Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Lotta Lotass är en författare kring vars böcker jag tassat rätt länge nu. Det som lockar är väl det gåtfulla, att jag inte lyckats klassificera hennes prosa (vilket är något av en besatthet hos mig, måste erkännas). Vad är det som gör hennes författarskap så gåtfullt? Mysko? Pretto? Visst, vi har ju de tekniska och typografiska egenheterna (de lösa bladen i
Den vita jorden, den enda meningen i
Den röda himlen osv.), men det är något mer. Jag blir liksom inte klok på henne. Är hon science-fiction? Är hon realist? Är hon månne båda?
Ge mig era synpunkter på Lotta Lotass böcker och tematik.

Jag har inte läst Lotass. Men ungefär samma reaktion du beskriver får jag av att läsa Erik Andersson (1962-).
Även hans romaner är välskrivna, men man kliar sig i huvudet under läsningen. Vad handlar de om? Jag har t.ex recenserat "Gyllene Gåsen" (1997). Jag vill inte ha den oläst och jag gillar flera passager i den, men något skumt är det. Är denna välformulerade yta bara något som döljer att författaren inget har att säga?
http://lennart-svensson.blogspot.se/2008/11/erik-andersson-gyllene-gsen.html
En Anderssonbok är som en tuschteckning med en massa streck, och därmed värdesäkrad = "mycket streck för pengarna". Banal Ikeaprosa är det ju inte. Men någon form av statement och påstående måste en bok ha. Denna gåtfullhet av en i grunden ateistisk (?) person går mig smått på nerverna. Lotass tycks tangera samma marker. Dagens Akademiledamöter är i regel ateister. Trotzig avled ju nyss. Och Gunnel Vallquist, God bless her, gör inte så mycket väsen av sig på stol 13.
Man får gärna vara ateist-nihilist. Men om man sa det öppet vore mycket vunnet. Denna skenbara gåtfullhet ā la Andersson (och Lotass?) som bara maler och maler leder ut i en trist, ofruktbar ödemark.
This is the dead land. This is cactus land.