I och med det kokande läget i MENA så har jag faktiskt tagit ett väldigt drastiskt beslut och gått helt över till råvaro-sertar. Jag vet inte varför men har en magkänsla av att aktier just nu inte är att lita för mycket på.
Portföljen just nu lite risker men tror guld och silver håller sig bra:
OEV GULD 40 %
OEV KAFF 10 % (En mer exotisk investering, men kaffe har stigit bra under de senaste månaderna. Dock så sitter jag nästan på säljknappen nu, får se hur det blir)
OEV OLJA 20 % (Som hittat, tror jag, i nuvarande MENA kris, den som vill ta lite risker, så rekommenderar jag varmt)
OEV SILV 30 %
Citat:
Ursprungligen postat av 1Sic
Ok, ska nu börja spara i aktier och fonder och undrar vad ni tycker om följande portföljförslag:
H&M 50 %
Avanza Zero 25 %
Skagen Kon-Tiki 25 %
- någon % likvid
Ligger jag för hårt i H&M, eller någon av de andra? Saknas det något? Vill låta det ligga ett tag, och är inte i behov av pengarna än på ett tag. Har alltså inte gått in i något än utan kan välja och vraka i stort sett. Skagen Kon-Tiki eller Global? Den senare ligger ju mestadels i USA, något som kanske inte är så optimalt.
Säg att en påstådd bostadsbubbla skulle spricka, hur skulle detta påverka H&M och Zero?
Mycket tacksam för svar!
Om du är som jag, en pokerspelare och då lite gambler så tror jag inte HM är helt fel. Men lite väl exponerad är du kanske.
Indexfonder såsom Avanza Zero påverkas givetvis om börsen skulle rasa, vilket den gör om vi får en fastighetskris.
Skagen Kon-Tiki är även det rätt hög risk i och med det rådande ekonomiska läget. Problemen i MENA kan få globala konsekvenser, speciellt då priset på olja om det sprider sig vidare från Egypten som det gjorde från Tunisien. Drar oljan iväg upp så kan jag satsa rätt mycket på att Kon-Tiki tar stryk.
H&M är inte lika konjunkturkänsligt. Fördelen med H&M är att de riktar in sig på lågt pris, vilket alltid gynnas av att folk har mindre att röra sig med. Då väljer de att handla sina kläder där istället för på NK så att säga. Men jag vet inte...
Hade jag varit du så hade jag med dagens utsikter sålt Kon-Tiki, sänkt lite på exponeringen i H&M. Avanza kan man behålla, då det trots allt är mycket som talar för att det inte kommer att krascha på den svenska bostadsmarknaden på ett tag i alla fall.
Jag hade tagit en 20 % av H&M och slängt in dem på guld, dina 25 % från Kon-Tiki hade jag splittat med 10 % på olja och resten hade jag avvägt om jag vill utsätta för risk eller ha säkert. Vill du ha säkerhet, köp guld i nuläget och risk, köp någon annan sexigt ex. någon fond som satsar på mindre konjunkturkänsliga industrier så som medicin och energi.