2010-01-15, 10:15
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qlx123
Tack! Precis vad jag behövde höra. Jag har kapitalförsäkring och har ingen lust att investera i utländska aktier om jag måste betala 15% skatt. Vilka av dem aktierna som jag presenterade är utländska?
Angående att byta ABB mot Securitas låter intressant. Jag har länge funderat EXAKT som du, ABB vs Securitas

ABB + Astra har sitt säte utanför Sverige och därför beskattas utdelningen med 15 % i dessa bolag. ABB skulle jag byta ut, men om du verkligen vill ha läkemedel i din portfölj skulle jag inte välja bort Astra, för värderingen är så pass mycket lägre än i de flesta andra läkemedelsbolag.
Citera
2010-01-15, 10:39
Medlem
qlx123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
ABB + Astra har sitt säte utanför Sverige och därför beskattas utdelningen med 15 % i dessa bolag. ABB skulle jag byta ut, men om du verkligen vill ha läkemedel i din portfölj skulle jag inte välja bort Astra, för värderingen är så pass mycket lägre än i de flesta andra läkemedelsbolag.
Nu är jag glad att jag presenterade min portfölj här. Jag byter ABB mot Securitas men behåller AstraZeneca.
Citera
2010-01-15, 18:28
Medlem
lönnmördares avatar
Citat:

Det va de värsta, trodde att beskattningen utgick från vilken lista aktien var noterad och köpt via...
Citera
2010-01-15, 18:51
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lönnmördare
Det va de värsta, trodde att beskattningen utgick från vilken lista aktien var noterad och köpt via...

Nej, det är det som är så fult. Det är huvudsätet som är det viktiga och ett par bolag som varit svenska men slagits ihop med utländska koncerner har fått huvudsäte utanför Sverige. Vill ni veta var huvudsätet är, är det enklaste att söka på bolaget man vill veta mer om på di.se, i sökfältet till höger. När man sedan trycker på aktien får man strax under aktiegrafen upp kontaktuppgifter. På ABB står det såhär exempelvis:

Verkställande direktör Joseph Hogan
Styrelseordförande Hubertus von Grünberg
P.O. Box 8131
CH-8050 ZÜRICH

Då vet man att bolaget har huvudsäte i Schweiz och därmed beskattas utdelningar från bolaget med 15 % i KF.
Citera
2010-01-15, 19:17
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Vill gärna ha kommentarer på min portfölj, som jag hade tänkt att investera i nästa vecka.

Aktier:

20% AstraZeneca
20% ABB
20% Swedish Match
20% Midway Holdning
20% Betsson

Fonder:
SKAGEN Global
Fidelity Funds - Asian Special Situations Fund A Inc
Aviva Investors Pan European Equity B Acc
Skandia Aktiefond Sverige
Handelsbanken Latinamerikafond

Låter som att du har haft en bra vecka, i alla fall gällande några av det innehav.
Citera
2010-01-18, 12:47
Medlem
Atlas Copco B 12,5%
Betsson B 12,5%
Getinge B 12,5%
Indutrade 12,5%
Kinnevik B 18,5%
SCA B 6,5%
Swedish Match 12,5%
TeliaSonera 12,5%

Ungefär så ser det ut!
Citera
2010-01-18, 13:45
Medlem
Kimbo_Slices avatar
Citat:
Nej, det är det som är så fult. Det är huvudsätet som är det viktiga och ett par bolag som varit svenska men slagits ihop med utländska koncerner har fått huvudsäte utanför Sverige. Vill ni veta var huvudsätet är, är det enklaste att söka på bolaget man vill veta mer om på di.se, i sökfältet till höger. När man sedan trycker på aktien får man strax under aktiegrafen upp kontaktuppgifter. På ABB står det såhär exempelvis:

Verkställande direktör Joseph Hogan
Styrelseordförande Hubertus von Grünberg
P.O. Box 8131
CH-8050 ZÜRICH

Då vet man att bolaget har huvudsäte i Schweiz och därmed beskattas utdelningar från bolaget med 15 % i KF.

Förra året gjorde väl Abb en minskning av det nominella värdet och återbetalade mellanskillnanden till aktieägarna. Den ska tydligen endast beskattas med sveriges 30% i kapitalskatt och inget mera. Ingen aning om det är på det sättet Abb kommer sköta sina utdelningar i fotsättningen men ska tydligen vara ett vanligt sätt i Schweiz.
Citera
2010-01-19, 17:26
Medlem
qlx123s avatar
Intressant tråd. Jag fick äntligen in mina pengar på mitt Nordnetkonto idag, och lyckades handla:
AstraZeneca
Betsson
Kinnevik

Nu fattas bara Swedish Match + Någon trevlig aktie till. Tänkte köpa Swedish Match idag vid stängning, men blir lite osäker om man ska köpa nu eller vänta med tanke på att norska oljefonder svartlistar tobaksbolag.

Min strategi är att förvalta 5st aktier, på ett långsiktigt perspektiv med medelrisk.
Citera
2010-01-19, 18:41
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Intressant tråd. Jag fick äntligen in mina pengar på mitt Nordnetkonto idag, och lyckades handla:
AstraZeneca
Betsson
Kinnevik

Nu fattas bara Swedish Match + Någon trevlig aktie till. Tänkte köpa Swedish Match idag vid stängning, men blir lite osäker om man ska köpa nu eller vänta med tanke på att norska oljefonder svartlistar tobaksbolag.

Min strategi är att förvalta 5st aktier, på ett långsiktigt perspektiv med medelrisk.

Din ursprungliga portfölj:

20% AstraZeneca
20% ABB
20% Swedish Match
20% Midway Holdning
20% Betsson

Jag tycker du ska plocka in även Midway, som inte är högrisk, eftersom det är ett väldiversifierat konglomerat. Som sista aktie tycker jag att du bör ta någon industrigrossist. Dessa grossister behöver inte ha lika mycket maskiner som rena industribolagen och de tjänar pengar även när de är sämre tider. Exempel på grossister är BB-Tools, Addtech, Indutrade etc. Någon av dem tycker jag att du bör ta framför SM.
Citera
2010-01-20, 04:09
Medlem
Swedish Match är det klart bästa innehavet i den portföljen, så jag ser inte varför han ska byta ut det mot något företag arbiträrt valt på grundval av verksamhetsbransch.
Citera
2010-01-20, 12:22
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilmour
Swedish Match är det klart bästa innehavet i den portföljen, så jag ser inte varför han ska byta ut det mot något företag arbiträrt valt på grundval av verksamhetsbransch.

Jag skulle klassa SM som lågrisk snarare än medel, defensiva aktier som SM tenderar att sacka efter i bullmarknad, medan industrigrossisterna tenderar att sacka efter i bearmarknad. Eftersom jag nu tror att börsen kommer fortsätta upp tycker jag inte att h*n ska äga för mycket defensiva aktier i portföljen.
Citera
2010-01-20, 14:35
Medlem
Min portfölj består av ungefär lika stora delar:

AllTele
EOS Russia
Fast. Balder
Know IT
TravelPartner
Tretti
WeSC
Citera