Citat:
Ursprungligen postat av Athmos
Okej, i sådana fall ber jag om ursäkt. Sättet du ställde din fråga på verkade insinuera att du hade åsikten att livet är meningslöst. Får man fråga var någonstans du ställer dig i frågan hurvida det finns en mening eller inte?
Jag har en liknande syn som du (tror jag). Jag anser att det är en smula förvirrat att tala om en mening och livet i samma mening in the first place. Det vädjar till antingen naturvetenskapliga förklaringar, som allt som oftast undanröjer en "högre" mening eller inte uttalar sig om den, eller till religiösa sådana, vars svar sällan är välgrundade.
Men som många andra så anser/tror jag mig skapa min egen mening. Finns inte så många alternativ, för även när man väljer att tro på en viss påstådd objektiv mening så väljer man bort andra påstådda objektiva meningar.
Citat:
Det har du säkert rätt i. Själv har jag aldrig upplevt denna objektiva verklighet som du pratar om. Allt jag upplever är subjektivt.
Jag har inte nämnt ordet "verklighet" en enda gång. Dessutom förstår jag inte vad du menar. Självklart är alla upplevelser subjektiva, men att förneka verkligheten i pragmatisk/vetenskaplig mening är tämligen förvirrat. Det är naturligtvis till denna verklighet som man försöker koppla en mening, dvs som är objektiv på samma sätt som naturlagarna - oavsett om man upplever, så att säga, tinget-i-sig eller inte, det är väsentligen en annan diskussion.