• 1
  • 2
2003-11-16, 16:18
Medlem
Detta kanske inte är rätt forum, hittade inget bättre men admins får väl flytta på mig om det är fel

Jo det är så här att jag och några till brukar anordna LAN och då behövs det ström. Ingen av oss är elektriker, men vi har anordnat flera lan i storleksordningen 60-100. Vi är glada amatörer som kan betydligt mer om datorer än om el.

Tills nyligen har det gått rätt så bra men har lite frågor om 3-fas som jag hoppas någon kan svara på.

I den lokalen som vi ska vara i nu finns det 4 stycken 3-fas uttag i taket. Vi kopplade in en byggcentral per uttag och trodde nu glatt att vi skulle kunna ta ut 32 friska ampere och i varje fall kunna koppla in 16 datorer per byggcentral. Det gick inte alls bra. När vi betydligt senare fick tillgång till elcentralen så såg vi att säkringarna var säkrade till 32a men det var 3x10a säkringar. Vad detta har för betydelse förstår inte jag utan det enda jag vet är att jag vill ha ström

Om någon på ett pedagogiskt sätt kunde förklara för mig hur omvanldingen från 3-fas till vanlig 230v går till så skulle jag uppskatta det

Tidigare när vi anordnat lan har det alltid varit säkringar som sett ut så här:

3x16a - totalt 32a

Våra byggcentraler har en huvudsäkring på 32a. Sedan har de två automatsäkringar på 16a varderera, som i sin tur leder till 2 styck vanliga 230v eluttag som vi kopplar in på

Detta är vad jag menar med en byggcentral:

http://212.214.0.20/images/products/...327850_Xw2.jpg, denna bilden är hämtad från clas ohlsson men vi hyr våra från bmsuthyrning http://www.bmsuthyrning.se/

Om ni undrar hur vi löste problemet på lanet så var det genom att använda någon omkopplar skolan använde till att koppla in bespisningsutrustningen. De gick upp i taket och sen var det en liten dosa som transfomerade ner elen till 3 stycken vanliga 230v uttag. På dessa kunde vi utan problem koppla in 5 datorer per varje uttag, totalt 15 datorer. På byggcentralerna kunde vi bara koppla in 10 datorer innan säkringen gick i elcentralen. Byggcentralernas säkringar gick aldrig så vi tog aldrig ut så mycket ström.

Finns det någon smart elektriker här så snälla förklara för mig. Har pratat med tre elektriker men uppenbarligen vet ingen hur detta fungerar
Citera
2003-11-16, 19:56
Bannlyst
Trefasproblemet

Du säger att där finns 4 stycken 3-fasuttag i taket,rimligen borde var
och en av dessa vara anslutna till var sin säkringsgrupp i den matande
elcentralen?
Att alla fyra skulle ligga på samma säkringsgrupp ,låter helt orimligt,så
installera man aldrig trefas uttag.
Dem här 3-fasuttagen borde matas av varsin säkringsgrupp(3säkringar per grupp)
och dessa skall vara på 16A ,finns visserligen 3-fasuttag med med 32A,men
dessa är mindre vanliga så jag tror ni har 16A (brukar stå stämplat i plasten
på uttagen)

Jag antar att ni letade upp den säkring som gick,och denna hade gjort
alla fyra uttagen strömlösa när den gick? Om det är så så kan det ju
vara så att dessa säkringar är mätarsäkringarna(huvudsäkringarna),satt där någon elmätare
i närheten??
Om så är fallet så matar dessa mätaresäkringar/huvudsäkringar i sin tur
en elcentral med massor av säkringar,och i dessa sitter 3-fasuttagen säkringar.

Kan ju vara så enkelt som att någon helt enkelt satt i fel säkringar
här och det var därför mätare/huvudsäkringarna gick.

Gör så här =Dem säkringarna som utlöste,skruva ur dem och lys in med en
ficklampa där dem går in,så skall ni se en rund ring,den s.k passdelen.
och den har följande färg efter vad för säkring som skall sitta där=

Röd=10A
Grå=16A
Blå=20A
Gul=25A
Svart=35A
Vit=50A
koppar=63A
Citera
2003-11-16, 20:48
Medlem
det är så att späningen mellan 2 faser är 380 volt
mellan fas och nolla 220 volt ,,
om man multipliserar 220 med ett tal så blir det 380 och det är effektiv värdet
det är så att om du likriktar 220 volt så får du 311 volt ut top till topp
om du inte skall ha någon 3 fas så finns det ingen orsak att föra med dessa utagen den effekt du kan ta är då enligt säkringarna 10 a *220 volt cirka 2200 watt.. nu kan du ta mer för säkringen kommer att holla i över en timma beroende på hur mycket du tar..
jo bara för att det finns 3 ledningar i taket är det inte säkert att det är 3 fas det kan vara fas nolla och jord,,om det faktiskt är 3 fas så finns det sentraler du kan köpa och hänga på där du får ut 1 fas
Citera
2003-11-16, 20:56
Medlem
Ska förtydliga lite.
Till att börja med var allt i elcentralen automatsäkringar.

Varje uttag hade varsin säkringsgrupp (om det nu heter så, var en automatsäkring som bestod av tre stycken säkringar) som bestod av 3 styck 10a.
Fyra olika alltså

Om jag inte minns helt fel så stod det 32a på gruppen och sen så var den uppdelad i tre som var 10a vardera (DET är jag 100% säker på för jag tyckte det var så konstigt)

De gick helt var för sig, aldrig alla fyra på samma gång.

En sak har jag förstått och det är att när det gäller 3-fas så består det av tre styck säkringar (normalt 16a vardera?) som sitter i en grupp. Men när man ska ta ut ström från dem hur gör man då för att man ska ta ut lika mycket ström från alla säkringarna och inte allt på en så att säga?

Byggcentralerna har ju 2 stycken 16a säkringar, med två styck 230v uttag kopplade till vardera. Betyder detta att den första säkringen på stationen tar från den första säkringen i elcentralen, och den andra säkringen då motsvarar den andra säkringen i elcentralen? (Och den tredje då inte används alls?)

Isåfall skulle det ju förklara varför vi inte kunde ta ut så mycket... Det var ju 3x10a i elcentralen, då borde man ju ta ut 3x10 istället för 2x16.

Antagligen har jag missuppfattat allt totalt är som sagt ingen elektriker =)

Tack för att du försöker förklara för mig i alla fall
Citera
2003-11-16, 23:17
Medlem
jo du kan ta 2 faser men man försöker fördela lasten på alla faser men det finns ju fler förbrukare så det är inte så noga,,
sen är det så att arian på ledningen avgör vilken säkring det är 1,5 kvadrat får inte säkras med en störe säkring än 10 amp 2,5 kvadrat är nästa 16 amp
Citera
2003-11-17, 00:40
Medlem
Fördelar en byggcentral som den jag hade på bilden, med två stycken 16a automatsäkringar, jämnt över alla tre faserna? För när vi använde dem så var det som att man bara kunde koppla in 2x10a istället för 3x10a. De omvandlarna som de hade på plats är rätt opraktiska för då måste vi dra TOLV 25 meters vanliga kablar långt istället för att bara dra fyra långa 3faskablar och sedan dela ut med byggcentralerna

Sen såg de minst sagt ostabila ut. Menar de var inte direkt grova, kändes inte stabilt att ta ut 30a genom dem och det tvivlar jag på att det är tänkt heller (de kopplar 1-2 värmevagnar per sådan dosa)
Citera
2003-11-17, 03:39
Medlem
Rostig Saabs avatar
När vi ordnade LAN för 60-90 pers, så var strömmen fördelad enligt skiss på:
http://sekt.zapto.org/
Klicka på "News" och under October 02 "See chart how..."

Det vi hade att gå på var 2st större byggcentraler som matades av 2st 32A-uttag och 1st liten byggcentral som matades av ett 16A uttag.
Huvudsäkringar för hela huset var på 63A.
Vi har kört 2 LAN på detta och det har fungerat perfekt, inte en säkring har löst.

Att en huvudsäkring "går" trots att man inte "maxar" de säkringar man har i undercentralerna beror troligtvis på sned last, dvs. att man lastar ner två av faserna men inte har knappt någon last alls på den tredje.

Huruvida byggcentraler är kopplade så kan det skilja sig beroende på centraler, men alla sådana konstrueras till att få jämn belastning över faserna.
Citera
2003-11-17, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grimmy
Ska förtydliga lite.
Till att börja med var allt i elcentralen automatsäkringar.

Varje uttag hade varsin säkringsgrupp (om det nu heter så, var en automatsäkring som bestod av tre stycken säkringar) som bestod av 3 styck 10a.
Fyra olika alltså

Om jag inte minns helt fel så stod det 32a på gruppen och sen så var den uppdelad i tre som var 10a vardera (DET är jag 100% säker på för jag tyckte det var så konstigt)

De gick helt var för sig, aldrig alla fyra på samma gång.

En sak har jag förstått och det är att när det gäller 3-fas så består det av tre styck säkringar (normalt 16a vardera?) som sitter i en grupp. Men när man ska ta ut ström från dem hur gör man då för att man ska ta ut lika mycket ström från alla säkringarna och inte allt på en så att säga?

Byggcentralerna har ju 2 stycken 16a säkringar, med två styck 230v uttag kopplade till vardera. Betyder detta att den första säkringen på stationen tar från den första säkringen i elcentralen, och den andra säkringen då motsvarar den andra säkringen i elcentralen? (Och den tredje då inte används alls?)

Isåfall skulle det ju förklara varför vi inte kunde ta ut så mycket... Det var ju 3x10a i elcentralen, då borde man ju ta ut 3x10 istället för 2x16.

Antagligen har jag missuppfattat allt totalt är som sagt ingen elektriker =)

Tack för att du försöker förklara för mig i alla fall

"Byggcentralerna har ju 2 stycken 16a säkringar, med två styck 230v uttag kopplade till vardera. Betyder detta att den första säkringen på stationen tar från den första säkringen i elcentralen, och den andra säkringen då motsvarar den andra säkringen i elcentralen? (Och den tredje då inte används alls?)"

Svar= Ja precis,så är det,hade det varit två uttag till så hade dem gått via en tredje 16A säkring,och den tredje fasen.

32a = Verkar konstigt,men enligt lag skall alla grupper märkas med en siffra & bokstavskombination dels i den matande elcentralen,dels på själva eluttagen,detta för att man skall kunna hitta rätt säkring lättare,jag antar att det är detta som 32a betyder ,och inte 32Ampere(strömstyrkan) eftersom du säger att varje trefasgrupps automatsäkring är på 10A,här är det med lite märkligt eftersom trefas uttag ALLTID har minst 16A säkringar ,kolla så inte 10a bara är själva "siffra & bokstavskombination " som jag nämnde ovan.

En lösning borde väl vara att hyra en uttagscentral med flera 230V uttag på,så att det blir jämnare fördelning av lasten över dem tre faserna.
Citera
2003-11-17, 16:01
Medlem
vet faktiskt inte hur den där funka men ja gissar att dom 2 automat säkringarna ligger på 2 av2 på 220 urtagen, den 3 är för 3 fasen alla 3 faserna på den
Citera
2003-11-17, 20:28
Medlem
Vänta lite nu så ska vi se om jag förstått detta. Om det är som Rostig Saab säger alltså.

Byggcentralerna har två styckena automatsäkringar på 16a varje.
De tar ut totalt 32a, och belastar det jämnt över alla 3 faserna. Varje 16a säkring är kopplad till två uttag som är på 10a?

Enligt vad jag förstod på ritningen kopplade ni alltså in 8 datorer per 10a
och då alltså

32 datorer per byggcentral?

Kan ju säga att våra klarade inte 16 stycken och det handlade inte om snedbelsastning utan vi kopplade in lika många datorer per uttag.

Fet & Elak:

Du menar alltså att man utnyttjar bara 2 faser, därav två stycken 16a säkringar (som var och en leder till två uttag). Den tredje fasen används alltså inte om man inte kopplar in något på 3-fas uttaget som finns på byggcentralen? Det stämmer rätt bra med vad en elektriker förklarat för mig. Men finns det då inga byggcentraler som man kan ta ut från alla tre faser på? Verkar lite dumt att man inte använder en tredjedel av elen.

Som vanligt har jag nog missuppfattat allting =)

Vårt stora problem var att det var bara 3x10 och inte 3x16 som det brukar vara. Vilket innebär att det är mycket mera noggrant med att vi fördelar rätt, och vi har inte råd att låta 30% av elen vara oanvänd =)
Citera
2003-11-17, 21:02
Medlem
jenas avatar
Tänk på att spänningen är höjd till 240 respektive 400V, när jag byggde om min elcentral för ett par år sedan satte vi i 13A säkringar i stället för 10A, den ökade spänningen gör att man kan ta ut 13A via 1,5 mm2 kabel.

Se även http://www.kjelloco.se/kjellfakta/formler/
Citera
2003-11-17, 21:50
Medlem
natuligtvis finns det centraler som utnytjar alla faserna men det är ju bara att ohm mäta centralen så vet du ju hur dom är kopplade,, och då kan du hänga på fler centraler efter varandra men du bör kolla hur många grupper du har och hur mycket på varje en grupp på 10 amp ger cirka 11.4 kw 380*10*3=11400w
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in