2012-11-22, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Var är juridiken i den här frågan?

Undrar du vilka namn som det bokstavligt talat är emot lagen att ha?
Det finns ingen juridik i frågan. Jag är fullt medveten om vad som är lagligt och icke-lagligt vid namnbyte. Jag sökte stiltips, kanske social etikett men moderatorerna valde att flytta min tråd till ett inlägg här.

Så jag skulle uppskatta om ni kunde flytta tillbaka min tråd där den skall vara.
Senast redigerad av HandbollElit 2012-11-22 kl. 20:01.
Citera
2012-12-12, 23:42
Medlem
Spyrrans avatar
Om man vill byta namn hos Skatteverket, kan man göra det i omgångar om det ska fortsätta vara gratis? Alltså kan jag första gången byta förnamn gratis, och sedan vid ett annat tillfälle byta efternamn gratis? Byte av efternamn beror inte på äktenskap (då det i princip alltid är gratis).

Och hur funkar det om man gifter sig och byter efternamn om man senare vill ha tillbaka sitt forna efternamn som ogift? Är det skillnad om man fortfarande är gift eller skild då?
Citera
2012-12-13, 19:47
Medlem
Ringvagsnatters avatar
Hejsan, kanske har denna fråga besvarats tidigare i tråden, men jag ger det en chans i alla fall.
Jag har ett -sson namn och har planer på att byta detta efternamn. Jag skulle vilja ha ett efternamn som syftar på den by som min farfar föddes i, behöver inte gå närmare in på vilket namn det är, men jag kan säga att det finns kring 60-70 personer som har det namnet idag redan. Det är inget adligt eller space'at efternamn utan låter rätt trivialt, inte lika trivialt som mitt -sson namn dock. Är det som så att jag måste fråga alla dessa människor om tillåtelse och få en godkännande från varenda kotte eller är detta något som kan accepteras i och med bakgrunden till valet eller dylikt?

Hoppas att detta är nog med information för att ni ska kunna klargöra dessa funderingar. Ska ringa PRV imorgon, men vad vet dem jämfört med FB ?
Citera
2012-12-15, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontifix-Maximus
Byte av tilltalsnamn!

Hej,
Jag avser att byta tilltalsnamn. Jag ska använd mitt andranamn - Bengt- istället för det tilltalsnamn - Ove - jag bär idag. Jag ämnar även att behålla Ove som andranamn, jag ändrar bara ordningsföljden. Vilka åtgärder jag måste vidta efter att mitt "tilltalsbyte" registrerats. Måste jag byta ut mitt pass? Jag ändrar ju trots allt endast ordningsföljden. Måste jag byta ut mina kontokort? Måste jag byta mitt körkort?

Tacksam för svar,
Ove

Har funderingar på att byta på detta sätt. Har aldrig känt mig helt 100 med mitt tilltalsnamn och gillar ett andranamn bättre. Men om man låter bli att ändra ordningsföljden och bara byter tilltalsnamn kan man behålla körkort och alla kontokort då eller måste de ändå bytas ut? Hur fungerar det annars med att legitimera sig den veckan man väntar på nytt körkort?

Sen undrar jag över allmänna erfarenheter av att byta namn från andra. Hur fungerar det med intyg från tidigare jobb, kursbetyg, examen, uppsatser mm, dvs allt som tidigare gjorts i ens förra namn, måste man ringa och få detta ändrat också eller hur fungerar det?
Citera
2012-12-28, 02:18
Medlem
Mediemannens avatar
Rekord i namnbyte

För cirka 15 minuter sedan skriver Aftonbladet: Rekordmånga byter namn.

I texten:
Aldrig förut har så många svenskar tröttnat på sitt efternamn /.../

I år väntas 8 000 passeras.

Vad är den främsta orsaken tror ni till att svenskarna byter namn (alltmer)?
Vilka är det främst – ålder/klass/etnicitet (ursprungligen)/kön – som byter?
Citera
2013-01-15, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reato
Då är jag i farten igen lite frågor om namnbyte.

Om jag ska byta efternamn kan jag lägga till ett nytt förnamn/efternam där jag använt initialer till mitt tidigare efternamn.

Tex Andreas Persson Gustavsson
byter till Andreas PG Olofsson

När personen byter efternamn kan han byta till initialer i det här fallet PG. sedan det nya efternamnet.

Ställer min fråga igen och hoppas någon som har insikt kan svara

Hur gör PRV när det gäller prefix? jag vet att man inte får använda von/af/de osv, men som det är nu att använda prefix från sina tidigare namn?

Och ja jag har DUBBLA efternamn i dagsläget, ej att förväxlas med 2förnamn och ett efternamn.
Citera
2013-01-21, 19:44
Medlem
Vart vänder jag mig om jag vill ha dokument på namnbyte (efternamn) som skedde för några år sedan då mina föräldrar gifte sig? Skall byta efternamn i infon på ett spelaccount tänkte jag.

Tack på förhand.
Citera
2013-01-22, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oo7an
Vart vänder jag mig om jag vill ha dokument på namnbyte (efternamn) som skedde för några år sedan då mina föräldrar gifte sig? Skall byta efternamn i infon på ett spelaccount tänkte jag.

Tack på förhand.

Folkbokföringen (Skattemyndigheten)
Citera
2013-01-22, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Folkbokföringen (Skattemyndigheten)

Tackar så mycket!
Citera
2013-01-24, 21:55
Medlem
habbtoris avatar
Hej jag heter bara John Andersson och vill byta mitt namn till Ted Andersson. Jag vill ha Ted som tilltalesnamn. Jag har inget mellan namn och har aldrig bytt namn. Jag vill inte ha något annat förnamn/mellannamn. Måste jag ändå ha kvar John som förnamn/mellannamn eller kan jag ta bort namnet helt och hållet? Isf hur mycket kommer det att kosta?

MVH
Senast redigerad av habbtori 2013-01-24 kl. 22:00.
Citera
2013-01-31, 22:53
Medlem
LevitationNations avatar
Jag har länge undrat ifall man får byta namn till endast en bokstav men har inte hittat något om detta. Någon som har några tankar kring om detta skulle vara möjligt?

(har inte kontaktat någon sorts myndighet då detta mest är en tanke)
Citera
2013-02-11, 17:35
Medlem
Namnbyte, hur med betyg/Vård?

Hej jag skickade in blanketten till skatteverket idag. Jag ville ändra förnamn, Jag undrar bara hur det påverkar min framtid. Ska börja med studier i höst och vill ha det nya namnet då. och mina betyg från gymnasiet då? min HP resultat? alla står ju på gamla namnet.

Angående vård, jag står under gamla namnet & har husläkare sedan flera år. Behövs separat info till deras mottagning?

bostadsköer? behövs separat papper till dessa?

behöver man skicka intyg till alla dessa eller sköter skatteverket det??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in