2009-06-13, 18:55
Medlem
netkos avatar
Tjohej Flashback!

Eftersom jag spelar in musik på datorn och bara har en laptop så var jag tvungen att köpa ett externt ljudkort till, och det fungerar hur bra som helst.

Men. När jag sitter och jobbar (läs: spelar in) med typ guran och så, och vill kolla youtube eller någon annan streamad musik eller video så fungerar inte det förrän jag har har slagit av preampen.

Vad beror detta på och kan man lösa det på något sätt?

Jag kör Vista och programmen jag använder är främst Reaper men även FL Studio och Cubase.

Tack på förhand
netko
Citera
2009-06-13, 21:43
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netko
Tjohej Flashback!

Eftersom jag spelar in musik på datorn och bara har en laptop så var jag tvungen att köpa ett externt ljudkort till, och det fungerar hur bra som helst.

Men. När jag sitter och jobbar (läs: spelar in) med typ guran och så, och vill kolla youtube eller någon annan streamad musik eller video så fungerar inte det förrän jag har har slagit av preampen.

Vad beror detta på och kan man lösa det på något sätt?

Jag kör Vista och programmen jag använder är främst Reaper men även FL Studio och Cubase.

Tack på förhand
netko

Oklart, vilket märke är det på ljudkortet?
Citera
2009-06-13, 22:33
Medlem
netkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snattack
Oklart, vilket märke är det på ljudkortet?

Givetvis...
http://www.4sound.se/ProductDetails....ticleId=492911 exakt den är det.
Citera
2009-06-14, 01:03
Medlem
Jonny666s avatar
Kolla så att ljudkortet ligger main stereo out i kontrollpanelen ell stäng av det interna ljudkortet
Citera
2009-06-14, 03:12
Medlem
Det är inte bara så att din ingång delas med både inspelning och för att du ska höra resten? Du menar att du har en knapp på ljudkortet du måste stänga av för att få ljud till resten? Jag får känslan av att du har 1 stero in och ut på det kortet och din in delas med 2 mikrofon uttag på framsidan, eller att du väljer 1 stereo line in på baksidan, med en switch väljer du om du vill ha line eller preamp mic grejset. När du trycker in knappen får du micken att funka men inte det andra. Men jag tyckte det inte borde ha med det att göra för ljudet ut är ju något annat. Du får kolla i din manual där lite, men på mitt ljudkort är det så att både mina synthar och min mic kan inte ljuda om jag inte switchar fram och tillbaka, dom delar nämligen kanal.

Kolla så inte din out delas på nåt sätt och att du därför inte får ljud, sen kan det bara vara en sån fånig sak att du inte har bett ditt program att släppa lös Asio drivern i bakgrunden. Det är viktigt om du vill ha ljud i flera applikationer, annars vet jag inte var det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in