2010-01-20, 15:34
Medlem
Libérées avatar
  • Betsson 40%
  • ABB 20%
  • Meda 20%
  • Micronic 5%
  • Starbreeze 15%
Kanske lite onödigt stor andel i Starbreeze. Men jag hoppas att deras samarbete med Electronic Arts kommer höja bolaget. SB har visat styrka i lågkonjukturen (som slog hårt mot datorspelsindustrin) och anställt istället för att säga upp. EA har tidigare visat att de kan få vilket skitspel som helst att sälja bra enbart genom marknadsföring. Detta i kombination med de kompetenta killarna och tjejerna i SB bådar gott!
Citera
2010-01-20, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Jag skulle klassa SM som lågrisk snarare än medel, defensiva aktier som SM tenderar att sacka efter i bullmarknad, medan industrigrossisterna tenderar att sacka efter i bearmarknad. Eftersom jag nu tror att börsen kommer fortsätta upp tycker jag inte att h*n ska äga för mycket defensiva aktier i portföljen.
Yadayada, ska du syssla med CAPM så behöver du inte rekommendera enskilda aktier överhuvudtaget. Bara att titta på volatiliteten då. Och en helt random market call ovanpå det.

Kan informera övriga forummedlemmar om att det här är brus och bullshit. Köp en indexfond ifall det Caparzo skriver låter vettigt i era öron, jag lovar att det skulle gynna er mer.
Citera
2010-01-20, 19:47
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilmour
Yadayada, ska du syssla med CAPM så behöver du inte rekommendera enskilda aktier överhuvudtaget. Bara att titta på volatiliteten då. Och en helt random market call ovanpå det.

Kan informera övriga forummedlemmar om att det här är brus och bullshit. Köp en indexfond ifall det Caparzo skriver låter vettigt i era öron, jag lovar att det skulle gynna er mer.

Visst, vi kan titta vilken aktie som går bäst med återinvesterad utdelning på 3 år, Addtech eller SM. Eftersom han specifikt ville ha medelrisk, tolkar jag det som att han kan ta en del risk för högre avkastning. Att ligga med för mycket defensivt i början på en trolig längre tjurmarknad tycker jag verkar ovettigt. Om han uttryckligen säger att han kan ha högre beta i portföljen förstår jag inte varför man tar en sådan lågbeta-aktie. Jag tycker han ska äga Addtech för att det är ett bra bolag, hade jag velat maximera betan hade jag lämpligen tagit något annat.
Citera
2010-01-21, 00:36
Medlem
Citat:
Visst, vi kan titta vilken aktie som går bäst med återinvesterad utdelning på 3 år, Addtech eller SM. Eftersom han specifikt ville ha medelrisk, tolkar jag det som att han kan ta en del risk för högre avkastning. Att ligga med för mycket defensivt i början på en trolig längre tjurmarknad tycker jag verkar ovettigt. Om han uttryckligen säger att han kan ha högre beta i portföljen förstår jag inte varför man tar en sådan lågbeta-aktie. Jag tycker han ska äga Addtech för att det är ett bra bolag, hade jag velat maximera betan hade jag lämpligen tagit något annat.
Du föreslog tre olika företag på branschbasis, vilket jag framförde är en sällsamt dålig idé. Tycker att du ska belåna dig till max eftersom du verkar ha en väldigt god idé om vart marknaden är på väg, för övrigt.

Hur Addtech går jämfört med Swedish Match är inte speciellt intressant för mig, då jag inte är kompetent nog att bedöma varken branschen (branscherna) Addtech verkar i eller företaget som sådant.
Citera
2010-01-28, 00:36
Medlem
ABB Ltd 6,23%
AstraZeneca 1,55%
Atlas Copco A 6,96%
Atlas Copco B 2,05%
Deutsche Bank AG Namen 2,19%
East Capital Rysslandsfonden 0,29%
Edge 2,08%
Electrolux B 2,52%
Ericsson B 20,49%
Fagerhult 0,60%
Fidelity European Growth Fund 1,21%
Husqvarna A 0,31%
Husqvarna B 1,10%
Investor A 5,19%
Investor B 7,59%
Latour B 8,21%
Ratos B 13,20%
Saab B 0,87%
Scania A 0,32%
SEB A 5,13%
SEB C 0,08%
Ssab A 2,47%
Stora Enso A 0,31%
Stora Enso R 0,46%
Swedbank Robur Aktie Hedge 0,32%
Swedish Match 2,25%
SäkI 1,51%
Volvo B 4,50

Såhär ser min ärvda portfölj ut, sol eller regn?
Senast redigerad av thekingofme 2010-01-28 kl. 00:39.
Citera
2010-01-28, 10:31
Medlem
Alldeles för många aktier tycker jag. Behålla de 5-10 st jag tror på mest är vad jag hade gjort.
Citera
2010-01-28, 14:49
Medlem
Aktier:

Malka Oil 60%
Concordia Maritime B 15%
Know it 15%
precise biometrics 10%

Fondkonto:

Avanza Zero 50%
East capital rysslandsfonden 50%

Ganska långsikt på allt har jag tänkt mig, hade gärna haft tips på lite lågrisk aktier.
Citera
2010-01-28, 19:29
Medlem
1979s avatar
Sparkonto (med samma ränta som bolånet) 80%
Skagen Global 20%

Citera
2010-01-28, 20:04
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Sparkonto (med samma ränta som bolånet) 80%
Skagen Global 20%

Varför inte amortera?
Citera
2010-01-28, 20:52
Medlem
Citat:
Varför inte amortera?

Då slipper man söka högre belåning den dagen man behöver pengarna eller hittar bättre investering.
Banker kan ju vara lite tjuriga när det gäller sånt.
Citera
2010-01-28, 21:36
Medlem
1979s avatar
Citat:
Varför inte amortera?

Det finns ingen anledning att göra det. Om jag amorterar är det banken som har mitt öde i sina händer om något krisigt skulle hända. Och har det hänt något krisigt är det sannolikt att banken inte är så pigg på att låna ut mer pengar.

För att jag går omkring med en varm och gosig känsla i magen alltså. Finns det någon anledning att amortera?

Kommer investera mer längre fram. Avvaktar ett år eller så för att se vart marknaden tar vägen.
Citera
2010-01-29, 00:32
Medlem
Sålde av det mesta nyligen, men har kvar

SCA(på en väldigt lång sikt).
FormPipe Software
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem