2009-06-14, 10:52
Medlem
Så köpte en extern hdd för ett tag sen och efter att jag dragit en säkerhetskopia på den så funkar den inte längre på en PC. Har prövat att formatera den och tagit bort att den ska vara hdd för time machine men funkar fortfarande inte. Någon som har en aning om det finns något annat man kan göra?
Citera
2009-06-14, 11:12
Medlem
Hispers avatar
När du säger formatera, menar du att du formaterat den på Mac eller PC? Vilket filsystem har du formaterat den i? När du säger att den inte fungerar, fungerar den inte alls vare sig på PC eller Mac?

Lite mer info?

Eller är det så enkelt att det är det klassiska filformatproblemet som strular? Om du misstänker det så finns det ett antal trådar som tar upp detta här på FB.
Citera
2009-06-14, 13:18
Medlem
har formaterar den på macen. den fungerar fint på macen men inte när jag vill koppla in den i en pc (har prövat med flera).
Citera
2009-06-14, 13:31
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mogwa
har formaterar den på macen. den fungerar fint på macen men inte när jag vill koppla in den i en pc (har prövat med flera).

Då har du med all sannolikhet drabbats av standardproblemet man har med externa hårddiskar som man förväntar sig skall fungera på både PC och Mac. Sök i forumet här på extern hårddisk så hittar du ett flertal trådar och även tips på hur du löser problemet.
Citera
2009-06-14, 14:54
Medlem
kollade innan och det står även på boxen att den ska fungera på båda. tack för tipset, ska kolla upp det.
Citera
2009-06-14, 15:24
Medlem
Du får väl formatera den till ett filsystem som kan läsas av både OS X och Win. Då är med stor säkerhet ditt problem löst.
Citera
2009-06-14, 15:43
Medlem
Svensson181s avatar
Har samma problem med min Maxtor hd. Har aldrig längre funkat på PC efter jag använde den med macen. Fick gå och köpa en ny HD efter att jag gett upp -_-
Citera
2009-06-14, 15:45
Medlem
Formatera om den till fat32 så funkar den i både windows och mac
Citera
2009-06-14, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mogwa
kollade innan och det står även på boxen att den ska fungera på båda.

Men det står inte att den fungerar på båda samtidigt (förutom om du formaterar med FAT32, men då kan du inte ha väldigt stora filer på den).
Däremot kan man lösa problemet med mjukvara. Du säger att du formaterat den på en Mac, så jag gissar att du valde standardalternativet HFS+. MacDrive kan då fixa så att disken syns i Windows.
Formaterar du däremot disken någon gång i Windows och väljer standardalternativet NTFS, och vill att disken ska synas på Macen, kan Paragon NTFS for Mac lösa problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in