Jag läser alltså informationsteknik och ska försöka svara på dina frågor!
Anledningen till att Datateknik har en högre intagningspoäng beror dels på att Informationsteknik är en relativt ny linje jämfört med Datateknik. Datateknik anses således som en mer klassisk linje som hunnit bygga upp ett bra rykte på arbetsmarknaden. En 'nackdel' med IT är också att utbildningen går ute i Kista vilket kan kännas lite trist, dock kan detta ses som en fördel då tillgången till grupprum etc är mycket större i Kista. För många är nyckeln till bra resultat att helt enkelt jobba i grupp.
Att mer kompetenta personer skulle välja Datorteknik kan jag inte yttra mig om då jag inte känner några från det programmet. Tror dock skillnaden är marginell för de personer som faktiskt slutför programmen. Mycket möjligt att de absolut främsta inom data söker till D då programmet tillhör en av de mest kända utbildningarna på KTH, men om man ser generellt över studenterna tror jag inte skillnaden är så stor. Är dock ganska säker på att fler hoppar av från IT programmet än Dataprogrammet pga den låga intagningspoängen, tar någon månad att filtrera ut de värsta.

Ökar söktrycket är det fenomenet löst.
Det som skiljer utbildningarna åt enligt programansvarige osv är att Data ska vara lite mer inriktat på mjukvara medans IT ska ge en större bredd. Man kan se det som:
Data Elektro IT, där Data och elektro är var för sig medans IT kommer in lite över båda.
Eftersom du lär dig grunder på både D och IT så spelar det egentligen ingen roll vilket program du väljer, viktigast är bara att du trivs med vad du gör. Många anser att man egentligen kunde slå ihop dessa 3 program till ett enda. Har tom hört rykten om att IT ska slås ihop med E 2010...
Jag ångrar inte att jag valde IT framför Data, särskilt pga fördelen att faktiskt kunna hitta ett ledigt grupprum att jobba i. Mycket av undervisningen har bestått av stora laborationer då ett grupprum nästan är ett måste.
IT-programmets rykte höjs efter varje år så är rätt säker på att alla negativa fördomar om IT programmet endast beror på att folk från en annan linje behöver hävda sig. Men oroa dig inte över sådant, brukar inte vara den bättre halvan som egentligen lägger kraft på att tracka ner en utbildning man egentligen inte vet ett p*** om.
Detta är endast en kort sammanfattning av mina tankar kring din fråga, ställ gärna specifika frågor om du är intresserad.