Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Jag köpte Appleaktierna för att jag trodde på företaget och dess produkter. Jag förstår inte att du fastnat så vid detta med land. Givetvis är det alltid företaget man skall titta på först. Det jag menar är att om jag anser att två företag är likvärdiga men det ena skall köpas i en valuta som jag tror kommer att stärkas och det andra i en valuta som jag tror kommer att försvagas köper jag företaget i valutan jag tror kommer att stärkas.
Och jag menar att det är helt onödigt att försöka sig på valutaspekulation som småsparare eftersom det dels är ett nollsummespel och dels ändå jämnar ut sig i det långa loppet. Det stjäl bara energi från mer relevanta saker, som bolagsanalys. Om jag har att välja mellan två olika företag som jag tycker är likvärdiga, tittar jag inte närmare på vilken valuta aktien handlas i, utan jag tittar
ännu närmare på bolagen tills jag hittar en favorit.
Vidare är det ju också ur ett valutaperspektiv oväsentligt vilken valuta eller land bolaget är
noterat i. Om något är det ju i vilken valuta
intjäningen ligger som är det väsentliga. Exempelvis Fortum som är noterar i euro men har hälften av sin intjäning i kronor.
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Om företaget exporter produkter är det väl negativs snarare än positivt? Konkurrenskraften bör minska om valutan stärks och det blir dyrare att köpa produkterna för länder med annan valuta.
Helt sant, men det gäller ju exportbolag. USA är en så stor hemmamarknad att många amerikanska företag knappt sysslar med export.
En svagare dollar är ju däremot bra för bolag som importerar dollardenominerade insatsvaror men har sin försäljning i bland annat kronor, som H&M.