Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Min erfarenhet är tvärtom. De onda mobbarna hamnar på något skitjobb. De som sköter sig och får bra betyg i skolan är nästan aldrig mobbare, utan balanserade och humana personer.
Förmodligen är det en klassfråga till stor del. Det finns ju inte så många mobbare på en finare skola, så då blir mobbaren utstött, mobbaren blir mobbad. Men på en vanlig kommunal skola så finns det något som får mobbaren att fortsätta mobba. Social status och prestige inom sin subkultur kanske.
Sen finns det olika sorters mobbare. Unga killar kan mobba genom att vara fysiskt överlägsna, det är stereotypen av en mobbare. Men jag tror inte det är den vanligaste sortens mobbare. Unga tjejer till exempel, kan mobba genom utfrysning och annat psykologiskt våld. När man växer upp blir sån mobbing vanligare. Att som vuxen gå fram och lappa till någon, kan fungera på krogen om personen stulit ens flickvän, men på arbetsplatsen ringer någon polisen och så åker man fast för misshandel. Då är det lättare att använda sig utav 'härskartekniker' (brr, jag ryser bara jag tänker på ordet, det har associationer till Genusvetenskap).
Kort sagt kan man säga såhär, den som kan både mobba och ändå framstå som "balanserad och human", den går väldigt långt.
Fast så var väl inte frågan här riktigt om mobbare specifikt, även om det kanske är ett bra exempel. Men elaka personer finns i många former. Såna som manipulerar, spelar martyr, förstör arbetet för alla andra, sprider skvaller, stjäl flickvänner, etcetera. Egentligen är det alla människor som smörar uppåt och sparkar nedåt. Vänder kappan efter vinden. Hänsynslösa opportunister kanske. Jag är själv en hänsynsfull opportunist, så jag hoppas inte folk ser mig som elak