2009-12-06, 12:20
Medlem
popcorn.ekorres avatar
http://www.youtube.com/watch?v=spq0jRa5VUI
Citera
2009-12-06, 14:47
Medlem
Dracon_omegass avatar
Det beror helt och hållet på din subjektiva syn på verkligheten.

Tror du på en skapare?
Tror du på en själ?
Tror du på karma?
Tror du enbart på det fysiska? (som mig)

Själv är jag ateist, jag tror inte på en själ och jag tror att vårt medvetande upphör att existera när hjärnan dör.

Livet blir på så sätt en sträcka från punkt A till punkt B.
(Om vi bortser från biologisk fortplantning) så blir meningen med livet ett sökande efter lycka och trivsel, den stora frågan är vad som gör dig lycklig?

Själv så värderar jag min fritid väldigt högt, det är då jag kan utvecklas som människa, lära mig mer saker och växa. Att ha många intressen, jämt och ständigt jaga utvecklingen. Att ha kärlek i mitt liv.

Tyvärr så är pengar en stor del i detta. Många säger att de väljer lycka framför pengar.. själv säger jag att pengar är synonymt med lycka i många fall

Pengar = frihet och tid
frihet och tid = Möjligheten att utforma ditt liv precis som du vill

Jag vill inte vara en slav för kapitalismens bojor. Jag vill kunna leva mitt liv genom att spela musik, läsa filosofi, psykologi, historia.. Kunna satsa på sociala kontakter, träna, resa runt och se världen etc. Jag vill defintivt inte jobba bort mitt liv som så många andra gör

Nästa poäng i ledet blir ju målet.. mitt mål är att vara ekonomiskt oberoende så jag slipper jobba, men samtidigt har pengarna till att njuta fullt ut av vardagen. Hur man ska lyckas med det får ni komma fram till själva Finns många sätt att tjäna bra med pengar på kort tid.

Men som sagt, allt är subjektivt och alla har olika ambitioner och olika önskningar.
Mitt tips är att:

Planera er framtid..
Sätt upp tydliga mål.
Vad vill jag åstadkomma med livet?
Vad betyder mycket för mig? Vad gör mig lycklig på riktigt?

Mvh
Citera
2009-12-06, 22:27
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Do you know what it is you are supposed to accomplish now in life?

I think I know some of it, but everything ... no, I don't - and to be perfectly honest, I don't want to know everything I am destined for. There would be no point to be being here otherwise.

I do know I am meant to help people, to be a teacher or guide when permitted, to work with music, help influence and impact culture and obviously write down or talk about what I believe I know of the Spirit, while at the same time I develop and deepen my own intuition.

I believe I am meant to try and figure out life on certain levels, like one would try to resolve a crossword puzzle, so that I might help give clues to others' about the possibilities of their lives. Yet, I also know I am not supposed to take myself or this life so seriously, that I get to the point I no longer enjoy it. So from this perspective, I tend to see life as a kind of game that can sometimes be quite challenging or fun. However, the goal, is to seek to infuse every single day with as much Love and goodness as I can squeeze from my intention and give away freely.

So, from that standpoint, I know I am here to be a friend. I was shown very clearly in Heaven that nothing is more important than Loving the people God puts in our lives - and doing this with all of our Heart! Even when we are hurting. Everyone that is here is here for a reason. Even the difficult people! God put us all here to help take care of each other. Learning how to do this makes us a better Soul.

I am here (as are the rest of us) to learn how to be a better Soul. By intentionally working on this ideal consciously, not only will I help reshape my own life, I will shift the outcome of this world and all of God's Super Universe.

http://www.allaboutchristian.com/spirituality/index.html

Och för kul: http://michaelprescott.typepad.com/michael_prescotts_blog/2009/12/homily-for-the-holidays.html

Mjau!
Citera
2009-12-07, 17:34
Medlem
Mina tankar om livets mening

MENINGEN
Om allt går ut på att föröka sig och ge den kommande generationen en bättre chans att föröka sig är vår uppgift i livet att lära våra gener vad som är bra och vad som är dåligt. Med andra ord uppleva livet.
Om vårt val är att testa hjärnans eller kroppens kapacitet spelar ingen roll, bara man vet att det är det man vill göra. Våra förfäders förfäder har redan avgjort vad vi vill göra och det är skrivet i våra gener.
Svaret ligger inom oss, vad vi vill göra med våra liv. För de som är osäkra på vad de vill göra finns svaret rakt framför deras ögon, att göra ingenting. Det kanske är de just deras gener vill lära sig mer om.
Mina gener säger åt mig att skriva detta. Många ställer den ultimata frågan. Är det så att våra gener också vill veta svaret på frågan? I det fallet är våra gener lika ovissa om vad de vill, och det gör denna text meningslös.

TRO
Om vi och våra gener är ovissa om vad vi vill kan vi inte vara skapade med något gudomligt syfte, om syftet inte är att se hur vi utvecklas. Då är vår mening i livet att utvecklas, som då är att vara lyckliga.
FRIHET
Är vi bundna till den tidigare givna tesen eller är vi fria att vara olyckliga. Om vårt syfte är att vara lyckliga, tillfredställda, kan man då uppnå syftet att utvecklas utan att vara lycklig och tillfredställd?

EXISTENSEN
Om vi är uppkomna ur evolutionen borde alltså hela universum vara dömt till att utvecklas. Hur långt kan man då utvecklas? Forskare tror att universum kommer utvecklas till en punkt och efter det kommer det minska igen. Om allt minskar igen till en liten ärta kommer all information våra gener samlat ihop vara meningslös. Vilket gör existensen och vår utveckling meningslös?

EVIG EXISTENS
Om meningen är att utvecklas, som I sin tur man gör genom att vara tillfredställd, som I sin tur är lycka, så borde ett liv utan utveckling vara meningslöst. Ett evigt liv är meningslöst för att man inte kan fortplanta sig eftersom då borde avkomman vara evig och alltså inte kunna utvecklas från foster till någonting.

UNIVERSUMS EVIGHET
Att meningen med livet är att utvecklas är kontroversiellt sant. Alltså är det falskt. Eftersom en utveckling med ett slut inte kan ha någon mening, eftersom meningens slutsats är att upprepa sig själv från en ärta till ett fullkomligt universum till en ärta osv, förutsatt att ärtan inte lär sig är vår utveckling. Kan ett universum med evig existens och utveckling vara meningsfyllt? Utvecklingen kommer då att nå ett mål som är begränsat av oändligheten. Detta är även sant om ärtan lär sig.

AVSLUT
Om vårt mål är att utvecklas till oändligheten så kan man fråga sig vad meningen är med att utvecklas?
Mitt svar är samma som när jag började, vad är meningen med livet?
Citera
2009-12-07, 17:42
Medlem
mina tankar om livets mening

MENINGEN
Om allt går ut på att föröka sig och ge den kommande generationen en bättre chans att föröka sig är vår uppgift i livet att lära våra gener vad som är bra och vad som är dåligt. Med andra ord uppleva livet.
Om vårt val är att testa hjärnans eller kroppens kapacitet spelar ingen roll, bara man vet att det är det man vill göra. Våra förfäders förfäder har redan avgjort vad vi vill göra och det är skrivet i våra gener.
Svaret ligger inom oss, vad vi vill göra med våra liv. För de som är osäkra på vad de vill göra finns svaret rakt framför deras ögon, att göra ingenting. Det kanske är de just deras gener vill lära sig mer om.
Mina gener säger åt mig att skriva detta. Många ställer den ultimata frågan. Är det så att våra gener också vill veta svaret på frågan? I det fallet är våra gener lika ovissa om vad de vill, och det gör denna text meningslös.

TRO
Om vi och våra gener är ovissa om vad vi vill kan vi inte vara skapade med något gudomligt syfte, om syftet inte är att se hur vi utvecklas. Då är vår mening i livet att utvecklas, som då är att vara lyckliga.
FRIHET
Är vi bundna till den tidigare givna tesen eller är vi fria att vara olyckliga. Om vårt syfte är att vara lyckliga, tillfredställda, kan man då uppnå syftet att utvecklas utan att vara lycklig och tillfredställd?

EXISTENSEN
Om vi är uppkomna ur evolutionen borde alltså hela universum vara dömt till att utvecklas. Hur långt kan man då utvecklas? Forskare tror att universum kommer utvecklas till en punkt och efter det kommer det minska igen. Om allt minskar igen till en liten ärta kommer all information våra gener samlat ihop vara meningslös. Vilket gör existensen och vår utveckling meningslös?

EVIG EXISTENS
Om meningen är att utvecklas, som I sin tur man gör genom att vara tillfredställd, som I sin tur är lycka, så borde ett liv utan utveckling vara meningslöst. Ett evigt liv är meningslöst för att man inte kan fortplanta sig eftersom då borde avkomman vara evig och alltså inte kunna utvecklas från foster till någonting.

UNIVERSUMS EVIGHET
Att meningen med livet är att utvecklas är kontroversiellt sant. Alltså är det falskt. Eftersom en utveckling med ett slut inte kan ha någon mening, eftersom meningens slutsats är att upprepa sig själv från en ärta till ett fullkomligt universum till en ärta osv, förutsatt att ärtan inte lär sig är vår utveckling. Kan ett universum med evig existens och utveckling vara meningsfyllt? Utvecklingen kommer då att nå ett mål som är begränsat av oändligheten. Detta är även sant om ärtan lär sig.

AVSLUT
Om vårt mål är att utvecklas till oändligheten så kan man fråga sig vad meningen är med att utvecklas?
Citera
2009-12-07, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar001
MENINGEN

TRO
FRIHET

EXISTENSEN

EVIG EXISTENS

UNIVERSUMS EVIGHET

AVSLUT

Jag förstår inte vad du menar, har våra gener en fri vilja? Vill våra gener nånting som vi inte vet?
Citera
2009-12-07, 18:56
Medlem
adequates avatar
Liknande trådar sammanfogade och rubrik ändrad. Nu kan det här få vara den officiella Livets mening-tråden.

/Mod
Citera
2009-12-07, 19:31
Medlem
mr_algots avatar
Experiment som gjorts med fotoner visar på att de endast uppträder som partiklar om vi iaktar dem på det sättet.
Steven Hawking bla. menar att det pekar på att vi, med vårat medvetande, gör universum fysiskt i stora drag.
Så "livet" kan mycket väl bara vara en återspegling av något annat.
Citera
2009-12-08, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekorrerror
Jag förstår inte vad du menar, har våra gener en fri vilja? Vill våra gener nånting som vi inte vet?

Jag menar att våran utveckling styrs av våra gener, eftersom de för vidare vårat arvsanlag. Därav påstår jag att så långt som våra gener redan har utvecklats styr vad vi vill göra. våra gener har ingen fri vilja, men allting står i deras "kod", den koden byggs upp under tiden vi lever. Svarade detta på din fråga?
Citera
2009-12-08, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr_algot
Experiment som gjorts med fotoner visar på att de endast uppträder som partiklar om vi iaktar dem på det sättet.
Steven Hawking bla. menar att det pekar på att vi, med vårat medvetande, gör universum fysiskt i stora drag.
Så "livet" kan mycket väl bara vara en återspegling av något annat.

Menar du då att när vi iakttagar något så påverkas det genom vårat sätt av åskådning?
Citera
2009-12-08, 14:17
Medlem
Bajskatts avatar
Meningen med livet kanske är att leva utan att veta meningen med livet.

Skulle man veta meningen med livet skulle det nog kännas rätt tråkigt att leva, nyfikenheten skulle nog försvinna.
Citera
2009-12-08, 14:37
Medlem
jag tror inte att livet har någon mening, jag tror på evolutionen, och då finns det ingen mening med livet, utom att fortplanta sig och ge födsel åt en ny generation som i sin tur kan skapa en ny generation.
jag tror att vi finns här mer av en slump än av en mening.
när livet började på jorden så klarade de starkaste sig.
de som inte kände någon hunger, åt inget och därför kunde de inte föra vidare sina gener. de som inte hade de mänskliga spärrarna mot att ta sitt eget liv, kanske hoppade från ett stup eller nåt och kunde inte föra sina gener vidare, sedan fanns det bara de individer som respekterade sina liv kvar, och deras avkomma föddes med de spärrarna, eller instinkt.

jag tror det ligger i det mänskliga psyket att ha en mening med allt man gör, typexemplet som jag tycker finns är ju att alla arbeten som finns i vårat samhälle har en mening, annars skulle ju inte jobben finnas. vem skulle stå och tillverka fyrkantiga hjul och sedan slänga dem?
vi arbetar för att få pengar så att vi kan tillfredställa våra instinkter, som hunger med mera.
eftersom allt i våra liv har en mening, så kan man inte stå ut med att livet inte har någon mening.

därav finns det så många troende, som vill tro att det finns en mening med livet.
(väx upp, bara för att det finns en saga om hans och greta med hus byggda av godis, så betyder det inte att det finns en häxa som bor i ett godishus i den lokala skogen.
det enda av evolutionen som jag tycker är oklart, är fantasi, men vi vet alla att vi har det, och det är det jag tror gud är grundad på.
ni måste se skillnad på fantasi och verklighet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in