2014-04-11, 13:38
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
US-TECH100 70%
Google 15%
Facebook 15%

Detta är då utav halva mitt investeringskapital, så detta är utav 50%. US-TECH100 känns ruskigt stabil. Google tror jag är stabil också. Dock tror jag att Facebook är övervärderad, men jag tror den kommer fortsätta öka på lång sikt.

Kommentarer kring mitt investerande mottages tacksamt!
Lite väl mycket i teknikindustrin, det är inte direkt den mest konjunkturvänliga branschen. Blanda med lite finansbolag, energibolag, matbolag o.dyl. för att sprida risken.
Citera
2014-04-11, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Till de om läst och kommenterat får jag väl säga att jag faktiskt frågade om hur balansen såg ut. Mitt inlägg var tänkt som en liten väckarklocka att den portfölj jag presenterade nog är en av Sveriges vanligaste portföljer.

D.v.s. att bostaden svarar för 80% av deras tillgångar och att det tillgångsslaget dessutom är belånat. Istället för att betala av på detta lån köper man istället Fortum, Google, Facebook, Kinnevik och tycker att man har en bra riskspridning. Trots att man liksom sitter där med "80% JM" till 6ggr hävstång.

Är det något som är viktigt när man bygger upp sin portfölj är det ju att ta hänsyn till övriga omständigheter. Är det t.ex klokt att investera i fastighetsaktier när man själv bor belånat i en bostadsrätt? Blir inte det kaka på kaka, precis som att sitta tungt på både Google och Facebook.

1000 % JM, nej tack. Whatever nu kör vi in i kaklet.

OnT:
Hard cold cash

Getinge
Telia
Tesco
Apple
Citera
2014-04-11, 17:23
Medlem
NigguhScootchs avatar
Meda
Josab Int
Saab
Mycronic Mydata
Note

Är rätt ny på detta, synpunkter?
Citera
2014-04-11, 20:24
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NigguhScootch
Meda
Josab Int
Saab
Mycronic Mydata
Note

Är rätt ny på detta, synpunkter?

Väldigt hög risk i den portföljen men sjukt bra avkastning om man gått in i de där aktierna för ett år sedan. Josab upp med 2000% eller så?

Även om det är lite olika branscher så kan fyra aktier aldrig bli någon vidare riskspridning när inget av dem är ett investmentbolag. Har du alla dina livsbesparingar i den där portföljen och fyller 65 i morgon skulle jag nog säga grattis och rekommendera sälj.
Citera
2014-04-11, 23:11
Medlem
Alla som kliver in på bostadsmarknaden nu tar en position motsvarande 1000 % JM. Point taken Magnus.

The bubble is your friend?
Citera
2014-04-12, 00:43
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MINT2
Alla som kliver in på bostadsmarknaden nu tar en position motsvarande 1000 % JM. Point taken Magnus.

The bubble is your friend?

Det var din tolkning, inte vad jag skrev.
Citera
2014-04-12, 11:05
Medlem
H&M
Betsson
Ratos
Oriflame
Tele2
Swedbank
SJR
Castellum

Från störst till minst.
Citera
2014-04-12, 15:43
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AssetManagement
H&M
Betsson
Ratos
Oriflame
Tele2
Swedbank
SJR
Castellum

Från störst till minst.

Ditt användarnamn här säger väl att du gillar sådant här och får jag gissa ligger du lång i åtminstone dina fem första / största innehav? Inget råvarurelaterat, inget industri och väldigt mycket Sverige men i övrigt rätt ok spridning.
Citera
2014-04-12, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterfront
Blev lite långt så jag tog det via PM istället.

Hej kan du vidarebefodra till mig också ? =) är nyfiken på dessa
Citera
2014-04-12, 17:57
Avslutad
Är det ingen här som har pref aktier i sin portfölj? Så dåliga kan de väl inte vara?
Citera
2014-04-12, 18:49
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer
Är det ingen här som har pref aktier i sin portfölj? Så dåliga kan de väl inte vara?

Jupp satt på Sagax pref köpta på 25kr då det begav sig.Släppte dem vid 30kr och köpte Sagax B för 24kr.En finfin växling.

Pref aktier är bra om man sitter lååångt och har en 6-7% på dem och ingen värdenedgång.

det är bara att titta så under en tio årsperiod så finns det topp fonder/äklare och ATP som ser det bra att hämna runt 6-8% genomsnitt under en 10årsperiod,då vi haft den låga reporänta som vi haft.
Citera
2014-04-13, 10:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Jupp satt på Sagax pref köpta på 25kr då det begav sig.Släppte dem vid 30kr och köpte Sagax B för 24kr.En finfin växling.

Pref aktier är bra om man sitter lååångt och har en 6-7% på dem och ingen värdenedgång.

det är bara att titta så under en tio årsperiod så finns det topp fonder/äklare och ATP som ser det bra att hämna runt 6-8% genomsnitt under en 10årsperiod,då vi haft den låga reporänta som vi haft.

Snyggt! Ja, finns tyvärr nackdelar som att de flesta preffar bara ligger i fastigheter och att kursen t.ex inte rör sig långt från noteringskursen, likviditet osv men 10-15% av portföljen borde man ju utan problem kunna ha i t.ex oscar properties som ger 9% om man sitter lång som sagt! Får hoppas fler företag hoppar på tåget.

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/sparande/hog-utdelning-och-lag-risk-sa-fungerar-preferensaktierna_3384306.svd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in