2011-02-20, 19:41
Medlem
MLHs avatar
Min portfölj ser ut såhär:

Aktier
Enquest 20,9%
H&M 8,9 %
Hufvudstaden - 15,7%
Orc Software 19,6%

Fonder:
Avanza Zero - 2,6%
BlackRock Global Funds - 1,5%
Carnigie Afrika - 1,3%
East Capital Ryssland - 9,1%
Fidelity Funds China - 3,5%
Lannebo Småbolag - 1,4%
Stockpicker J.F. Commodity Energy Fund - 5,5%

Likvid - 10,8%

Är 19 år idag och har ingen användning för pengarna idag utan försöker snarare att ösa in så mycket pengar jag kan. H&M och Hufvudstaden är mycket långsiktiga innehav som jag vill öka i när tillfälle ges. Vill även köpa på mig Ratos.

Fonder så kommer jag att sälja av alla förutom Lannebo, Zero, Stockpicker, Ryssland och Kina och istället vikta upp kanske 20-40% av portföljen i Brummer MTS. Kommer i framtiden att ändra om i portföljen så att Hufvudstaden, H&M, Ratos och Brummer MTS är själva grunden i portföljen där man alltid kan casha in utdelning.

Tar gärna emot åsikter från mer erfarna.

Edit: Heba, Betsson, Concordia och Avanza Bank är bolag jag tycker är intressanta. Pengarna ligger idag i en KF.
Senast redigerad av MLH 2011-02-20 kl. 19:45.
Citera
2011-02-20, 20:17
Medlem
Blocket.ses avatar
Hufvudstaden är ett riktigt fint bolag.. Funderar själv på att gå in där.
Men blir nog via Lundbergs..
Citera
2011-02-21, 11:30
Medlem
Drakstormens avatar
AstraZeneca 18 %
HM 18 %
Electrolux 16 %
Lockheed Martin 15 %
Supervalu 13 %
Nordea 11 %
Scania 6 %
Bear El 3 %
Citera
2011-02-21, 12:27
Medlem
växteffekts avatar
För att inte besvära med en ny tråd tänkte jag se om jag kan få respons här.
Jag är helt grön inom aktier men har alltså för avsikt att starta ett långsiktigt aktiespar (20 - 30 år?) och har tänkt återinvestera i portföljen med ca 800 kr - 1200 i mån.
Tänkte ta en del av det sparkonto jag till nu sparat inkomster till för att börja lågt.
Tänkte alltså börja med ca 10 - 15000 kr

Aktier som verkar intressanta efter att ha läst en del i tråden:
ABB
Atlas Copco
H&M
Kinnevik
Ratos
Sanvdik
SKF

Eftersom jag har för avsikt att med tiden bli mer insatt i aktier och fått upp intresse för det tänkte jag även ta med två högriskaktier, endast för att kunna följa och se utveckling i lärandesyfte

Nordic Mines
Black Pearl

Vad är era tankar? I och med att startkapitalet är så pass litet misstänker jag att det är smart att till en början välja bort några aktier?
Vilka satsa på och i vilken procentuppdelning tycker ni är rimlig att ha i portföljen?
Senast redigerad av växteffekt 2011-02-21 kl. 12:29. Anledning: Stavning
Citera
2011-02-21, 14:59
Moderator
Semesters avatar
Jag ser ingen störra uppsida i Nordic mines. Den har pumpats på tips i diverse tidningar senaste veckorna.
Citera
2011-02-21, 15:13
Medlem
Africa oil: 8,06%
Black pearl: 1,74%
Citera
2011-02-21, 22:45
Medlem
Så här ser min portfölj ut. Kommentera gärna, nån som ska bort, nån som ska läggas till? Ge gärna förslag på högriskaktie oxå.

Aktier (ca 95k)
ABB 22 %
Aliance oil 12 %
Auotliv 16 %
HM 22 %
Lundin petroleum 16 %
Lundin mining 12 %
(Även fått EnQuest 331 st och Etrion 56 st, utdelning från Lupe)

Aktiefond (60k)
Acess Modig (swedbank) 80%
Afrikafond (swedbank) 20%

Sparar långsiktigt....(4 år)
Citera
2011-02-22, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovation
Högre oljepriser beror på ökad efterfrågan (om inte OPEC är och jävlas vilket de inte är för tillfället) = ökad efterfrågan på olja och petroleumprodukter innebär också ökad efterfrågan på transport = högre tankrater.

Eller tänker jag helt åt helvete?

Lite farlig att resonera så idag, oljepriset drivs för tillfället av de politiska omständigheterna i "olje" oljeländerna, därmed ökar bara kostnaderna för transporten och inte volymerna
Citera
2011-02-22, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av växteffekt
För att inte besvära med en ny tråd tänkte jag se om jag kan få respons här.
Jag är helt grön inom aktier men har alltså för avsikt att starta ett långsiktigt aktiespar (20 - 30 år?) och har tänkt återinvestera i portföljen med ca 800 kr - 1200 i mån.
Tänkte ta en del av det sparkonto jag till nu sparat inkomster till för att börja lågt.
Tänkte alltså börja med ca 10 - 15000 kr

Aktier som verkar intressanta efter att ha läst en del i tråden:
ABB
Atlas Copco
H&M
Kinnevik
Ratos
Sanvdik
SKF

Eftersom jag har för avsikt att med tiden bli mer insatt i aktier och fått upp intresse för det tänkte jag även ta med två högriskaktier, endast för att kunna följa och se utveckling i lärandesyfte

Nordic Mines
Black Pearl

Vad är era tankar? I och med att startkapitalet är så pass litet misstänker jag att det är smart att till en början välja bort några aktier?
Vilka satsa på och i vilken procentuppdelning tycker ni är rimlig att ha i portföljen?
Jag gillar Blackpearl, kan vara läge att fynda i nuvarande rekyl.

Byt ut nordic mines mot Orvana Minerals på torontobörsen, närmre produktion och lägre värdering.

mvh
Citera
2011-02-24, 10:54
Medlem
Jag hoppas någon annan flashbackare än jag är med i racen hos Lundin mining, Blackpearl och Africa oil! dessa tre gör enligt egna analyser mig till miljonär som 22 åring ! sitter här och hackar tänder av upphetsningen efter ha läst Lundins q4 rapport

Nog med skryt, för lite diskussion - Vilka är era guldgruvor?

" not bad for a kid from queens "
Citera
2011-02-24, 12:06
Medlem
romanov01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WillaHolland
Jag hoppas någon annan flashbackare än jag är med i racen hos Lundin mining, Blackpearl och Africa oil! dessa tre gör enligt egna analyser mig till miljonär som 22 åring ! sitter här och hackar tänder av upphetsningen efter ha läst Lundins q4 rapport

Nog med skryt, för lite diskussion - Vilka är era guldgruvor?

" not bad for a kid from queens "

Vad är marknadsvärdet för din portfölj och vilken fördelning?

Jo, jag sitter ju tungt i Blackpearl, belånad. Jag hoppas att aktien kommer göra mig miljonär innan jag är 24.
Senast redigerad av romanov01 2011-02-24 kl. 12:08.
Citera
2011-02-28, 18:42
Medlem
Vad tycker folket om Rysslandsfonderna? Främst East Capital Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in