2011-01-31, 14:11
Medlem
Jag är intresserad av tips på en hyfsat stabil portfölj. Jag kommer satsa mellan 80-100.000kr. Jag är idag 18 år, har inget större behov av kontanter för tillfället.
Jag tänkte låta dem vara i drygt 5 år beroende på utvecklingen. Till 99% kommer jag till hösten börja studera till civil ekonom. Jag kommer därav inte vara i speciellt stort behov av stora inköp och pengar.

Bör jag investera dessa pengar med hjälp av Avanza eller gå till min nuvarande bank och köpa där?(Swedbank).

Tack på förhand,
Citera
2011-01-31, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wobin
Surt: https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=186643

Hur länge har du haft aktierna i Netonnet?

Köpta under hösten, hittills är det en förlust, missade "botten" brutalt... men jag inbillar mig fortfarande att NON kommer vända. Hemelektroniksmarknaden är överetablerad enl. dem själva och svenskar köper bla tvapparater billigast i norra europa, ca 20 % av det egentliga marknadsvärdet. Någon måste bort efter att Mediamarkt kom in i bilden... Tror inte det är Netonnet. typ siba?.. jag vet inte, jag spekulerar bara. köpte det för att jag tror på deras koncept.
Citera
2011-01-31, 16:31
Medlem
1Sics avatar
Ok, ska nu börja spara i aktier och fonder och undrar vad ni tycker om följande portföljförslag:

H&M 50 %
Avanza Zero 25 %
Skagen Kon-Tiki 25 %

- någon % likvid

Ligger jag för hårt i H&M, eller någon av de andra? Saknas det något? Vill låta det ligga ett tag, och är inte i behov av pengarna än på ett tag. Har alltså inte gått in i något än utan kan välja och vraka i stort sett. Skagen Kon-Tiki eller Global? Den senare ligger ju mestadels i USA, något som kanske inte är så optimalt.

Säg att en påstådd bostadsbubbla skulle spricka, hur skulle detta påverka H&M och Zero?

Mycket tacksam för svar!
Citera
2011-01-31, 17:24
Medlem
AbrahamLincolns avatar
I och med det kokande läget i MENA så har jag faktiskt tagit ett väldigt drastiskt beslut och gått helt över till råvaro-sertar. Jag vet inte varför men har en magkänsla av att aktier just nu inte är att lita för mycket på.

Portföljen just nu lite risker men tror guld och silver håller sig bra:

OEV GULD 40 %
OEV KAFF 10 % (En mer exotisk investering, men kaffe har stigit bra under de senaste månaderna. Dock så sitter jag nästan på säljknappen nu, får se hur det blir)
OEV OLJA 20 % (Som hittat, tror jag, i nuvarande MENA kris, den som vill ta lite risker, så rekommenderar jag varmt)
OEV SILV 30 %

Citat:
Ursprungligen postat av 1Sic
Ok, ska nu börja spara i aktier och fonder och undrar vad ni tycker om följande portföljförslag:

H&M 50 %
Avanza Zero 25 %
Skagen Kon-Tiki 25 %

- någon % likvid

Ligger jag för hårt i H&M, eller någon av de andra? Saknas det något? Vill låta det ligga ett tag, och är inte i behov av pengarna än på ett tag. Har alltså inte gått in i något än utan kan välja och vraka i stort sett. Skagen Kon-Tiki eller Global? Den senare ligger ju mestadels i USA, något som kanske inte är så optimalt.

Säg att en påstådd bostadsbubbla skulle spricka, hur skulle detta påverka H&M och Zero?

Mycket tacksam för svar!

Om du är som jag, en pokerspelare och då lite gambler så tror jag inte HM är helt fel. Men lite väl exponerad är du kanske.

Indexfonder såsom Avanza Zero påverkas givetvis om börsen skulle rasa, vilket den gör om vi får en fastighetskris.

Skagen Kon-Tiki är även det rätt hög risk i och med det rådande ekonomiska läget. Problemen i MENA kan få globala konsekvenser, speciellt då priset på olja om det sprider sig vidare från Egypten som det gjorde från Tunisien. Drar oljan iväg upp så kan jag satsa rätt mycket på att Kon-Tiki tar stryk.

H&M är inte lika konjunkturkänsligt. Fördelen med H&M är att de riktar in sig på lågt pris, vilket alltid gynnas av att folk har mindre att röra sig med. Då väljer de att handla sina kläder där istället för på NK så att säga. Men jag vet inte...

Hade jag varit du så hade jag med dagens utsikter sålt Kon-Tiki, sänkt lite på exponeringen i H&M. Avanza kan man behålla, då det trots allt är mycket som talar för att det inte kommer att krascha på den svenska bostadsmarknaden på ett tag i alla fall.

Jag hade tagit en 20 % av H&M och slängt in dem på guld, dina 25 % från Kon-Tiki hade jag splittat med 10 % på olja och resten hade jag avvägt om jag vill utsätta för risk eller ha säkert. Vill du ha säkerhet, köp guld i nuläget och risk, köp någon annan sexigt ex. någon fond som satsar på mindre konjunkturkänsliga industrier så som medicin och energi.
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2011-01-31 kl. 17:35.
Citera
2011-01-31, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henke-p
Nybörjare på detta men kul är det

Såhär se den ut just nu:

Blackpearl - 29,8 %
CDON - 18,1 %
Etrion - 19,9 %
Paradox - 15,4 %

Handlar inte om några stora pengar tyvärr....

Har nu utökat med Lundin Mining tror nu på dem också!

Kommentarer ?
Citera
2011-01-31, 17:36
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Har nu utökat med Lundin Mining tror nu på dem också!

Kommentarer ?

Om någon spelar poker och väljer att inte lägga sig, utan spela vidare, då är det hans uppgift att motivera varför han inte lade sig. Han kanske satt på triss i ess. Berätta varför Lundin är samma sak för dig som triss i ess för pokerliraren. Varför inte Boliden eller någon av förhoppningsgruvorna?
Citera
2011-01-31, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Om någon spelar poker och väljer att inte lägga sig, utan spela vidare, då är det hans uppgift att motivera varför han inte lade sig. Han kanske satt på triss i ess. Berätta varför Lundin är samma sak för dig som triss i ess för pokerliraren. Varför inte Boliden eller någon av förhoppningsgruvorna?

Tror/hoppas att Lundin är för lågt värderade och därav kommer stiga på sikt. Sedan så tror jag att de flesta gruvbolagen kommer gå bra då koppar mm priserna är höga och efterfrågan från b la Kina kommer öka.

Sen får ju tiden utvisa om jag är helt ute och cyklar eller ej men är man nybörjare så är man

Vad anser du ?
Citera
2011-01-31, 17:53
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Tror/hoppas att Lundin är för lågt värderade och därav kommer stiga på sikt. Sedan så tror jag att de flesta gruvbolagen kommer gå bra då koppar mm priserna är höga och efterfrågan från b la Kina kommer öka.

Sen får ju tiden utvisa om jag är helt ute och cyklar eller ej men är man nybörjare så är man

Vad anser du ?

Hur har du kommit fram till att Lundin är för lågt värderade? Tänk på att även om ett företag går oerhört bra, är det inte säkert att aktien går bra, för marknaden brukar prisa in det mesta. Annars kunde man göra riskfria vinster genom att köpa det med högst tillväxt, som går bra, men nu prisas det in.

Jag anser ingenting om gruvbranschen, då jag inte är påläst.
Citera
2011-01-31, 18:08
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Hur har du kommit fram till att Lundin är för lågt värderade? Tänk på att även om ett företag går oerhört bra, är det inte säkert att aktien går bra, för marknaden brukar prisa in det mesta. Annars kunde man göra riskfria vinster genom att köpa det med högst tillväxt, som går bra, men nu prisas det in.

Jag anser ingenting om gruvbranschen, då jag inte är påläst.

Nu förstår jag exakt hur du menar, men det är viktigt att klargöra att storleken på investerbart kapital även inverkar på valet. Går du in med 4 € miljoner långsiktigt så spelar kanske inte aktiekursen i nuet eller det kommande året lika stor roll. Går bolaget bra så kan du räkna med rätt bra aktieutdelning allt påverkas ju av längden på investeringen.

Aktier pris-sätts ju utifrån modellen på samtliga framtida dividender, och då blir det rätt stor skillnad på kort och lång sikt.

Nåja, det var inte det du ville säga, men ville bara att det skulle komma fram.
Citera
2011-01-31, 18:12
Medlem
1Sics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
I och med det kokande läget i MENA så har jag faktiskt tagit ett väldigt drastiskt beslut och gått helt över till råvaro-sertar. Jag vet inte varför men har en magkänsla av att aktier just nu inte är att lita för mycket på.

Portföljen just nu lite risker men tror guld och silver håller sig bra:

OEV GULD 40 %
OEV KAFF 10 % (En mer exotisk investering, men kaffe har stigit bra under de senaste månaderna. Dock så sitter jag nästan på säljknappen nu, får se hur det blir)
OEV OLJA 20 % (Som hittat, tror jag, i nuvarande MENA kris, den som vill ta lite risker, så rekommenderar jag varmt)
OEV SILV 30 %

Om du är som jag, en pokerspelare och då lite gambler så tror jag inte HM är helt fel. Men lite väl exponerad är du kanske.

Indexfonder såsom Avanza Zero påverkas givetvis om börsen skulle rasa, vilket den gör om vi får en fastighetskris.

Skagen Kon-Tiki är även det rätt hög risk i och med det rådande ekonomiska läget. Problemen i MENA kan få globala konsekvenser, speciellt då priset på olja om det sprider sig vidare från Egypten som det gjorde från Tunisien. Drar oljan iväg upp så kan jag satsa rätt mycket på att Kon-Tiki tar stryk.

H&M är inte lika konjunkturkänsligt. Fördelen med H&M är att de riktar in sig på lågt pris, vilket alltid gynnas av att folk har mindre att röra sig med. Då väljer de att handla sina kläder där istället för på NK så att säga. Men jag vet inte...

Hade jag varit du så hade jag med dagens utsikter sålt Kon-Tiki, sänkt lite på exponeringen i H&M. Avanza kan man behålla, då det trots allt är mycket som talar för att det inte kommer att krascha på den svenska bostadsmarknaden på ett tag i alla fall.

Jag hade tagit en 20 % av H&M och slängt in dem på guld, dina 25 % från Kon-Tiki hade jag splittat med 10 % på olja och resten hade jag avvägt om jag vill utsätta för risk eller ha säkert. Vill du ha säkerhet, köp guld i nuläget och risk, köp någon annan sexigt ex. någon fond som satsar på mindre konjunkturkänsliga industrier så som medicin och energi.

Jo det stämmer! Bara för att klargöra äger jag ingenting just nu, utan planerar att köpa i en snar framtid. Olja känns ju faktiskt oerhört vettigt med tanke på Egyptens nuvarande läge och suezkanalens påverkan för transport osv. Guld har jag tittat på tidigare och även det blir ju aktuellt.

Fördelen med råvarucert gentemot hävstångsinstrument är väl lägre risk? Är det någon idé att handla direkt i USD/troy oz (för guld)? Då påverkas ju priset av dollarn som inte är alltför stark och därför en annan riskfaktor. Är RBN-certen "bäst" för tidigare nämnda råvaror?

30% HM
25% zero
15% guld (RBN cert)
15% olja (RBN cert)
15% silver (RBN cert)

Kanske något mer i guld om man drar av från oljan/silvret.

Hur ser detta ut? Lite me utspridd portfölj och därför lägre risk, antar jag. Är oerhört tacksam för svaren!
Citera
2011-01-31, 18:28
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Nu förstår jag exakt hur du menar, men det är viktigt att klargöra att storleken på investerbart kapital även inverkar på valet. Går du in med 4 € miljoner långsiktigt så spelar kanske inte aktiekursen i nuet eller det kommande året lika stor roll. Går bolaget bra så kan du räkna med rätt bra aktieutdelning allt påverkas ju av längden på investeringen.

Aktier pris-sätts ju utifrån modellen på samtliga framtida dividender, och då blir det rätt stor skillnad på kort och lång sikt.

Nåja, det var inte det du ville säga, men ville bara att det skulle komma fram.

Storleken på investerat kapital inverkar på aktiepriset på så sätt att det kan stiga om du börjar köpa i mindre bolag exempelvis, men vilken är den påverkan du talar om, klargör gärna. Det viktiga är att inte köpa till för hög värdering.

Ja, det teoretiskt korrekta värdet är diskonterade kassaflöden, men den modellen har sina brister. Du har Mr. Market som ständigt vill antingen hänga sig själv eller slå klackarna i taket till toner av "Leende guldbruna ögon". Människor agerar ofta irrationellt och det teoretiska priset är sällan det samma som marknadspriset. DCF är också beroende av de antaganden som görs. Så länge jag ser kotlettfrisyrsnissar som talar som superkonjunktur samt guld och gröna skogar, kommer jag att fortsätta tro att människan är irrationell.
Citera
2011-01-31, 18:32
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1Sic
Jo det stämmer! Bara för att klargöra äger jag ingenting just nu, utan planerar att köpa i en snar framtid. Olja känns ju faktiskt oerhört vettigt med tanke på Egyptens nuvarande läge och suezkanalens påverkan för transport osv. Guld har jag tittat på tidigare och även det blir ju aktuellt.

Fördelen med råvarucert gentemot hävstångsinstrument är väl lägre risk? Är det någon idé att handla direkt i USD/troy oz (för guld)? Då påverkas ju priset av dollarn som inte är alltför stark och därför en annan riskfaktor. Är RBN-certen "bäst" för tidigare nämnda råvaror?

30% HM
25% zero
15% guld (RBN cert)
15% olja (RBN cert)
15% silver (RBN cert)

Hur ser detta ut? Lite me utspridd portfölj och därför lägre risk, antar jag. Är oerhört tacksam för svaren!

Vi börjar med guldet. Min subjektiva åsikt är att guld är en bra investering just nu. Fördelen med guld är att guld som investering är stabilt. Med guld så skall du inte förvänta dig hög avkastning och snabba cash. Guld är hårdvaluta och håller sig stabil och går i alla fall upp lika mycket som inflationen. Guld är en säkerhet och det är därför riksbanker världen över har det.

Varför jag rekommenderar guld just nu är för att det globala läget är väldigt oroligt, och det är svårt att säga åt vilket håll det går. Skulle det skita sig så sitter du säker med guldet och om det svänger uppåt så är det en liten kostnad att betala för att ha suttit säker. Guld tenderar även att gå upp när det går bra, då det används i bl.a. alla datorer etc som är högkonjunktursvaror.

Tycker inte att du skall ge dig in och mecka med att köpa direkt. Vet inte ens om det är någon i Sverige som tillhandahåller köp av råvaror direkt för privatpersoner. Handla helt enkelt med Open End Certifikat. Då behöver du inte bry dig om rullningar etc. ECT certar är som aktier, eller andelar i en indexfond. Vad de gör är att de följer priset på en råvara ex. guld.

Hittade en väldigt lättförståelig och informativ broschyr om detta: http://www.derivatinfo.com/partner/documents/5/oec.pdf

Vad gäller valuta riskerna så säljs dessa certar med eller utan säkerhet. Det end du behöver ha koll på är att titta på certens namn. Står det OEC GULD så är den inte valutaskydda och står det OEV så är den det. Kort och gott OEC EJ Valutaskyddat och OEV Valutaskyddat.

Vilken cert som är bäst kan jag inte säga. Men speciellt om du bor i Sverige så är det inte så mycket att välja på. Nordnet kör RBN och jag tror att även Avanza gör det.

Portföljen ser ut som om jag hade byggt den Men skyll inte på mig om det skiter sig, men så hade jag kört och jag tror på den. Med silver bör man ha i beaktande att den är lite mer volatil än guld och är mer känslig. Men utan någon risk så får man ingen bra avkastning.

EDIT: Glömde säga att även om du personligen slipper rullningarna, så rullar fonderna dessa ca. en gång i månaden. Och om priset inte utvecklas på ett positivt sätt så kan det innebära en risk. Bara att ha i beaktande att inte ens guld är en helt säker investering.
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2011-01-31 kl. 18:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in