• 1
  • 2
2009-06-12, 22:49
Medlem
Drumsticks avatar
Skall på begravning på Söndag om två veckor, men hittar ingen bra slips för en begravning (frivillig klädsel), nån som har tips?

tipsa gjärna affär+pris eller helt enkelt bara ett tips om vad jjag kan ha på i allmänhet

tack för förhud
Citera
2009-06-12, 22:52
Medlem
oscarericsons avatar
Är inte Svart kostym, vit skjorta och svart slips standard och även passande på begravning?
Citera
2009-06-12, 22:54
Medlem
Luxurias avatar
Svart kostym och skjorta samt vit slips är klassiskt och snyggt
Citera
2009-06-12, 23:04
Medlem
Tazquas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxuria
Svart kostym och skjorta samt vit slips är klassiskt och snyggt
Vit slips är väl standard för kistbärare väl?
Citera
2009-06-12, 23:12
Medlem
Vit slips är enligt vissa förståsigpåare alltid korrekt, men de som inte är nära anhöriga till den framlidne kan välja svart slips istället.

I praktiken brukar det vara så att det är de närmast anhöriga som bär vit slips, övriga svart.
Senast redigerad av DivisionByZero 2009-06-12 kl. 23:17.
Citera
2009-06-12, 23:14
Medlem
Luxurias avatar
Fel av mig
Citera
2009-06-13, 01:14
Medlem
Marmosets avatar
Det finns redan minst en tråd om detta, sök och I skolen finna!
Citera
2009-06-13, 17:21
Medlem
Amex88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drumstick
Skall på begravning på Söndag om två veckor, men hittar ingen bra slips för en begravning (frivillig klädsel), nån som har tips?

tipsa gjärna affär+pris eller helt enkelt bara ett tips om vad jjag kan ha på i allmänhet

tack för förhud
Ja som en person sa innan mig, så gäller tradionellt endast vit slips för närestående. Så det beror ju på hur nära du står personen?
framför allt familj och närstående släkt då.

Annars gäller mörk kostym, vit skjorta och svart slips.
Billiga kostymer finns ju på Dressman (tar emot att säga det).
Lite dyrare men ändå billiga kostymer finns på t.ex MQ, Brothers (riley är faktiskt helt ok)
Citera
2009-06-15, 21:16
Medlem
aleisters avatar
Och för att svara på slipsen, så hittar du enkla vita och svarta slipsar billigt på både HM, Kappahl och liknande.
Citera
2009-09-06, 23:35
Medlem
Jag tänkte fråga om det är någon som vet vart man köper en vit slips i polyester? Från wiki:

Begravning [redigera]
Vid en begravning bärs mörk kostym av manliga begravningsgäster, med svart slips till vit skjorta. Vit slips (fortfarande till vit skjorta) bärs endast av manliga närstående (främst söner, bröder och mycket nära vänner). Dessa slipsar ska vara av polyester istället för siden. Detta för att hålla slipsen traditionell och enkel. Dessa slipsar finns att köpa i handeln, är billiga och går under benämningen "Begravningsslips".)

Jag har varit i många affärer, både i Nacka forum och i Sicklas köpkvarter (för er som vet) men inte hittat och inte fått några tips från dom traditionella skjortaffärena, dom har bara i siden. Finns det någon affär inne i stan (Sthlm) som ni är säkra på att dom säljer sånna. Gärna namn på affären vill jag ha. Har sett att det finns att beställa men vi vill prova. Både för att känna att den passar och för att vara säkra på att vi skulle få den i tid då begravningen är nu på fredag.

Appropå det, hur mycket kan en begravningsskjorta (heter dom så och kan man bara använda den en gång då eller?) gå på?

Tack på förhand!
Citera
2009-09-06, 23:41
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hera.
Jag tänkte fråga om det är någon som vet vart man köper en vit slips i polyester? Från wiki:

Begravning [redigera]
Vid en begravning bärs mörk kostym av manliga begravningsgäster, med svart slips till vit skjorta. Vit slips (fortfarande till vit skjorta) bärs endast av manliga närstående (främst söner, bröder och mycket nära vänner). Dessa slipsar ska vara av polyester istället för siden. Detta för att hålla slipsen traditionell och enkel. Dessa slipsar finns att köpa i handeln, är billiga och går under benämningen "Begravningsslips".)

Jag har varit i många affärer, både i Nacka forum och i Sicklas köpkvarter (för er som vet) men inte hittat och inte fått några tips från dom traditionella skjortaffärena, dom har bara i siden. Finns det någon affär inne i stan (Sthlm) som ni är säkra på att dom säljer sånna. Gärna namn på affären vill jag ha. Har sett att det finns att beställa men vi vill prova. Både för att känna att den passar och för att vara säkra på att vi skulle få den i tid då begravningen är nu på fredag.

Appropå det, hur mycket kan en begravningsskjorta (heter dom så och kan man bara använda den en gång då eller?) gå på?

Tack på förhand!
Du behöver ingen speciell begravningsskjorta utan kan använda en vanlig vit. Slipen köper du på affärer som hyr ut högtidskläder.
http://gulasidorna.eniro.se/query?wh...area=stockholm
Citera
2009-09-07, 00:07
Medlem
Tolvans avatar
Grosshandlaren hade begravningsslipsar för ett par år sedan iaf. Ingen aning om vad de var tillverkade i för material men de var vita iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in