer med åren.

Min portfölj just nu:

Industrivärden C
Bonheur
Swedbank A
Africa Oil

Funderar på att köpa TeliaSonera också
Citera
2014-05-04, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastacojj
Betsson är mitt senaste förvärv till portföljen. Tror starkt på dem. Min analys säger riktkurs 300...

Säger inte emot, men kan man få se denna analys?

(Betsson är mitt näst största innehav)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in