2009-06-11, 19:20
Medlem
Eulers konstant är irrationell!

Eulers konstant definieras som gränsvärdet av
1 + 1/2 + 1/3 + .... + 1/n - ln(n)
då n går mot oändligheten

Det har tidigare varit okänt huruvida denna konstant har varit rationell eller irrationell. Men nu har jag knäckt den gåtan!!!!!
Som jag misstänkte från början, nämnda konstant visade sig vara irrationell!
Beviset för detta är rigöröst och vackert. Men jag kan ännu inte presentera för er precis hur jag har gått tillväga. Det beror på att resultatet ännu inte har blivit publicerat. Men jag har god kontakt med en internationell och väldigt högt ansedd naturvetenskaplig tidskrift. Beviset kommer därför att presenteras inom ett par månader

Oxenhielms sats: Eulers konstant är irrationell

Jag kan väl åtminstone ge er en hint om hur jag har gått tillväga! Beviset är ett motsägelsebevis. Jag utgår från antagandet att Eulers konstant är rationell, dvs att det finns heltal p och q (q skilt från 0) sådana att
(1) p/q = lim (n -> oändligheten) 1 + 1/2 +1/3 + ... +1/n - ln(n)
Jag multiplicerar bägge led med q och erhåller
(2) p = lim (n -> oändligheten) q + q/2 + q/3 + ... +q/n - ln(n^q)

Det är ju känt sedan tidigare att Eulers konstant är positiv och mindre än 1, ganska trivialt. Alltså måste p och q ha samma tecken. Jag låter p vara ett positivt heltal. Detta innebär att p är mindre än q

Nu kommer jag till den springande punkten!! Jag introducerar funktionen f(a) = q. Jag har valt att kalla funktionen för Oxenhielms funktion! Oxenhielms funktion är injektiv. Den är otroligt smart vald! Jag kan givetvis inte gå in på det exakta utseendet hos denna funktion. Mitt bevis bygger ju på den!! Och eftersom jag ännu inte har fått min sats publicerad så är det kanske inte så smart att röja kärnan i beviset! Men den kommer ni att få läsa om så småningom

OK, som jag sa, jag inför Oxenhielms funktion. Därefter betraktar jag (2). Nu följer två vackra resonemang! Båda utgår från sedan tidigare kända samband inom matematiken. Det första resonemanget leder till att f(a) måste vara ett primtal. Eftersom Oxenhielms funktion är injektiv så kan jag med lätthet gå tillbaka till q, vilket innebär att q måste vara ett primtal (pga det positiva heltalet i vänsterledet). Det andra resonemanget leder på ett analogt sätt fram till att q måste vara ett sammansatt tal!!! (också det pga det positiva talet i vänsterledet). Jag har alltså fått fram en motsägelse! Dels är q ett primtal och dels är q ett sammansatt tal!! Alltså måste jag konstatera att mitt ursprunglinga antagande var falskt. Eulers konstant är inte ett rationellt tal. Eulers konstant är irrationell!!!!!

VSB

Mitt arbete är redan godkänt av två personer vid Uppsala universitet, samt av en person vid Lunds universitet. Samtliga dessa är fil.dr i matematik. Men de har ännu inte yppat något för pressen. Jag kommer som sagt att presentera mitt resultat inom en snar framtid!!! / Elin
2009-06-11, 19:34
Medlem
DanteAlighieris avatar
Du väljer alltså att avslöja det på flashback?
2009-06-11, 19:34
Medlem
Kurrets avatar
http://blogs.setonhill.edu/DenamarieErcolani/troll.jpg

eller??
2009-06-11, 19:35
Medlem
evolutes avatar
Jag visste att du skulle motbevisa tvivlarna kära Elin. För att inte det judestyrda matematiketabli(SS)emanget ska lyckas smutskasta din prestation som förra gången föreslår jag att du går direkt till pressen, utan att utsätta ditt verk för den skrattretande likriktnings- och avkreativiseringsprocess man kallar kollegial granskning. Är det en slump att ett anagram för kollegial granskning är galningkarlens logik?

Fight the power!

EDIT: Euler-Oxenhielms konstant menar du väl?
2009-06-11, 19:35
Bannlyst
Vad är a?
Varför väljer du att avslöja detta på FB ? (Är skeptisk)
2009-06-11, 19:36
Medlem
Googlar man Elin Oxenhielm så får man uppfattningen av troll, ja. Misslyckats förut men återvänder för att avslöja nåt stort på FB? Hehe.
2009-06-11, 19:40
Medlem
Zaxxons avatar
Du nyttjar alltså (2) för att visa att f(a) är ett primtal? Antar du att p kan vara godtyckligt stort men ändå mindre än q, typ nått i stil med att skriva pi på formen pi = 314159265.../100.... ?
2009-06-11, 19:43
Medlem
Sedär då kan jag sluta grubbla på det varje kväll!
Får gratulera dig Elin! Grattis!!!
2009-06-11, 19:43
Medlem
Japhys avatar
STOPPA PRESSARNA!!!! Elin har gjort det igen. Ville inte aftonbladet presentera dina idéer? Ingen fara, FB är öppet för alla!

Skämt å sido, jag hoppas du lyckas denna gång, men jag tvivlar, tvivlar, tvivlar.

Lycka till!
2009-06-11, 19:46
Medlem
MoogBeats avatar
Gratulerar om du har rätt. Kommer detta att kunna ge några praktiska tillämpningar?
2009-06-11, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Jag visste att du skulle motbevisa tvivlarna kära Elin. För att inte det judestyrda matematiketabli(SS)emanget ska lyckas smutskasta din prestation som förra gången föreslår jag att du går direkt till pressen, utan att utsätta ditt verk för den skrattretande likriktnings- och avkreativiseringsprocess man kallar kollegial granskning. Är det en slump att ett anagram för kollegial granskning är galningkarlens logik?

Fight the power!

EDIT: Euler-Oxenhielms konstant menar du väl?
Wow! Någon som är avundsjuk hör jag. Känns det bittert att en kvinna som jag når framgång i ett så "manligt" yrke? Vad har du själv rönt för framgångar inom naturvetenskapen? Låt höra. Oj oj oj vad tyst det blev. Du har inte presterat något av värde! Känns det roligt att sitta och ironisera över min framgång? Du är en typisk mansgris som tror att jag inte kan lyckas av det enkla faktum att jag är kvinna

Som jag sa, 3 st fil.dr i matematik har redan tittat på detta. Och det blev tummen upp!! / Elin
2009-06-11, 20:00
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElinOxenhielm
Wow! Någon som är avundsjuk hör jag. Känns det bittert att en kvinna som jag når framgång i ett så "manligt" yrke? Vad har du själv rönt för framgångar inom naturvetenskapen? Låt höra. Oj oj oj vad tyst det blev. Du har inte presterat något av värde! Känns det roligt att sitta och ironisera över min framgång? Du är en typisk mansgris som tror att jag inte kan lyckas av det enkla faktum att jag är kvinna

Som jag sa, 3 st fil.dr i matematik har redan tittat på detta. Och det blev tummen upp!! / Elin

Du missförstår mig. Jag är helt på din sida och står på barrikaderna i kampen mot den patriarkala matematikens förtryckande paradigm.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in