2009-11-08, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Så det finns inga människor som inte vet vad gener är?
(Och, hur "härskar" gener?)
Du förökar dig mer och mer, och sedan så skall du och din familj som har dina gener utplåna andra i samma art.
Citera
2009-11-08, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sakrasonto
Du förökar dig mer och mer, och sedan så skall du och din familj som har dina gener utplåna andra i samma art.
Säger vem?
Citera
2009-11-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizly
Det beror på att om man tittar på det biologiskt så är vi djur.

Men tänker man ur filosofisk synvinkel så är det precis som du säger, och svaret på den frågan lär vi aldrig få reda på det. (ja, jag vet att detta är filosofi forumet, men ville ändå besvara frågan)

Det är ingen nackdel heller. En individ som inte kan fortplanta sig gör heller ingen nytta, den är en börda då det möjligtvis tar mat från dom andra.

Hummm ja vi är djur men vi kan ju se det ur hur många synvinklar som helst och ge livet hur många meningar som helst...en biologisk mening, en filosofisk, en metafysisk, en kosmologisk etc det är bara ord vi använder, livet behöver inte ha någon mening bara för att vi har olika ord som beskriver olika fenomen i naturen.
Citera
2009-11-08, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Säger vem?
Naturen, survival of the fittest!
Citera
2009-11-09, 03:43
Medlem
fusiliers avatar
Meningen med livet för mig är att uppleva så mycket som möjligt. Sen att sprida sin säd
Citera
2009-11-09, 08:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fusilier
Meningen med livet för mig är att uppleva så mycket som möjligt. Sen att sprida sin säd
Det är den gladaste meningen tycker jag med

Den meningen skall bli min mening från och med nu.
Citera
2009-11-09, 16:50
Medlem
fusiliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sakrasonto
Det är den gladaste meningen tycker jag med

Den meningen skall bli min mening från och med nu.
En av orsakerna till att jag älskar att resa.
Citera
2009-11-29, 20:26
Medlem
Livet är bara ett spel och man far själv hitta nagon mening med det. Det är som att spela monopol eller vilket spel som helst. Vad är meningen med det? självklart att vinna, men även att ha kul kanske. Men vad är meningen med att vinna da? Meningarna blir ju till när vi själva skapar dem. Det gar inte att spela sällskapsspel om man inte ser nagon mening med det, pa samma sätt gar det inte att leva livet om man inte ser nagon mening med det. Det gäller väl att hitta meningar och sen bara spela, annars dör man.
Citera
2009-12-01, 17:15
Medlem
Camazotzs avatar
Det finns mycket viktigt här i livet, till exempel den konstanta jakten och sökandet efter kärlek. Livet är inte menat till att födas in i ett samhälle, samhället föddes ur de visas tankar om ett sätt att styra de mindre intellektuella. Ni förstår, de visa upptäckte att det fanns många "får" som bara ville bli tillsagda vad de skulle göra, istället för att finna det själva. Det blev grunden till det första samhället, och än idag lever vi med den strukturen.

De vi idag ser som visa hjälper oss på vägen, och i gengäld så jobbar vi för dem, betalar dem, följer dem och stödjer dem. Problemet är när en genetisk gnista av genialitet infinner sig hos de "sämre tänkande", och den högre sociala klassen inte vill det, så vill de inte att du ska veta att livet är uppbyggt på detta sätt.

I hela livet får vi höra att vi ska göra som vi blir tillsagda, att andra ska berätta för oss vad som är rätt och fel, samt att vi ska sträva efter makt och pengar.

I verkligheten så är vi människor endast djur, bara däggdjur skapade för länge sedan. Vi lever inte för en specifik orsak, vi finns bara för att växa upp, reproducera oss och sedan dö. Det är allt. Skolan, vännerna, pengar, jobbet, kläderna, politiken är alla meningslösa. I slutet så spelar det ingen roll.

Vi har aldrig varit menade att åstadkomma något, vi har aldrig varit menade att få så mycket makt och kontrollera världen. Många ser säkert oss som ett "bättre" däggdjur, för att vi kan tänka, skapa och bygga samhällen, men jag ser det som en genetisk defekt som aldrig riktigt dött ut.
Citera
2009-12-05, 01:59
Medlem
HAPSICORDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LolitaRedhead
lycka låter väl bra?

"Meningen med livet är pengar, lycka är till för de som inte förstår bättre"
- Percy Nilegård
Citera
2009-12-05, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clowd
Hej,

Jag har typ ångest, jag sitter och tänker och tänker. Jag kan inte sluta att tänka på det. Vad är meningen med livet?
Ja, så nu frågar jag dig. Vad är meningen med livet? Hur ska människan leva enligt dig?

Ända jag kan komma och tänka på som låter något rimligt är ordet: Lycka.

jag tycker den frågan är felställd...jag tycker inte det finns ett definitivt svar på vad meningen MED livet är, eftersom det är så olika för alla..finns inget alltså inget definitivt svar..kanske snarare vad ger mening i ditt liv..? alla skapar sin egen mening. Många skulle nog säga "att må bra", att vara lycklig osv, dock har det ju väldigt olika innebörd för människor.....Hmm ..nu svamlar jag rätt mycket här märker jag, men det kan bli så med tanke på vad klockan är..

Iofs så kan man ju alltid diskutera frågan utifrån biologin och då skulle väl svaret kunna vara att man ska föröka sig..?
Citera
2009-12-05, 09:41
Medlem
Gibbledygooks avatar
man kan inte svara den stora massan vad meningen med livet är..alla har sin egen mening med sina liv..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in