Det jag vet är att det kostar 1500 per person att ändra ett efternamn.
Anledningen till att jag vet det är en liten solskenshistoria.
När min farmor bestämde sig för att ta min pappa och hans bror och lämna min försupne och kvinnomisshandlande farfar någon gång på det glada 50-talet och folkbokförde sig på sin nya adress så gjorde någon tjänsteman på skatteverket fel och skrev om hennes efternamn så det stavades med ett z istället för ett s.
Ett fiktivt exempel : Anna Forslund -> Anna Forzlund
Ingen uppmärksammade detta något närmare, centrala register med förtryckta utskick osv förekom ju inte i samma utsträckning som det gör idag.
Detta resulterade i att i alla oficiella sammanhang så stavas vår familjs efternamn med Z. På körkort och legitimationer, på brev och räkningar från myndigheter, CSN osv, ja allt möjligt.
Det är småtrist att behöva förklara eftersom vi skriver namnet med 's' i namnteckningar osv och en del nitiska kassörer/myndighetspersoner osv påpekar detta men när jag kontaktade myndigheterna för att se om misstaget gick att ställa till rätta så fick jag beskedet att det kostar 1500 per person att officiellt ändra stavningen från z till s så det fick vara kvar som det är.