• 1
  • 2
2009-06-11, 22:17
Medlem
Hej!

Jag funderar på att söka till KTH nästa år. De program som intresserar mig mest är Informationsteknik och Datateknik. Det som förbryllar mig är att det på KTH är typ 5 poängs skillnad i intagningspoäng! Varför är det så? Är det för att Informationsteknik har fått dåligt rykte på något vis, eller är det för att Datateknik helt enkelt är bättre? Vad är i så fall skillnaderna? (för skillnader finns det väl?)

Ni får ursäkta om det tagits upp tidigare, länka gärna i så fall! Har läst igenom tråden om frågor till Civ ing i Datateknik och den var jättebra! Den svarar dock inte på alla mina frågor, så jag ställer de resterande här.

Mvh, En som undrar...
Citera
2009-06-11, 22:26
Medlem
Benzonas avatar
Ja, det är väl för att datateknik har bättre rykte. Informationsteknik ska väl också vara lite mjukare medan data liknar elektroteknik. Det går säkert ganska smidigt att byta mellan programmen om man har skött sig så info är nog inget dåligt om du nu är intresserad av programmering och elektronik.
Citera
2009-06-11, 22:31
Medlem
I see. Jo jag tror också det blir bra vilket som, är mest intresserad av att veta konkreta skillnader och varför det skiljer så mycket i intagningspoäng.

Fyll på med mer den som vet!
Citera
2009-06-11, 22:52
Medlem
Skandiss avatar
Dels har data ett bättre rykte än informatik, vilket klart avspeglas.
Läser man runt lite ses informatik som något Frida, Mac-användare, läser för att "det här med IT verkar intressant". Data o andra sidan ses som det kompetenta/erfarna/självlärda studenter läser.

Sen så har (såvitt jag vet) data större möjlighet att vara hårdvarunära än informatik. Om du läser med distans från hårdvara borde de vara ganska lika.
Citera
2009-06-11, 23:40
Medlem
Jag läser alltså informationsteknik och ska försöka svara på dina frågor!

Anledningen till att Datateknik har en högre intagningspoäng beror dels på att Informationsteknik är en relativt ny linje jämfört med Datateknik. Datateknik anses således som en mer klassisk linje som hunnit bygga upp ett bra rykte på arbetsmarknaden. En 'nackdel' med IT är också att utbildningen går ute i Kista vilket kan kännas lite trist, dock kan detta ses som en fördel då tillgången till grupprum etc är mycket större i Kista. För många är nyckeln till bra resultat att helt enkelt jobba i grupp.

Att mer kompetenta personer skulle välja Datorteknik kan jag inte yttra mig om då jag inte känner några från det programmet. Tror dock skillnaden är marginell för de personer som faktiskt slutför programmen. Mycket möjligt att de absolut främsta inom data söker till D då programmet tillhör en av de mest kända utbildningarna på KTH, men om man ser generellt över studenterna tror jag inte skillnaden är så stor. Är dock ganska säker på att fler hoppar av från IT programmet än Dataprogrammet pga den låga intagningspoängen, tar någon månad att filtrera ut de värsta. Ökar söktrycket är det fenomenet löst.

Det som skiljer utbildningarna åt enligt programansvarige osv är att Data ska vara lite mer inriktat på mjukvara medans IT ska ge en större bredd. Man kan se det som:

Data Elektro IT, där Data och elektro är var för sig medans IT kommer in lite över båda.

Eftersom du lär dig grunder på både D och IT så spelar det egentligen ingen roll vilket program du väljer, viktigast är bara att du trivs med vad du gör. Många anser att man egentligen kunde slå ihop dessa 3 program till ett enda. Har tom hört rykten om att IT ska slås ihop med E 2010...

Jag ångrar inte att jag valde IT framför Data, särskilt pga fördelen att faktiskt kunna hitta ett ledigt grupprum att jobba i. Mycket av undervisningen har bestått av stora laborationer då ett grupprum nästan är ett måste.

IT-programmets rykte höjs efter varje år så är rätt säker på att alla negativa fördomar om IT programmet endast beror på att folk från en annan linje behöver hävda sig. Men oroa dig inte över sådant, brukar inte vara den bättre halvan som egentligen lägger kraft på att tracka ner en utbildning man egentligen inte vet ett p*** om.

Detta är endast en kort sammanfattning av mina tankar kring din fråga, ställ gärna specifika frågor om du är intresserad.
Citera
2009-06-11, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benzona
Ja, det är väl för att datateknik har bättre rykte. Informationsteknik ska väl också vara lite mjukare medan data liknar elektroteknik. Det går säkert ganska smidigt att byta mellan programmen om man har skött sig så info är nog inget dåligt om du nu är intresserad av programmering och elektronik.

Att det skulle vara 'mjukare' tror jag inte alls på. Att data liknar mer elektroteknik
låter inte heller rätt då IT går lite mer in på hårdvara än D. Ser inte att E skulle vara mer åt mjukvaruhållet...

Men som sagt, skillnaden mellan D och IT är inte stora. Beroende på hur du nischar dig kan du påverka väldigt mycket om det är hårdvara eller mjukvara du vill inrikta dig mot.

Skulle dock vara kul att höra vad någon från D säger. Detta är iaf min uppfattning.
Citera
2009-06-11, 23:49
Medlem
Stort tack till Nikoz89!

Jag ska återkomma om jag kommer på något mer.

Vi kan ta det direkt förresten. Hur är det med bostäder i Kista? Är det enklare att få tag på rum osv där än i stan? I så fall är det ju bara till IT-programmets fördel. Att det ligger "avsides" har jag inget emot.
Citera
2009-06-11, 23:52
Medlem
Carlos88s avatar
Jag går D och har en kompis som går IT.

Vad jag förstått så stämmer det att är IT mer hårdvarunära.
Dom har, enligt min kompis, inte alls lika bra programmeringskursstruktur som D har. Istället för att läsa en lång introduktionskurs med ett programmeringsspråk som D har, får de gå igenom ett flertal småkurser med olika programmeringsspråk vilket gör det svårt att bli riktigt bra på någon av dem.

Ungefär där stannar de skillnader jag känner till.
Citera
2009-06-11, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LpE
Stort tack till Nikoz89!

Jag ska återkomma om jag kommer på något mer.

Vi kan ta det direkt förresten. Hur är det med bostäder i Kista? Är det enklare att få tag på rum osv där än i stan? I så fall är det ju bara till IT-programmets fördel. Att det ligger "avsides" har jag inget emot.

Är stockholmare så valde att bo hemma ett par år till och spara lite pengar, så är inte så säker på mitt svar. Men tror inte det är så svårt att hitta en lägenhet i Kista galleria. Tror dock att dessa lägenheter är dyra att bo i.

Det som kanske suger mest i Kista är dock studentlivet(enligt mig iaf, många har säkert hur kul som helst), vet faktiskt inte hur det är på inne på valhalla dock då jag bara umgås i min gamla umgängeskrets. Men en fördel kan faktiskt vara att bo i stan oavsett om du vill gå på studentpubbar eller vanliga nattklubbar. Tunnelbana till Kista är inte så farligt ändå och brudarna föredrar stan
Citera
2009-06-12, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
Jag går D och har en kompis som går IT.

Vad jag förstått så stämmer det att är IT mer hårdvarunära.
Dom har, enligt min kompis, inte alls lika bra programmeringskursstruktur som D har. Istället för att läsa en lång introduktionskurs med ett programmeringsspråk som D har, får de gå igenom ett flertal småkurser med olika programmeringsspråk vilket gör det svårt att bli riktigt bra på någon av dem.

Ungefär där stannar de skillnader jag känner till.

Låter möjligt, dock tycker jag att vi fått en ganska bra grund. Vi läste först 7.5p Objektorienterad programmering i Java som i period 4 byggdes på med "Algoritmer och Datastrukturer" för att helt enkelt lära sig skriva effektivare program. Kursen mellan de 2 var Datateknik som jag antar är en standardkurs som ni också läser?

Säkert i år 2 som det skiljer sig isf, vi läser en del Fysikkurser samt Nätverkskurser då istället. Men du har säkert rätt, är man inte super intresserad av programmering kanske man ska välja IT, man kommer läsa det tillräckligt ändå...

Personligen tycker jag inte att man bör prioritera mängden kurser i programmering då många har detta som ett fritidsintresse. Har man en bra grund kan man bygga vidare på den i arbetslivet, då spelar inte en eller två extra kurser extra så stor roll - antar jag.
Citera
2009-06-12, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikoz89
Anledningen till att Datateknik har en högre intagningspoäng beror dels på att Informationsteknik är en relativt ny linje jämfört med Datateknik. Datateknik anses således som en mer klassisk linje som hunnit bygga upp ett bra rykte på arbetsmarknaden.
Ett bra rykte är ett starkt argument.

Citat:
En 'nackdel' med IT är också att utbildningen går ute i Kista vilket kan kännas lite trist, dock kan detta ses som en fördel då tillgången till grupprum etc är mycket större i Kista. För många är nyckeln till bra resultat att helt enkelt jobba i grupp.
Kan inte se att att väga in tillgången på grupprum i val av linje...

Citat:
Att mer kompetenta personer skulle välja Datorteknik kan jag inte yttra mig om då jag inte känner några från det programmet. Tror dock skillnaden är marginell för de personer som faktiskt slutför programmen.
Högre antagningsbetyg borde med all säkerhet ge bättre folk. Det är iaf min erfarenhet av högskolan.

Två mycket vettiga utbildningar du väljer mellan. Lycka till med valet!
Citera
2009-06-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carousel
Ett bra rykte är ett starkt argument.

Kan inte se att att väga in tillgången på grupprum i val av linje...

Högre antagningsbetyg borde med all säkerhet ge bättre folk. Det är iaf min erfarenhet av högskolan.

Två mycket vettiga utbildningar du väljer mellan. Lycka till med valet!

Ett bra rykte är naturligtvis ett starkt argument, dock tror jag att det inte dröjer alltför många år innan arbetsgivare knappt skiljer utbildningarna åt. Vi får hoppas på en kraftig tillväxt runt 2013!, då behövs alla

När kvaliteten på utbildningarna inte direkt skiljer sig tycker jag faktiskt att faktorer som tillgång till grupprum osv kan vara bra att tänka på. Med ett år klart nu är jag väldigt glad över vår tillgång till grupprum, grupparbete är det mest effektiva sättet att jobba på för de flesta. Hela min grupp klarade alla tentor det första året, mycket tack vare vårat samarbete.

Att höga antagningsbetyg skulle garantera bättre studenter behöver enligt mig inte stämma. Antagningskravet baseras endast efter personen som blev antagen sist. IT hade år 2008 ca 46(?) sökandes av 50 vilket betyder att alla som sökte kom in. Att snittet blev lågt för en student säger ingenting om de andra sökandes snitt. Just pga att alla kommer in (idag) medför naturligtvis att de utan förutsättningar att klara utbildningen helt enkelt hoppar av. De personer jag studerar med samt mig själv inräknat hade alla utan problem kommit in på D så för oss var valet mellan utbildningarna endast en smaksak. Skulle studenterna ändå anses vara sämre på en utbildning behöver detta inte vara en nackdel. Det måste ju vara en fördel att vara bland de främsta på en utbildning än att tillhöra bottenskrapet på en annan...

Tycker samtidigt att det i de flesta fall är svårt att avgöra studenters kompetens efter gymnasiebetyg. Är övertygad om att en person med 13 i snitt med bra kunskaper samt intresse för programmering, Matte & Fysik har det har bättre förutsättningar att genomföra en Datautbildning(civ.ing / h.ing) jämfört med en student med 18 i snitt vars intresse ligger mer åt samhällsvetenskap. Gymnasiebetygen är något du behöver för att komma in, ett bra snitt säger ingenting om du kommer klara dig eller inte. Väldigt mycket slit de första åren på civ.ing så den som inte pluggar ska heller inte räkna med att klara sig, det är bara att konstatera.

Ne så att D skulle locka mer l33t folk beror isf mer på PR än på betygssnittet . Är du osäker och väldigt kunnig inom Data redan från början skulle jag utan att ha gått linjen ändå kanske rekommendera D linjen pga att den helt enkelt kanske lockar mer hederliga geeks Lycka till med valet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in