2012-03-23, 17:09
Medlem
Har lite funderingar pa att investera en del pengar som det ar tanken ska ligga och vaxa(forhoppningsvis) i 30-40 ar.

Ponera att man kan valja mellan:

SCA, Lundbergs och Berkshire Hathaway

Vad hade du valt och varfor? Vilken ordning skulle du lagga dessa langsiktigt 1-2-3?

Jag kommer valja bara 1 av dem och kan inte bestamma mig for vilket...

Tack!
Citera
2012-03-23, 18:09
Medlem
Hej,

Fick idag tipset av en analytiker att köpa på mig en hel del Telia samt Sandvik.

Hur ser ni på dessa aktier? Kort samt långsiktikgt? Bättre än att ha pengarna på ett 2 %-ränte-konto?

Tacksam för svar

MVH
Citera
2012-03-23, 20:45
Medlem
W.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClintanEastwood
Har lite funderingar pa att investera en del pengar som det ar tanken ska ligga och vaxa(forhoppningsvis) i 30-40 ar.

Ponera att man kan valja mellan:

SCA, Lundbergs och Berkshire Hathaway

Vad hade du valt och varfor? Vilken ordning skulle du lagga dessa langsiktigt 1-2-3?

Jag kommer valja bara 1 av dem och kan inte bestamma mig for vilket...

Tack!

Jag skulle inte välja Berkshire Hathaway. Finns andra investmentbolag som trejdas till substansrabatt (Berkshire gör det inte) och jag tror att dess glory kommer att försvinna om Warren dör.

SCA är intressant. Äger mycket mark, vilket ur ett långtidsperspektiv alltid ses som en säker (inflationsbeskyddande) investering. Lundberg äger ju också lite mark via Holmen (som jag själv förövrigt är ett stort fan av) men är annars väldigt tungt i fastigheter (som inte jag skulle välja att investera i).

Således skulle jag valt SCA; dels för att de är ett intressant företag, dels för att de andra alternativen inte är lika lockande.
Citera
2012-03-23, 21:06
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Det är fortfarande bättre och viktigare att leta bra företag i dåliga länder än att nöja sig med dåliga företag i bra länder.

Eller också tar man ett bra företag i ett bra land som jag gjorde när jag köpte en rejäl bunt Appleaktier ett par veckor efter att jag köpt min första iPhone och insåg vilken revolution som väntade.
Citera
2012-03-23, 22:12
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Eller också tar man ett bra företag i ett bra land som jag gjorde när jag köpte en rejäl bunt Appleaktier ett par veckor efter att jag köpt min första iPhone och insåg vilken revolution som väntade.
Grattis
Citera
2012-03-23, 22:13
Medlem
1979s avatar
Supervalu
Statoil Fuel & Retail
Radioshack
Telefonica
Alliance Oil
Best Buy
Etablissements Delhaize Freres et Cie le Lion
Portugal Telecom

Tror att Supervalu kommer bli shortsqueezad upp i himlen snart.
Citera
2012-03-23, 23:58
Medlem
Starvids avatar
Köpte lite SAAB i dag. Vi får se hur det går. Goodwillen är läskig.
Citera
2012-03-23, 23:59
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Du köpte Appleaktierna för att bolaget var noterat i USA? Intressant.
Citera
2012-03-24, 08:31
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Du köpte Appleaktierna för att bolaget var noterat i USA? Intressant.

Jag köpte Appleaktierna för att jag trodde på företaget och dess produkter. Jag förstår inte att du fastnat så vid detta med land. Givetvis är det alltid företaget man skall titta på först. Det jag menar är att om jag anser att två företag är likvärdiga men det ena skall köpas i en valuta som jag tror kommer att stärkas och det andra i en valuta som jag tror kommer att försvagas köper jag företaget i valutan jag tror kommer att stärkas.
Citera
2012-03-24, 10:07
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Jag köpte Appleaktierna för att jag trodde på företaget och dess produkter. Jag förstår inte att du fastnat så vid detta med land. Givetvis är det alltid företaget man skall titta på först. Det jag menar är att om jag anser att två företag är likvärdiga men det ena skall köpas i en valuta som jag tror kommer att stärkas och det andra i en valuta som jag tror kommer att försvagas köper jag företaget i valutan jag tror kommer att stärkas.

Om företaget exporter produkter är det väl negativs snarare än positivt? Konkurrenskraften bör minska om valutan stärks och det blir dyrare att köpa produkterna för länder med annan valuta.
Citera
2012-03-24, 11:14
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Och jag menar att det är helt onödigt att försöka sig på valutaspekulation som småsparare eftersom det dels är ett nollsummespel och dels ändå jämnar ut sig i det långa loppet. Det stjäl bara energi från mer relevanta saker, som bolagsanalys. Om jag har att välja mellan två olika företag som jag tycker är likvärdiga, tittar jag inte närmare på vilken valuta aktien handlas i, utan jag tittar ännu närmare på bolagen tills jag hittar en favorit.

Vidare är det ju också ur ett valutaperspektiv oväsentligt vilken valuta eller land bolaget är noterat i. Om något är det ju i vilken valuta intjäningen ligger som är det väsentliga. Exempelvis Fortum som är noterar i euro men har hälften av sin intjäning i kronor.

Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Om företaget exporter produkter är det väl negativs snarare än positivt? Konkurrenskraften bör minska om valutan stärks och det blir dyrare att köpa produkterna för länder med annan valuta.
Helt sant, men det gäller ju exportbolag. USA är en så stor hemmamarknad att många amerikanska företag knappt sysslar med export.

En svagare dollar är ju däremot bra för bolag som importerar dollardenominerade insatsvaror men har sin försäljning i bland annat kronor, som H&M.
Citera
2012-03-25, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H
Hej,

Fick idag tipset av en analytiker att köpa på mig en hel del Telia samt Sandvik.

Hur ser ni på dessa aktier? Kort samt långsiktikgt? Bättre än att ha pengarna på ett 2 %-ränte-konto?

Tacksam för svar

MVH

Telia är ett stabilt och lågt värderat bolag med bra direktavkastning inom en bransch som är konjunkturokänslig, så det är nog ett helt okej råd där du har 4,5 % bättre avkastning än räntan. Nackdelen är att vid en rejäl finanskris så kan du räkna med att du förlorar pengar om du måste sälja innehavet samtidigt som finanskrisen pågår. Om risken för "tvångsförsäljning" är låg (t.ex. du har redan en bostad du trivs i och inga katastrofala lån) så är det nog en utmärkt investering jämfört med bankränta.

Sandvik tycker jag är alldeles för riskfyllt om du jämför med bankräntan. Utdelningen ger en okej direktavkastning men de är väldigt konjunkturberoende och tappar en stor del av lönsamheten vid lågkonjunkturer så tillskillnad från Telia kan du inte trösta dig med en bra direktavkastning. Dessutom genomgår de en kaotisk omstöpningsprocess med en VD som är långt ifrån pålitlig och långsiktig. Hans tidigare företag SSAB har stora problem med lång från korkade köp som Faxander drev igenom och många på Sandvik pratar om att han saknar förmåga att leda organisationen på ett bra sätt.

Så jag skulle säga att dina analytiker har lämnat ett vettigt förslag och ett som är grovt olämpligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in