2009-07-30, 19:56
Medlem
GregorSpencers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Athmos
Hur hanterar ni livets meningsfullhet?
Konstig fråga, då den implicerar att livet har en intrinsikal mening (det är med andra ord en negation av den trådstartande frågans premiss). Följdfrågan blir då: Vilken mening har livet? Eftersom att du nyss postulerade att livet är meningsfullt, så är det du som måste säga vad det innebär, dvs vilken mening du menar att livet har. Först därefter kan vi andra hantera ditt påstående.
Citera
2009-07-30, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorSpencer
Konstig fråga, då den implicerar att livet har en intrinsikal mening (det är med andra ord en negation av den trådstartande frågans premiss). Följdfrågan blir då: Vilken mening har livet? Eftersom att du nyss postulerade att livet är meningsfullt, så är det du som måste säga vad det innebär, dvs vilken mening du menar att livet har. Först därefter kan vi andra hantera ditt påstående.

Jag förstår att det kan vara svårt att inse att jag var lite ironisk. Jag menar egentligen på att man inte kan säga att livet vare sig har en mening eller saknar mening. Livet är bara. Men inte ens det är helt korrekt, eftersom så fort man försöker sätta ord på vad livet är så har man redan förvanskat vad det är.

Men eftersom du säger att jag måste säga vilken mening livet har, så har jag denna motfråga: Vilken mening menar du att livet saknar?

Kärlek till dig, min vän.
Namaste
Citera
2009-07-30, 21:01
Avslutad
Jag tacklar det genom att bestämt förneka denna meningslösa frågeställning: är livet meningslöst? Enbart om man reflekterar över det och kommer fram till att det är så stämmer det. Annars kan man skita i en frågeställning som kräver ett svar som inte är värdigt frågan, imo.

Livet blir vad man gör det till. Låter iofs lättare sagt än gjort.
Citera
2009-07-30, 23:12
Medlem
Parallellos avatar
Livet har en mening, föra evolutionen framåt. Vi är som genmanipulerade slavar som enbart ska uträtta en sak, föra evolutionen framåt. Alla hormoner, signalsubstanser etc. som gör oss lyckliga, oroliga (ger oss känslor) finns enbart till för att tvinga oss att föra evolutionen ett steg framåt.

Många säger att lycka kan vara att skaffa familj, umgås med vänner eller köpa en ny bil. Men denna s.k. lycka uppkommer genom att vi ska skaffa familj för att sprida vidare våra gener (föra evolutionen framåt), vi skaffar vänner för att överleva så vi kan leva ett långt liv och föra evolutionen framåt, vi gillar att köpa en ny bil för det hjälper oss i vår överlevnad så vi kan föra evolutionen framåt.

Som ni ser, allt kretsar kring evolutionen, det är meningen, det är vårt mål.
Citera
2009-07-30, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parallello
Livet har en mening, föra evolutionen framåt. Vi är som genmanipulerade slavar som enbart ska uträtta en sak, föra evolutionen framåt. Alla hormoner, signalsubstanser etc. som gör oss lyckliga, oroliga (ger oss känslor) finns enbart till för att tvinga oss att föra evolutionen ett steg framåt.

Många säger att lycka kan vara att skaffa familj, umgås med vänner eller köpa en ny bil. Men denna s.k. lycka uppkommer genom att vi ska skaffa familj för att sprida vidare våra gener (föra evolutionen framåt), vi skaffar vänner för att överleva så vi kan leva ett långt liv och föra evolutionen framåt, vi gillar att köpa en ny bil för det hjälper oss i vår överlevnad så vi kan föra evolutionen framåt.

Ja, vårt fysiologiska mål...

Det är därför jag har full förståelse för individer som drar i sig de flesta kemiska substanser de kommer över, för att manipulera kroppens bedrägliga system.

Och sen förhoppningsvis gör musik

All the best
Citera
2009-07-30, 23:36
Medlem
GregorSpencers avatar
Citat:
Jag förstår att det kan vara svårt att inse att jag var lite ironisk. Jag menar egentligen på att man inte kan säga att livet vare sig har en mening eller saknar mening. Livet är bara. Men inte ens det är helt korrekt, eftersom så fort man försöker sätta ord på vad livet är så har man redan förvanskat vad det är.

Men eftersom du säger att jag måste säga vilken mening livet har, så har jag denna motfråga: Vilken mening menar du att livet saknar?

Kärlek till dig, min vän.
Namaste
Jag skrev aldrig i mitt inlägg att livet saknar mening. Det var du som formulerade en fråga som implicerade påståendet att livet har mening, och jag bad dig precisera det påståendet!

Anser man att livet saknar mening så menar man vanligtvis att det saknar en objektiv mening.
Citera
2009-07-30, 23:40
Medlem
Parallellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicksdigit
Ja, vårt fysiologiska mål...

Det är därför jag har full förståelse för individer som drar i sig de flesta kemiska substanser de kommer över, för att manipulera kroppens bedrägliga system.

Och sen förhoppningsvis gör musik

All the best
Skulle även påstå att det är vårt mentala mål också eftersom det är vetenskapligt belagt att det är dessa substanser som till stora delar styr oss mentalt. Du vill ha sex då du känner dig kåt (p.g.a. något signalämne) till exempel. Alla dessa ämnen samarbetar sedan självklart med minnet för att få bestående påverkan, t.ex. var det väldigt obehagligt att bada naken på vintern (adrenalin, känseln utsattes hårt o.s.v.) det skapade ett minne som får dig att för all framtid undvika nakenbad på vintern
Citera
2009-07-30, 23:45
Avslutad
Citat:

Jävligt bra svar. Klockrent faktiskt. Sammanfattar med små ord "alltet".
Citera
2009-07-30, 23:56
Medlem
Citat:
Skulle även påstå att det är vårt mentala mål också eftersom det är vetenskapligt belagt att det är dessa substanser som till stora delar styr oss mentalt. Du vill ha sex då du känner dig kåt (p.g.a. något signalämne) till exempel. Alla dessa ämnen samarbetar sedan självklart med minnet för att få bestående påverkan, t.ex. var det väldigt obehagligt att bada naken på vintern (adrenalin, känseln utsattes hårt o.s.v.) det skapade ett minne som får dig att för all framtid undvika nakenbad på vintern

Ja, här är ett hormon som kan ligga till grund för den fantastiska, vackra, bedårande och romantiska monogamin : http://www.genteknik.se/Bazment/297.aspx?p=141

En trogen, seriös man/kvinna som anses ha bra karaktär vad gäller förhållanden kan med andra ord vara en rätt simpel torsk på vasopressin.

Alltså.. Ett hormon uppkommet för att ge livsformen människans eventuella avkomma, optimala förutsättningar för överlevnad.

"hurra"?
Citera
2009-07-31, 00:22
Medlem
Citat:
Jag skrev aldrig i mitt inlägg att livet saknar mening. Det var du som formulerade en fråga som implicerade påståendet att livet har mening, och jag bad dig precisera det påståendet!

Okej, i sådana fall ber jag om ursäkt. Sättet du ställde din fråga på verkade insinuera att du hade åsikten att livet är meningslöst. Får man fråga var någonstans du ställer dig i frågan hurvida det finns en mening eller inte?

Citat:
Anser man att livet saknar mening så menar man vanligtvis att det saknar en objektiv mening.

Det har du säkert rätt i. Själv har jag aldrig upplevt denna objektiva verklighet som du pratar om. Allt jag upplever är subjektivt.
Citera
2009-07-31, 00:44
Bannlyst
Till en början var jag rätt deprimerad, jag menar finns det ingen mening så kan jag lika gärna dö...Men sen tänkte jag, hey this place ain't that bad. Det finns nästan inga gränser för vad vi kan uppnå, och de flesta gränser vi har har vi gett oss själva. Meningen med livet är att skapa DIN mening. Vi har underbar natur, droger, vackra brudar, en hel del andra livsformer, och en massa kemikalier som vår hjärna producerar som är kick ass. Det enda jag inte gillar är att många inte ser något alternativ i sin liv stil än den som dom tvingats acceptera och som lagts framför dom av andra.
Senast redigerad av Crazy_Fox 2009-07-31 kl. 00:46.
Citera
2009-07-31, 01:02
Medlem
GregorSpencers avatar
Citat:
Okej, i sådana fall ber jag om ursäkt. Sättet du ställde din fråga på verkade insinuera att du hade åsikten att livet är meningslöst. Får man fråga var någonstans du ställer dig i frågan hurvida det finns en mening eller inte?
Jag har en liknande syn som du (tror jag). Jag anser att det är en smula förvirrat att tala om en mening och livet i samma mening in the first place. Det vädjar till antingen naturvetenskapliga förklaringar, som allt som oftast undanröjer en "högre" mening eller inte uttalar sig om den, eller till religiösa sådana, vars svar sällan är välgrundade.

Men som många andra så anser/tror jag mig skapa min egen mening. Finns inte så många alternativ, för även när man väljer att tro på en viss påstådd objektiv mening så väljer man bort andra påstådda objektiva meningar.
Citat:
Det har du säkert rätt i. Själv har jag aldrig upplevt denna objektiva verklighet som du pratar om. Allt jag upplever är subjektivt.
Jag har inte nämnt ordet "verklighet" en enda gång. Dessutom förstår jag inte vad du menar. Självklart är alla upplevelser subjektiva, men att förneka verkligheten i pragmatisk/vetenskaplig mening är tämligen förvirrat. Det är naturligtvis till denna verklighet som man försöker koppla en mening, dvs som är objektiv på samma sätt som naturlagarna - oavsett om man upplever, så att säga, tinget-i-sig eller inte, det är väsentligen en annan diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in