2017-11-25, 16:51
Medlem
Sir_Ks avatar
Nu står det klart att Lotass går i samma fotspår som Werner Aspenström, Knut Ahnlund, Kerstin Ekman m.fl. och väljer att inte längre delta i Svenska Akademien. Lämnade redan något år sedan...

http://www.bt.se/kultur/darfor-lamnade-lotta-lotass-svenska-akademien/
Citera
2017-11-25, 18:10
Medlem
Nix-registrets avatar
Dags att lämna över den där akademien till äkta rårojalister och kontrarevolutionärer som faktiskt gillar 3-Gurra och förstår vad uppdraget går ut på. Progressiva göra sig ej besvär...

Lotass tycker jag dock är trist att hon har lämnat. Jag har liksom TS aldrig fått ett riktigt grepp om henne (vilket jag gillar i sig), men får intrycket av en blandning av elallergiker, duktig flicka och fanatiker med ett mysteriereligiöst förhållande till svenska språket. Skruva det där något varv i rätt riktning så är hon drömkvinnan.

"Inte ser bra ut", skärp dig Lotta. Du ser ut som en blandning av Anna Lindh - ständig fantasi för en hel generation av DDR-romantiserande nationalsossepojkar - och bångstyrigaste svenska urskog. Ingen varmblodig svensk anarkbohem kan önska sig något annat.
Citera
2017-11-25, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sir_K
Nu står det klart att Lotass går i samma fotspår som Werner Aspenström, Knut Ahnlund, Kerstin Ekman m.fl. och väljer att inte längre delta i Svenska Akademien. Lämnade redan något år sedan...

http://www.bt.se/kultur/darfor-lamnade-lotta-lotass-svenska-akademien/

Lotass framstår som synnerligen sympatisk i intervjun. Jag är varken insatt i hennes författarskap eller hennes person, tyvärr, men jag vet givetvis om att hon är akademiledamot. De sura reaktionerna på hennes inträde är chockerande. Det bekräftar bara att SA i själva verket är en föga intellektuell verksamhet, utan en förstelnad institution med ett genomvulgärt skimmer över sig. Det är är bara yta och pengar och gubbig gaggigt ryggdunk. De borde välja in hela kungafamiljen, Reinfeldt och den brajta Ebba Busch Thor. SA hade haft prestige i mina ögon om Lotass person hade utgjort normen. Lugn gillar jag, visserligen, men den vedervärdige skithögen Engdahl & gänget som bojkottar bokmässan i GBG.... Urk. Underbart av Lotass att visa sådan stark integritet att avstå kungamiddagar m.m och slutligen hoppa av helt, utan att försöka ta några billiga poäng i media. Hon borde bilda en egen akademi för intellektuella.
Citera
2017-11-25, 18:53
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friindivid
Lotass framstår som synnerligen sympatisk i intervjun. Jag är varken insatt i hennes författarskap eller hennes person, tyvärr, men jag vet givetvis om att hon är akademiledamot. De sura reaktionerna på hennes inträde är chockerande. Det bekräftar bara att SA i själva verket är en föga intellektuell verksamhet, utan en förstelnad institution med ett genomvulgärt skimmer över sig. Det är är bara yta och pengar och gubbig gaggigt ryggdunk. De borde välja in hela kungafamiljen, Reinfeldt och den brajta Ebba Busch Thor. SA hade haft prestige i mina ögon om Lotass person hade utgjort normen. Lugn gillar jag, visserligen, men den vedervärdige skithögen Engdahl & gänget som bojkottar bokmässan i GBG.... Urk. Underbart av Lotass att visa sådan stark integritet att avstå kungamiddagar m.m och slutligen hoppa av helt, utan att försöka ta några billiga poäng i media. Hon borde bilda en egen akademi för intellektuella.

Jag håller med om att hon framstår som sympatisk. Det är också stort att erkänna att man kanske inte fungerar så bra i sociala sammanhang. Jag får lite Aspergervibbar där. Ska inte tolkas negativt.

Hon verkar i alla fall vara en sådan person som Akademien faktiskt behöver, mer än hon behöver den. Men det är bra, då kan hon fokusera på sådant hon vill göra.
Citera
2017-11-25, 21:01
Medlem
farbror Svens avatar
All heders åt Lotta Lotass. Mycket starkt att våga lämna denna ruttna och förlegade institution. Dessutom utan minsta oväsen.
Citera
2017-11-26, 15:18
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Intelligent är hon, det kan man inte ta ifrån henne. Man sitter inte i Akademien för ingenting. Men läsbar, nja. Jag bläddrade lite i Den svarta solen, men var tvungen att ge upp på grund av det extrema användandet av adjektiv. Det blev så jävla grötigt att det inte gick att fokusera på innehållet.

Det fetade har ju kommit i en gåtfullt kryptisk dager på sistone.
Lotta Lotass är härlig för att hon är totalt inte fåfäng. Alltså verkligen.
Den tredje flykthastigheten tyckte jag var mycket, mycket bra. De andra böckerna har jag inte lyckats ta mig igenom, de är för kryptiska för mig. Men ska nog ge henne en ny chans nu.
Citera
2017-11-26, 15:35
Medlem
Helt underbara kommentarer i Borås Tidning !

"Jag har träffat mannen i fråga, men hade ingen aning om vad som pågick. Tack och lov ser jag inte bra ut och var väl därför ointressant för honom."
Citera
2017-11-26, 15:59
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Helt underbara kommentarer i Borås Tidning !

"Jag har träffat mannen i fråga, men hade ingen aning om vad som pågick. Tack och lov ser jag inte bra ut och var väl därför ointressant för honom."

Lotass är så cool! Förresten ser hon visst bra ut, men hon struntar helt i utseendet. Kammar sig knappt, inget smink osv.
Citera
2017-11-26, 21:18
Medlem
srinivasas avatar
Ja, det var inte utan att man kände att det var en människa som hamnat i dåligt sällskap i akademien.
Citera
2017-11-27, 01:11
Medlem
Saltkatts avatar
Jag förstår inte riktigt vad akademifolket väntade sig när de valde in LL. Det är väl tämligen uppenbart, på långt håll, att hon inte är något salongslejon. Hon vill sitta i fred och jobba med sitt, och det är konstigt att man inte skulle kunna få göra det som akademiledamot. Jag får också lite aspergervibbar av henne, in a good way. Hon har den där charmiga nördigheten, som när hon gräver ner sig totalt i redwoodträd och gamla vykort. Eller beskriver en tur till SAOB:s arkiv som en av livets mest spännande utflykter. Hennes böcker är däremot rätt ojämna, men det är beror ju också på att hon vågar ta risker. Hellre ojämnt än intetsägande.
(Och att hon inte skulle se bra ut är ett bisarrt påstående, hon är ju hur söt som helst! Men kanske inte Lolita-aktig nog för monsieur Arnault).
Citera
2017-11-29, 17:06
Medlem
https://www.dn.se/kultur-noje/malin-ullgren-kvinnor-som-saknar-social-bildning-ar-chanslosa-i-mannens-salong/

Senaste artikeln om saken ...
Citera
2017-11-30, 01:37
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
https://www.dn.se/kultur-noje/malin-ullgren-kvinnor-som-saknar-social-bildning-ar-chanslosa-i-mannens-salong/

Senaste artikeln om saken ...

Och en jävla tramsartikel. dessutom. Män som saknar social bildning är precis lika chanslösa i den salongen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in