Citat:
Ursprungligen postat av Inbillad
Jag tror att de flesta icke-religiösa människor är överens om att det inte finns någon förutbestämd mening med ditt liv. Du uppkom av en rad sannerligen osannolika händelser och hur länge du lever eller vad du gör medan du lever spelar ingen roll när du väl är död. Visst kan man argumentera för att man vill göra något sorts avtryck att lämna till eftervärlden, men den eventuella tillfredsställelsen detta ger kan du endast utnytja medan du är vid liv och är ovidkommande när du är borta.
Om nu ingenting vi gör har något bestående värde, vad är det då som driver oss människor att leva vidare? Vad är det som driver oss till produktivitet och vilja att handla om vi inte har en fast grund att utgå ifrån? Är det rena instinkter som driver oss framåt, eller har vi på ett medvetet plan några rationella grunder för att fortsätta leva?
Om nu ingenting vi gör har något bestående värde, vad är det då som driver oss människor att leva vidare? Vad är det som driver oss till produktivitet och vilja att handla om vi inte har en fast grund att utgå ifrån? Är det rena instinkter som driver oss framåt, eller har vi på ett medvetet plan några rationella grunder för att fortsätta leva?
Dealen är att komma till insikt om och acceptera livets meningslöshet. Först känns det dåligt, men sen är det najs. Man inser att det enda som spelar roll är hur roligt man har det under tiden.
Jag kan förstå människor som vill ha en större mening, men för mig så är meningsfullhet endast möjligt att uppnå genom att ha sitt eget välmående som det största målet. Jag skulle aldrig kunna leva med tanken att det finns en snubbe som har en bestämd mening, jag trivs bra med att få bestämma själv.