2009-06-14, 13:12
Medlem
Jag ska prova ett recept där kycklingfilé ska kokas. Behöver man rimligen tina upp denna före, om kycklingen ändå ska kokas? Hur länge borde den isåfall koka extra? Räcker 45 min?
Citera
2009-06-14, 13:23
Medlem
Nuzzlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Jag ska prova ett recept där kycklingfilé ska kokas. Behöver man rimligen tina upp denna före, om kycklingen ändå ska kokas? Hur länge borde den isåfall koka extra? Räcker 45 min?

Det räcker med 20 minuter med koktid, blir det överkokt så faller köttet sönder. Du får nog skumma kokvattnet = ta bort slaggprodukter som samlas i vattnet lite pö om pö.
Citera
2009-06-14, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nuzzling
Det räcker med 20 minuter med koktid, blir det överkokt så faller köttet sönder. Du får nog skumma kokvattnet = ta bort slaggprodukter som samlas i vattnet lite pö om pö.
Så då försämras inget av att kycklingen är fryst från början?
Citera
2009-06-14, 13:53
Medlem
Nuzzlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Så då försämras inget av att kycklingen är fryst från början?
Nej, absolut inte.
Citera
2009-06-14, 15:02
Medlem
sinkaduss avatar
Det bästa sättet är nog att koka den i mikron. Då förlorar den minst i smak och konsistens.
Citera
2009-06-14, 15:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinkadus
Det bästa sättet är nog att koka den i mikron. Då förlorar den minst i smak och konsistens.
Det funkar i micron men är samtidigt svårt att få grepp om både tempen och tiden. Det blir gärna fel, vilket resulterar i en pöl av vätska och en torr köttbit.

Enklast och bäst är att ångkoka den.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in