Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-12, 02:26
  #13
Medlem
Deeecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empereur
Tror du det skapar ett gott samhälle där folk mår bra? Tror du de "utslagna" kommer bry sig om individens frihet när ingen bryr sig om dem? Du tror inte det skapar hat? Hatet leder till våld?
Ja det tror jag.
Utslagna hur? Att en majoritet av svenskar föredrar kollektiv sjukvård pekar på att vi gärna hjälper varandra. Denna trenden kommer givetvis fortsätta utan tvång.
Nej, jag tror inte det kommer skapa hat. Hat och frustration som leder till våld skapas ur dagens system, där staten omdistribuerar välfärd, slår ut småföretagare och subventionerar fallerande branscher, vilket skapar massiv arbetslöshet och sänkt livsstandard.

Välfärd föds inte ur pengapressen. Utan valutamonopol, tung beskattning och grovt överreglerad företagsverksamhet hade det gått mycket bättre för Sverige, liksom resten av Europa.


Poeten: Poängen är att incitamenten att ta hand om sig själv försvinner när någon annan betalar notan.
Citera
2009-06-12, 02:43
  #14
Medlem
Varför inte gå än mellanväg och själv bestämma hur mycket pengar man vill lägga ner på en sjukvårdsförsäkring, dock med kravet att det är obligatoriskt att ha minst en sådan? De få som inte har råd med ens det billigaste alternativet får helt enkelt ett minimumalternativ tilldelat.
Citera
2009-06-12, 05:55
  #15
Awaiting Email Confirmation
Man kan väl inte beskylla narkomanerna för deras missbruk? Vi lever i ett land där heroin fritt får vandra på gatorna, medan man prioriterar 80% av sin anti-drog budget på cannabis... "man måste bekäma det från grunden" - säger den okunnige.

Nej, det är vår fascistiska stat vi har att skylla på, just pga deras oroligt byråkratiska sätt att hantera situationen.
__________________
Senast redigerad av Sunday Morning 2009-06-12 kl. 06:03.
Citera
2009-06-12, 09:28
  #16
Medlem
edit
__________________
Senast redigerad av Jon_ 2009-06-12 kl. 09:31.
Citera
2009-06-12, 10:04
  #17
Medlem
Badsectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empereur
Frågan är väl egentligen varför människan söker sig till "destruktiva" beteende?
Därför att det görs möjligt.
Vad gör det då möjligt? - Tranfereringar av resurser från de som producerar dem till de som väljer destruktiva beteenden.

De flesta alkoholister skulle sluta ganska omedelbart om de hade att välja på fortsatt supande eller svält i rännstenen.
Citera
2009-06-12, 10:04
  #18
Medlem
Eeries avatar
Vi resonerar lika men kommer till fullständigt olika slutsatser. Folks misskötsel av sina liv och brist på eget ansvar dränerar vår gemensamma kassa på pengar.

Din lösning blir då förbud, regler och pekpinnar.

Min lösning är istället att avskaffa den gemensamma kassan.
Citera
2009-06-12, 11:10
  #19
Medlem
Absus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Vi resonerar lika men kommer till fullständigt olika slutsatser. Folks misskötsel av sina liv och brist på eget ansvar dränerar vår gemensamma kassa på pengar.

Din lösning blir då förbud, regler och pekpinnar.

Min lösning är istället att avskaffa den gemensamma kassan.

Det jag gör är att jag sätter likhetstecken mellan välfärdssamhälle och stark reglering.

Om man avskaffar välfärdssamhället är det givetvis inga problem med att folk gör vad dom vill. Men när vi har en välfärdsstat tycker jag att mer krav bör ställas på individer och mer kontroll bör införas, för att garantera att ingen får mer av "dagskassan" ifall det skulle kunna undvikas.

Folk som redan är tex alkoholister är en annan sak. Man måste eliminera orsakerna. T.ex. införa alkohol-ransoner, och införa riktigt hårda straff för människor som smugglar alkohol. Det är det enda rimliga, om man vill se till att varje individs skattepengar går till något vettigt, dvs respektera det kollektiva ekonomiska samarbetet.

Citat:
Ursprungligen postat av Badsector
Därför att det görs möjligt.
Vad gör det då möjligt? - Tranfereringar av resurser från de som producerar dem till de som väljer destruktiva beteenden.

De flesta alkoholister skulle sluta ganska omedelbart om de hade att välja på fortsatt supande eller svält i rännstenen.

Mycket riktigt. Tillgången spelar stor roll.

Sedan finns det som Empereur skriver en grupp individer som verkligen dras till det destruktiva, och ifall det inte vore alkohol så vore det något annat.

Sådana människor kan givetvis inte tillåtas skapa problem i samhället, och snylta på den delade kassan som alla delar gemensamt. I valfri förening, ifall det fanns någon som var destruktiv och förstörde möbler som man fick köpa nya av med hjälp av den delade kassan, hade den människan blivit utfryst.
__________________
Senast redigerad av Absu 2009-06-12 kl. 11:17.
Citera
2009-06-12, 11:28
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Absu
Vi lever i ett välfärdssamhälle. I Sverige betalar vi skatt, skatter som delas ut till människor utan hänsyn till hur de väljer att leva sina liv.

Är det bara jag som tycker att det är fel, att en person som t.ex. festsuper så mycket att han blir alkoholist, eller äter godis hela tiden och får problem med övervikt och som sedan inte orkar träna bort det, eller som tycker att opiater är en kul grej och spenderar något år av sitt liv på olika behandlingshem, får sin vård bekostad av andra?

Borde man inte ha regleringar för vad människor kan göra, och även ställa vissa krav på människor, när man har en "delad kassa"?
Vårdköerna är långa, samtidigt som det varje dag är någon ny Janne Banan som åker in för att han varit på sponken och slagit tinningen i handfatet.

Argument nummer två emot "välfärdssamhället", efter det att beskattning betyder att man gör anspråk på någon annans liv, är att det ger alla andra medborgare en del av ditt liv och en vriden "rätt" att bestämma hur du lever det - de har ju betalat för det.
Citera
2009-06-12, 12:03
  #21
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absu
Det jag gör är att jag sätter likhetstecken mellan välfärdssamhälle och stark reglering.

Om man avskaffar välfärdssamhället är det givetvis inga problem med att folk gör vad dom vill. Men när vi har en välfärdsstat tycker jag att mer krav bör ställas på individer och mer kontroll bör införas, för att garantera att ingen får mer av "dagskassan" ifall det skulle kunna undvikas.

Folk som redan är tex alkoholister är en annan sak. Man måste eliminera orsakerna. T.ex. införa alkohol-ransoner, och införa riktigt hårda straff för människor som smugglar alkohol. Det är det enda rimliga, om man vill se till att varje individs skattepengar går till något vettigt, dvs respektera det kollektiva ekonomiska samarbetet.

Du har helt rätt, ett välfärdssamhälle a la Sverige med gemensam kassa innebär att man, för att det ska fungera, reglerar samhällets funktioner och medborgare hårt. På den punkten är vi överens.

Dock är jag helt emot inskränkingar av folks frihet i den utsträckning som skulle krävas. Alltså förespråkar jag istället en nedmontering av välfärdssamhället och en utbyggnad av det egna ansvaret.
Citera
2009-06-12, 12:23
  #22
Medlem
Poeten-Skes avatar
Citat:
"Poeten: Poängen är att incitamenten att ta hand om sig själv försvinner när någon annan betalar notan."

Du verkar glömma att det finns andra sätt för incitamenten att försvinna. Skall du avreglera och sälja ut dåliga föräldrar med?
Citera
2009-06-12, 17:45
  #23
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badsector

De flesta alkoholister skulle sluta ganska omedelbart om de hade att välja på fortsatt supande eller svält i rännstenen.
Du tror det? Om alkoholister vore i stånd att göra rationella val skulle problematiken överhuvudtaget inte förekomma. Begäret efter drogerna är dessvärre starkare än hunger och törst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback