2007-11-21, 18:02
Medlem
D3ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .:Swedrock:.
D3an,
Hur har det gått till för din vän? Skatteverket säger ju en gång men din polare har lyckats med fler gånger...hur då? Berätta gärna...
Ja som ja skrev i förra inlägget så stämmer inte de som står på sidan alternativt har det begåtts tjänstefel eftersom min vän gjort de ett par ggr utan att någon på skatteverket överhuvudtaget har kommenterat detta.
Citera
2007-11-22, 08:56
Medlem
Någon annan som har egen erfarenhet av detta? Eller vet mer om ämnet? Säg att jag heter Kim Källström, då får jag bara ändra det till t ex: Daniel Källström och sen till Daniel Karlsson, eller förstår jag fel?

Som D3an skrev ovanför så enligt skatteverket får man ändra förnamnet en gång bara och inte mer än så, men samtidigt har hans kompis gjort det fler gånger än en gång.

Jag tror dig D3an ang din kompis att han har bytt namn fler gånger än vad skatteverket säger att man får göra, men uppgav han någon särskild anledning då?
Citera
2007-11-22, 15:11
Medlem
Codens avatar
MyndighetsSverige är underbart

Det jag vet är att det kostar 1500 per person att ändra ett efternamn.

Anledningen till att jag vet det är en liten solskenshistoria.

När min farmor bestämde sig för att ta min pappa och hans bror och lämna min försupne och kvinnomisshandlande farfar någon gång på det glada 50-talet och folkbokförde sig på sin nya adress så gjorde någon tjänsteman på skatteverket fel och skrev om hennes efternamn så det stavades med ett z istället för ett s.
Ett fiktivt exempel : Anna Forslund -> Anna Forzlund
Ingen uppmärksammade detta något närmare, centrala register med förtryckta utskick osv förekom ju inte i samma utsträckning som det gör idag.
Detta resulterade i att i alla oficiella sammanhang så stavas vår familjs efternamn med Z. På körkort och legitimationer, på brev och räkningar från myndigheter, CSN osv, ja allt möjligt.
Det är småtrist att behöva förklara eftersom vi skriver namnet med 's' i namnteckningar osv och en del nitiska kassörer/myndighetspersoner osv påpekar detta men när jag kontaktade myndigheterna för att se om misstaget gick att ställa till rätta så fick jag beskedet att det kostar 1500 per person att officiellt ändra stavningen från z till s så det fick vara kvar som det är.
Citera
2007-11-22, 17:33
Medlem
Vädurs avatar
Till PRV ska du vända dig om du vill:
Förnamn
  • Ändra/byta ditt förnamn
Efternamn
  • Ändra stavningen på ditt efternamn
  • Bilda ett helt nytt efternamn
  • Bilda ett efternamn genom att ta din fars eller mors förnamn med tillägg av -son eller -dotter
  • Återta ett gammalt släktnamn
  • Ta ett i släkten nybildat efternamn
  • Ta en före detta makes/makas efternamn
  • Ta tillbaka ditt namn som ogift
  • Mors efternamn som ogift
  • Återtagande av efternamn som bars innan adoption (om du är över 18 år)
  • Ansöka om att få ta ett hävdnamn
  • Efternamnsändringar för barn under 18 år
  • Byte till fosterföräldrars efternamn om du är över 18 år

I följande fall ska du istället vända dig till Skatteverket:
  • när du vill anmäla ett nyfött barns namn (Inom tre månader från den dag då ett barn föds måste föräldrarna anmäla vad deras barn ska heta till Skatteverket.)
  • när du vill lägga till ett förnamn
  • när du vill ändra ordningsföljd eller ändra stavningen i ditt förnamn utan att uttalet förändras
  • när du vill byta efternamn vid äktenskap eller registrerat partnerskap
  • när du vill ta tillbaka ditt namn som ogift
  • när du vill göra en anmälan om ett mellannamn
Dessutom när det gäller
  • efternamnsändringar för barn under 18 år
  • byte till fosterföräldrars namn om du är under 18 år

Avgifter enligt namnförordningen (1982:1136) 1 § (senaste lydelse 1991:22)
Efternamnsärende för ensam sökande eller en familj med barn under 18 år 1 500
När flera släktingar eller familjer i släkten gör en gemensam ansökan är avgiften 3 000
Förnamnsärende 800

Du kan byta, lägga till och ta bort förnamn hur många gånger du vill.
Likaså kan du ändra eller byta efternamn så mycket du orkar, och reglerna för hur efternamnet ser ut tillåter.

Däremot så är bara det första korrigeringen av för- resp efternamnet hos skattemyndigheten som är kostnadsfria. SEDAN börjar det kosta flis.

Källor:
http://www.prv.se/Personnamn
http://www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html
Citera
2007-11-22, 21:47
Medlem
Vädur, shit vilken hjälp! Man tackar så mycket!
Citera
2008-01-31, 00:17
Medlem
namnbyte

hur stor e chansen att man skulle få igenom ett namnbyte till något av dess namn *Vlado* alternativt *greven*
Citera
2008-01-31, 01:14
Medlem
Zockerconnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TERROR_SKIN
hur stor e chansen att man skulle få igenom ett namnbyte till något av dess namn *Vlado* alternativt *greven*
Varför undrar du , försök med urdgur eller labbilila. så funkar det säkert.
Citera
2008-02-29, 04:42
Medlem
Namnbyte

Hej!
Jag skulle vilja ändra stavningen i mitt namn ( gäller två bokstäver i förnamnet ), vart vänder jag mig till?
Kommer det att vara några problem?
Vad kostar det?
Hur lång tid tar det?

Anledningen till att jag vill byta ut dessa bokstäver är för att det läses på ett sett och uttalas på ett sätt, börjar bli lite jobbigt.
Det är ett rätt vanligt namn i sverige.

Tack på förhand.
Citera
2008-02-29, 04:51
Medlem
shroomeaters avatar
http://www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

detta är vad jag kunde hitta. man kan byta namn 1 gång gratis på skatteverket sen är det patent- och registreringsverket som gäller. http://www.prv.se/Personnamn/

OF: för att undvika en massa klagomål ifall det skulle vara fel så kan jag säga direkt att jag inte kan något om juridik utan bara försökte hjälpa till
Senast redigerad av shroomeater 2008-02-29 kl. 04:55.
Citera
2008-02-29, 04:51
Medlem
Kingers avatar
Citera
2008-02-29, 04:56
Medlem
Tack ska ni ha kära kollegor
Det gick fort.
Skrev ut blanketten nyss ska studera den lite

Kan även passa på att fråga:
Måste man meddela alla företag man har abonemang hos?
Måste bankkonton sägas upp och göras om igen likadant kort?
Måste man få ett nytt körkort?
Om man har F-skatt slutar den att upphöra tills man får ett nytt?
Senast redigerad av piketbussAB 2008-02-29 kl. 05:02.
Citera
2008-02-29, 11:13
Medlem
tjaboooos avatar
Samlade ihop några trådar om namnbyten.
/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem