2009-06-09, 23:50
Medlem
ZätaHs avatar
Kommer ni ihåg spelglädjen? Jag minns det som i går, det var rena julafton när jag fick det i present på 12-årsdagen. Varvade det nog 4-5 gånger men klarade inte av att samla ihop alla stars of destiny. För min del sket det sig med den där kocken som man ska rekrytera i den där staden där man första gången träffar Mathieu, hon som har hotellet ska tydligen säga att hon behöver hjälp i köket innan rekrytera honom men det hände aldrig... Surt eftersom jag hittade alla andra till och med den där jäveln Lester som hoppar fram helt på måfå i en taverna.

Vad har ni för erfarenheter och minnen?

Mina favorit-karaktärer var helt klart Viktor, Yuber och Pesmerga!
Citera
2009-06-16, 09:36
Medlem
Oja jag har med spelat det många gånger, dock då på emulator^^. Jag hade med Pesmerga som favvis minns jag. Fick alla karaktärer andra gången jag spelade (fast satt och läste förväg för jag ville ha allihopa^^) Fast i nån sista strid så dog en av mina karaktärer. Blev lite smått pissed

Annars ett roligt spel som satan. Utveckla slottet va det bästa=D
Citera
2009-06-23, 02:14
Medlem
NineInchNailss avatar
Har bara spelat 2:an.. men det gillade jag starkt. Tyckte om storyn väldigt mycket och jag minns att jag blev chockad över att man fick se eftertexterna så tidigt (snyggt drag av de som gjorde spelet). Helt klart ett bra spel.
Citera
2009-07-07, 10:31
Medlem
Ettan,tvåan och trean var riktigt bra spel. Min favorit är trean.

Tyvärr så är de en döende spelserie. Fyran,femman och de till DS är fruktansvärt tråkiga spel och hela charmen med spelserien är helt bortblåst.
Mycket likt Vandal Hearts serien där första spelet kom i samband med Suikoden 1. Ettan och tvåan var bra men sen dess har inget hänt och nu är ett påväg till xbox live vilket jag verkar skeptiskt till.
Citera
2009-07-07, 11:56
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackrose83

Tyvärr så är de en döende spelserie. Fyran,femman och de till DS är fruktansvärt tråkiga spel och hela charmen med spelserien är helt bortblåst.
Mycket likt Vandal Hearts serien där första spelet kom i samband med Suikoden 1. Ettan och tvåan var bra men sen dess har inget hänt och nu är ett påväg till xbox live vilket jag verkar skeptiskt till.

Kört igenom Tierkreis på DS, och jag tyckte fan det ägde. Det enda negativa jag kan säga om det är väl att det är lite väl lätt att exploita tradesystemet, för att dels tillgängliggöra feta vapen, dessutom för att få pengar att köpa de feta vapnena för.

Tyckte nästan det var i klass med Suikoden 3 i underhållningsvärde annars.

Men det är väl som man säger, smaken är som baken, bred och full av skit.
Citera
2009-07-07, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Kört igenom Tierkreis på DS, och jag tyckte fan det ägde. Det enda negativa jag kan säga om det är väl att det är lite väl lätt att exploita tradesystemet, för att dels tillgängliggöra feta vapen, dessutom för att få pengar att köpa de feta vapnena för.

Tyckte nästan det var i klass med Suikoden 3 i underhållningsvärde annars.

Men det är väl som man säger, smaken är som baken, bred och full av skit.

Mm jag tyckte väl de var tråkigt just för de egentligen inte är Suikoden (annan värld som inte har något med suikoden världen att göra.) och främst då avsaknaden av runor. Att man väljer vilka skills som ska användas och så.
Fast spelet i sig är ju faktiskt helt okey, bara inte vad jag väntade mig.
Citera
2009-07-08, 23:12
Medlem
Panzerbat.s avatar
Har både ettan och tvåan i min spelsamling.
S2 är nog spelet som har gett mig mest i spelväg.
Tyckte dock alltid att huvudpersonen (i både S1 och S2) var ena jäkla mesar.
jag menar, kolla på Riou´s(S2 "hjälte") armar, jag har stött på grässtrån som är grövre.

Bästa minnet från Suikoden är när jag besegrade Luca Blight för första gången, fyfan vad hjärtat pumpade då.
Citera
2009-07-13, 01:04
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackrose83

Det var som 17 jag hade alltid trott att fansen hatade trean? Har ännu inte spelat det, men funderar en aning på att köpa en chippad ps2 bara för att kunna spela det. Håller med dig om att fyran inte är någon höjdare men femman är enligt min mening i klass med de tidigare.

Har ni förresten tänkt på att det finns en hel del väldigt icke PK inslag i serien? Barnsoldater och ett bröllop där prinsessan är 9 år...
Citera
2009-07-13, 20:16
Medlem
MrFingals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaH
Det var som 17 jag hade alltid trott att fansen hatade trean? Har ännu inte spelat det, men funderar en aning på att köpa en chippad ps2 bara för att kunna spela det. Håller med dig om att fyran inte är någon höjdare men femman är enligt min mening i klass med de tidigare.

Har ni förresten tänkt på att det finns en hel del väldigt icke PK inslag i serien? Barnsoldater och ett bröllop där prinsessan är 9 år...

Nu är det ju dock japaner som gjort Suikoden. Ingenting kan ju vara PK i Japan

Själv ogillar jag trean av två anledningar. Dels att det aldrig släpptes i Europa så det tog ju sitt lilla tag innan man fick spela det. Annars var spelet jävligt segt eftersom man spela om samma story flera gånger under en och samma omgång så att säga. Läste att någon tyckte trean var så mycket bättre eftersom det var längre speltid innan man klarade det, men det är ju inte så konstigt när man måste spela om samma grejer fast ur olika vinklar.

Fyran gillade jag inte heller, för att ens slott var påtok för tråkigt. Det bästa i ettan och framförallt tvåan är ju att se slottet växa ju fler karaktärer man får. Feman var grymt, nästan lika bra som tvåan som är det bästa spelet jag spelat, alla kategorier.

Kan även tipsa om en manga som baseras på samma novell som spelen. Har själv inte hunnit börja läsa den ännu men en vän tipsade mig om den så det ska bli intressant att följa.

http://www.onemanga.com/Akaboshi_-_Ibun_Suikoden/
Citera
2012-03-27, 18:49
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Bumpar lite oförskämt upp den här tråden.

Jag kom över ett Suikoden V till bra pris för ett tag sedan. Har dock inte kommit mig för med att börja spela än p.g.a. tidsbrist.

Som jag förstått så utspelar sig Suikoden-spelen i samma värld och har en kontinuitet mellan sig. Enligt wikipedia så hänger kronologin ihop enligt:

Citat:
Suikoden IV (143 years before Suikoden V and 150 years before Suikoden) → Suikoden V (6 years before Suikoden) → Suikoden (3 years before Suikoden II) → Suikoden II (15 years before Suikoden III) → Suikoden III

Frågan är: kan jag börja köra femman utan att ha spelat något av de övriga spelen och ändå hänga med i storyn? Är handlingen väldigt sammanflätad mellan spelen eller är det mer som i t.ex. Elder Scrolls att varje del är i princip fristående, fast med lite utströdda hänvisningar till tidigare delar mest för känslans skull?

Verkar för övrigt vara en helgjuten RPG-serie och jag önskar att jag kollat in den tidigare.
Citera
2012-04-01, 00:10
Medlem
MrFingals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Bumpar lite oförskämt upp den här tråden.

Jag kom över ett Suikoden V till bra pris för ett tag sedan. Har dock inte kommit mig för med att börja spela än p.g.a. tidsbrist.

Som jag förstått så utspelar sig Suikoden-spelen i samma värld och har en kontinuitet mellan sig. Enligt wikipedia så hänger kronologin ihop enligt:

Frågan är: kan jag börja köra femman utan att ha spelat något av de övriga spelen och ändå hänga med i storyn? Är handlingen väldigt sammanflätad mellan spelen eller är det mer som i t.ex. Elder Scrolls att varje del är i princip fristående, fast med lite utströdda hänvisningar till tidigare delar mest för känslans skull?

Verkar för övrigt vara en helgjuten RPG-serie och jag önskar att jag kollat in den tidigare.

Du kan absolut spela femman utan att ha spelat några av de andra spelen då varje spel är fristående men många karaktärer är med i flera av spelen. Det är egentligen bara ettan, tvåan och i viss mån trean som hör ihop(enligt mig) då fyran och femman är prequels.

Sedan rekommenderar jag starkt att du spelar i alla fall ettan och tvåan också, helt klart två av de bästa spelen jag någonsin spelat.
Citera
2012-04-02, 21:46
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFingal
Du kan absolut spela femman utan att ha spelat några av de andra spelen då varje spel är fristående men många karaktärer är med i flera av spelen. Det är egentligen bara ettan, tvåan och i viss mån trean som hör ihop(enligt mig) då fyran och femman är prequels.

Sedan rekommenderar jag starkt att du spelar i alla fall ettan och tvåan också, helt klart två av de bästa spelen jag någonsin spelat.
Ok, då blir det lite anime-style krigande i påsk.

Minns hur en kompis i slutet på 90-talet tjatade om hur jävla bra Suikoden var, men jag brydde mig aldrig riktigt trots att jag alltid gillat RPG i alla former.
Dumt kanske, men å andra sidan har jag en del att upptäcka nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in