2009-06-13, 14:33
Medlem
Ajoous avatar
Hej jag har en fråga till er Flashbackare. Det är såhär att jag var på ett disco för 2 veckor sen och jag dansa som vanligt då jag råka gå in i en arab och direkt vände han och sina kompisar sig och börja tjafsa med mig. Jag visste att om jag inte gjorde något så skulle jag ändå få spö så två av dem börja knuffa på mig så jag gav hans kompis ett slag på tiningen så att han svimma och han andra råka jag boxa ut hans framtänder. Efter detta hade hänt hade dem gått till vakterna och vakterna tog mig och dem kalla på polisen. Efter detta fick jag gå hem och polisen sa de skulle kontakta mig och nu undrar jag om det finns risk att jag ska betala skadestånd till araberna?

Tack
Citera
2009-06-13, 14:38
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajoou
Hej jag har en fråga till er Flashbackare. Det är såhär att jag var på ett disco för 2 veckor sen och jag dansa som vanligt då jag råka gå in i en arab och direkt vände han och sina kompisar sig och börja tjafsa med mig. Jag visste att om jag inte gjorde något så skulle jag ändå få spö så två av dem börja knuffa på mig så jag gav hans kompis ett slag på tiningen så att han svimma och han andra råka jag boxa ut hans framtänder. Efter detta hade hänt hade dem gått till vakterna och vakterna tog mig och dem kalla på polisen. Efter detta fick jag gå hem och polisen sa de skulle kontakta mig och nu undrar jag om det finns risk att jag ska betala skadestånd till araberna?

Tack

Hur många vittnen finns det? Blir det bara ord mot ord så är det ju lite lösa grunder men du verkar ju ligga lite illa till...
Citera
2009-06-13, 14:42
Medlem
Ajoous avatar
Har bara 1 vittne. Måste lägga till att de inte kunde speciellt bra svenska och jag misstänker att en av dem är här illegalt
Citera
2009-06-13, 14:46
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Du befann dig inte i en nödvärnssituation som gav dig rätt att använda våld i den omfattning du gjorde. Om någon av dem skulle vara här illegalt så gör det ingen skillnad. Förhoppningsvis döms du till ett kortare fängelsestraff och tingas betala ett högt skadestånd.
Citera
2009-06-13, 14:51
Medlem
Ajoous avatar
De börja ju dra i mig och knuffa mig vad skulle jag annars göra? trodde de va självförsvar.
Citera
2009-06-13, 14:51
Medlem
kingscanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Du befann dig inte i en nödvärnssituation som gav dig rätt att använda våld i den omfattning du gjorde. Om någon av dem skulle vara här illegalt så gör det ingen skillnad. Förhoppningsvis döms du till ett kortare fängelsestraff och tingas betala ett högt skadestånd.

Nja, säg inte det. De kan ju även finna det som att han befann sig i ett trängt läge, alltså ingen möjlighet att ta sig ifrån dem, pga trängsel osv på dansgolvet!
Citera
2009-06-13, 14:52
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
De börja ju dra i mig och knuffa mig vad skulle jag annars göra? trodde de va självförsvar.

Självförsvar ska ju vara proportionellt mot våldet/hotet du blivit utsatt för. Att bli knuffad och sedan knocka den ene i tinningen och slå ut tänderna på den andra blir nog svårt att rättfärdiga i rätten om du hamnar där...
Citera
2009-06-13, 14:55
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingscania
Nja, säg inte det. De kan ju även finna det som att han befann sig i ett trängt läge, alltså ingen möjlighet att ta sig ifrån dem, pga trängsel osv på dansgolvet!

Min bedömning är att en sådan situation knappast förelåg i det här fallet.
Citera
2009-06-13, 14:58
Medlem
Ajoous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingscania

Jag hade ingen chans att sticka därifrån, jag visste att de skulle slå mig för de va rätt så stöddiga innan. Tror nog att det hjälper om jag kan få fler till att vittna om att de va stökiga och bråka med folk hela tiden.
Citera
2009-06-13, 15:20
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Jag hade ingen chans att sticka därifrån, jag visste att de skulle slå mig för de va rätt så stöddiga innan. Tror nog att det hjälper om jag kan få fler till att vittna om att de va stökiga och bråka med folk hela tiden.

Japp.och jag delar inte uppfattningen om att det inte skulle handla om
nödvärn. Har gjort likalydande som dig ett massor av gånger och
har aldrig varit i närheten av åtal så det kan du ju hoppas på.

Men sen är det en annan sak om det väl går till åtal och enligt
praxis så är ställs det en hel del krav för att du skall gå fri.

För dig är det av yttersta vikt att visa att dom påbörjade ett anfall
mot dig.

Viktigt är också att påvisa att du var trängd och inte helt enkelt
kunde backa ur situationen.

Sen skall du INTE säga att om du inte gjord en något så skull du
få spö ändå. För i sådant fall kna det tolkas som att du har föregripit
stuationen på ett icke acceptabelt sätt.

När man blir attackerad av flera personer så ger det större rätt att
bruka kraftigare våld.

Är det så som du säger tycker jag att oddsen är större att du går fri
än att du blir fälld om saken går till åtal.
Citera
2009-06-13, 16:15
Medlem
Citat:

Tack

Kunde du inte bett om ursäkt och gått därifrån?
Du knuffade honom och han knuffade sedan dig och du slog ner dem.
Nödvärn? Tvivlar starkt på detta i den här situationen. Du tror enbart på att dem kommer bruka våld vilket dem inte gjorde...men det gjorde du

För att slippa undan så kan du kontakta de vittnen och få dem på din sida
Citera
2009-06-13, 16:24
Medlem
Kwelis avatar
Du måste givetvis säga att du var skitskraj, att du var trängd och att du inte tänkte dig för utan att slagen kom som en reflex. Du kunde svårligen besinna dig med andra ord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in