2012-07-13, 21:59
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Stämmer väl inte? Beror väl helt och hållet på situationen så klart, men man får ju tex gifta sig och då byta efternamn. Om man sedan skiljer sig så får man återigen byta namn men då till namnet som man hade som ogift.

Dessutom om man en gång har bytt efternamn som ogift, så får man byta efternamn igen. Men bara om man kan uppvisa särskilda skäl.

Jah men alltså "smärtfritt" byta namn då.

Känns lite löjligt att någon nisse ska sitta och bestämma huruvida jag har "särskilda skäl" eller ej...

Sitter själv i sitsen att jag bär på ett "familjenamn" just nu, ett namn som jag gärna byter bort mot nästintill vafan som helst, men då vill jag samtidigt vara säker på att "om jag väljer fel" (...jah, inte vet jag vad de skulle gå till som, men om jag av någon anledning skulle vilja byta bara ändå igen till något jag verkligen vill ha, ifall att jag skulle "råka byta i desperation") att jag då kan byta helt enkelt för att jag vill det.
Skulle det gå att dra till med något i stil med "jag har blivit förföljd de senaste månaderna" osv som "särskilt skäl" måntro?
Citera
2012-08-30, 20:21
Medlem
Om man har ett förnamn, 2 mellannamn och ett efternamn, kan man byta förnamn och efternamn och ta bort mellannamnen?

Alltså att man bara heter Sven Svensson istället för Sven Göran Rudolf Svensson?

Det förnamn jag vill byta till är ett mitt tidigare mellannamn.

När jag läste lite hastigt i tråden så såg jag även att folk påstod att man bara får byta förnamn 1 gång vilket inte stämmer, du kan byta efternamn ett flertal gånger med relevant anledning såsom att du skiljer eller gifter om dig. Förnamn kan du byta 1 gång men om du av någon anledning ångrar dig och vill byta igen så har du rätt till det.
Citera
2012-08-30, 22:17
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michailo
Om man har ett förnamn, 2 mellannamn och ett efternamn, kan man byta förnamn och efternamn och ta bort mellannamnen?

Alltså att man bara heter Sven Svensson istället för Sven Göran Rudolf Svensson?

Det förnamn jag vill byta till är ett mitt tidigare mellannamn.

När jag läste lite hastigt i tråden så såg jag även att folk påstod att man bara får byta förnamn 1 gång vilket inte stämmer, du kan byta efternamn ett flertal gånger med relevant anledning såsom att du skiljer eller gifter om dig. Förnamn kan du byta 1 gång men om du av någon anledning ångrar dig och vill byta igen så har du rätt till det.

Notera: Mellanamn är ett efternamn. Skulle du heta Sven Göran Rudolf Andersson Svensson, så är Andersson ditt mellannamn. De tre första namnen kallas förnamn (varav ett namn är tilltalsnamn = det du heter i vardagligt tal).

Men du kan inte göra som du vill. Man måste behålla minst 1 förnamn. Om du då försöker plocka bort 2 av dem och ändra det tredje namnet till något annat så kommer du få avslag. I alla fall om du ansöker hos Skatteverket. Om du inte vill behålla något av namnen så måste du ansöka hos Patent- och registreringsverket (PRV). Samma sak gäller om du redan har bytt namn en gång, vilket jag läste att du har gjort.
Citera
2012-08-31, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Notera: Mellanamn är ett efternamn. Skulle du heta Sven Göran Rudolf Andersson Svensson, så är Andersson ditt mellannamn. De tre första namnen kallas förnamn (varav ett namn är tilltalsnamn = det du heter i vardagligt tal).

Men du kan inte göra som du vill. Man måste behålla minst 1 förnamn. Om du då försöker plocka bort 2 av dem och ändra det tredje namnet till något annat så kommer du få avslag. I alla fall om du ansöker hos Skatteverket. Om du inte vill behålla något av namnen så måste du ansöka hos Patent- och registreringsverket (PRV). Samma sak gäller om du redan har bytt namn en gång, vilket jag läste att du har gjort.

Ja precis som jag sa så är namnet jag vill byta till ett av mina tidigare mellannamn/förnamn samt ett annat efternamn som jag har anledning till att välja.
Citera
2012-09-06, 18:44
Medlem
CarlMichaelBellmans avatar
Hej,

Vill skifta plats på mina två förnamn, Carl Michael till ----> Michael Carl. Är det bara att kontakta Skatteverket, eller måste man fylla i blanketter? Kostnad? Hittar inget om det på deras hemsida.
Citera
2012-09-06, 22:16
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlMichaelBellman
Hej,

Vill skifta plats på mina två förnamn, Carl Michael till ----> Michael Carl. Är det bara att kontakta Skatteverket, eller måste man fylla i blanketter? Kostnad? Hittar inget om det på deras hemsida.

Det finns en särskild blankett för namnbyte. Du finner den här

Första gången som man ändrar namn, så är det gratis.

Gör dock inte samma misstag som många andra och tro att Michael är mellannamnet. Mellanmamn är ett efternamn i de fall som man har 2 efternamn. Så du ska ändra förnamnen.
Citera
2012-11-13, 22:24
Medlem
twiiis avatar
Hoppas det är någon här som kan ge mig svar. Jag vill väldigt gärna ta ett efternamn som inte finns inom min familj, men som förekommer redan. Det är inte så att det bara är en familj som äger namnet, det är väldigt vanligt i USA.

Vad finns det för knep jag kan ta till för att mygla till mig efternamnet? Finns det lagliga vis, annat än att gifta mig med någon som bär namnet? Finns det några dokument man kan mixtra med?
Citera
2012-11-22, 01:19
Medlem
Skapa nytt efternamn och samtidigt undvika "adelplagiat"?

Det är som så att jag inte har några släktingar som bär mitt efternamn, utan min farmor erhöll namnet ifrån hennes styvfar. De som bar namnet när jag föddes har bytt bort det vid giftermål. Jag bär alltså ett släktnamn helt allena utan att ens ha några som helst kopplingar till den här släkten. Det är även i mitt tycke fult, speciellt i kombination med mitt förnamn.

Jag är lite smått konservativ av mig och gillar historia, släktforskning osv. och har igenom detta fått våta drömmar om att bli en ny släkts patriark. Släktnamnet skall vara unikt i den meningen att det inte skall hamna i högen med Bergforsar, Lindqvistar och -ssons. Men samtidigt skall det inte sticka ut såpass att det ser larvigt ut/adel-wannabe/100 % nytaget. Bra exempel på det senare är Robinson-Robban som tog namnet "Drakwind".

Hur undviker man ett adelsklingande wannabe-namn utan att samtidigt hamna i tråkhögen?

Silver, gyllen, creutz, adler, sparre, stråhle, ehren, crona etc. är otänkbart, även vissa stavningar som "Hielm" klingar wannabe.
Anses den äldre stavningen på "fält", "felt" eller "feldt" vara adel-wannabe?
Många adliga släkter använder sköld, men då med stavningen skiöld samt som slutled, ex. Gyllenskiöld. Jag funderar på att ha Sköld som förled, ex. Sköldberg/Sköldborg osv.

Tycker även att Stål som förled eller slutled sticker ut utan att vara wannabe, eller anses stål vara just det?

Tacksam för svar.
Citera
2012-11-22, 13:58
Medlem
Har en kompis vars farfar tog efternamn efter en sjö i Norrland nånstans, nu är de ca 20 st som har det namnet. Alla härstammande från farfadern. Kolla om det inte finns någon sjö, havsvik eller bergknalle med passande namn i närheten av släktens vagga.

Annars kan dubbelnamn i efternamnet vara en idé, farfar hade ett av de vanligaste efternamnen i sitt land men släkten hade lagt till namnet på den lilla byn(tre gårdar/familjer) som de kom i från och tack vare det är namnet helt unikt. Exempelvis skulle det kunna bli Gränna-Johansson. Tack vare detta är det väldigt lätt att hitta släktingar på farfars sida.
Citera
2012-11-22, 17:33
Medlem
Ogdens avatar
B&F -> Juridik
Sammanfogas med befintlig tråd.

/mod
Citera
2012-11-22, 18:54
Medlem
Var är juridiken i den här frågan?

Undrar du vilka namn som det bokstavligt talat är emot lagen att ha?
Citera
2012-11-22, 19:47
Medlem
namgrebs avatar
HandbollElits tråd infogad.

/MOD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem