2009-06-14, 18:53
Medlem
Chelsea FCs avatar
Hejsan!

Jag har en fråga angående hyrbilar. De ställen jag har kollat på är det en minimiålder att man ska ha haft körkort i minst 1 år, vilket jag inte har haft. Om min bror hyr en bil dock och lånar den till mig som jag kör och polisen stoppar mig, vilka konsekvenser blir det? Dem drar väl inte mitt körkort för att jag är under prövotid?

ps. om det är fel forumdel får modd flytta
Citera
2009-06-14, 19:09
Medlem
Pelmazos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chelsea FC
Hejsan!

Jag har en fråga angående hyrbilar. De ställen jag har kollat på är det en minimiålder att man ska ha haft körkort i minst 1 år, vilket jag inte har haft. Om min bror hyr en bil dock och lånar den till mig som jag kör och polisen stoppar mig, vilka konsekvenser blir det? Dem drar väl inte mitt körkort för att jag är under prövotid?

ps. om det är fel forumdel får modd flytta
De kan inte dra in ditt körkort, du får ju köra bil. Om bilen däremot blir skadad när du kör kan det bli problem med försäkringar. Jag är ingen expert, så jag vet inte vad som händer.
Citera
2009-06-14, 19:27
Medlem
jcm900mods avatar
Polisen känner väl inte till dom privata firmornas regler och bestämmelser ?
Citera
2009-06-14, 19:29
Medlem
Dionyoss avatar
Du kan ju hyra på statoil? Där är det 18 för Internetbil och Liten grupp, kanske någon mer.

Men hursomhelst, har själv blivit stoppad i hyrbil, de kollar bara körkort som normalt, dvs inte vem som har hyrt bilen osv, så du behöver inte oroa dig.
Citera
2009-06-14, 19:34
Medlem
Chrippe.s avatar
OKQ8, 18 år på allt utom minibuss
Citera
2009-06-14, 19:51
Medlem
Pelmazos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrippe.
Nja inte riktigt, här finns villkoren: http://www.okq8.se/privat/pastationen/hyrbilar/hyresvillkor
Citera
2009-06-14, 19:59
Medlem
Chrippe.s avatar
Var som tusan Så bara "mellanbil" alltså.?
Jag tog kortet för 3 veckor sen, och bara några dagar efter knata jag ner till OK och hyrde en 93.. så dom kanske inte är stenhårda
Citera
2009-06-14, 20:57
Medlem
rebbans avatar
Polisen kommer inte dra in ditt körkort bara för att hyrfirman har såna vilkor när dom hyr ut.
Citera
2009-06-15, 01:08
Medlem
Chelsea FCs avatar
ahh lugnande svar. Så nu kan jag låta han hyra den utan att oroa mig. Men om vi säger att jag krockar den, blir det jag eller han som blir ansvarig?
Citera
2009-06-15, 01:13
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrippe.

Icke. 18 år är det på lastbilar, qulbil, liten eller mellan. Allt annat är det 20 på.

Men för att svara på frågan, polisen bryr sig inte en meter. Däremot kommer du inte att få hyra någon bil, då det är uthyrningsföretagets policy (tillika krav från försäkringsbolaget)
Citera
2009-06-15, 01:14
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chelsea FC
ahh lugnande svar. Så nu kan jag låta han hyra den utan att oroa mig. Men om vi säger att jag krockar den, blir det jag eller han som blir ansvarig?

Den som står på kontraktet har det yttersta ansvaret för bilen. MEN! Om DU kör bilen utan att företaget har fått reda på detta, är det ett kontraktsbrott (läs gärna de fullständiga villkoren)
Händer det något i det läget kan det bli riktigt dyrt och fint.
Citera
2009-06-15, 10:51
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcm900mod
Polisen känner väl inte till dom privata firmornas regler och bestämmelser ?

Länsstyrelsen är kontrollmyndighet för alla biluthyrningsföretag och vid ansökan om att driva biluthyrning skickas samtliga ansökningshandlingar till polismyndigheten på den aktuella orten. Om den som hyr bil överlåter den till någon som inte uppfyller uthyrningsföretagets regler begår han ett kontraktsbrott. Det innebär sannolikt att uthyrningsföretagets försäkring inte gäller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in