2005-05-23, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Fick inget gensvar i förra tråden så jag postar igen här:

Varför "att fortplanta sig" INTE är meningen med livet:

jojo, men tror du att mitt DNA känner av yttre förändringar? den biologiska själen står över vårat förnuft
Citera
2005-05-23, 19:56
Medlem
lindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gisburne
Det finns ingen mening med livet. Att ha nått fram till den slutsatsen känns väldigt befriande.
Som jag tidigare några gånger nämnt är jag av rakt motsatt åsikt. Detta ÄR BEFRIANDE!
Mera om detta i http://www.nic.fi/~jlindell
Citera
2005-05-23, 20:07
Medlem
Llanowars avatar
för att vara krass och cynisk måste jag nog påstå att det är lite ointressant att diskutera en sån sak som meningen med livet.. för mig är meningen med livet långt ifrån den att fortplanta sig.. det enda som talar för det är ett visst mått av tillfredsställelse.. våra ursprungliga drifter och behov är inte dom samma som dom var för ett par tusen år sen.. ergo torde det var individuellt och därmed inget att diskutera på ett sånt sätt att det finns rätt och fel.. har jag rätt eller fel??
Citera
2005-05-25, 00:03
Medlem
Herrings avatar
Om man som ni/jag gör ställer frågan kring livets mening kanske man bör ställa sig frågan: vad är meningen med döden?
Finns Gud (inte enligt mig) satte han kanske en ungefärlig längd för våra liv för att vi ska känna en press att fylla de med mening och förståelse så att vi kan göra livet så behagigt som möjligt för alla.
Eller så har evolutionen inte skapat en tillräckligt seglivad människa och meningen med livet blir att vänta på döden.

Rädslan för döden sätter press på oss att fylla våra liv med bra saker innan det är för sent.

Meningen med livet är att fylla det med så mycket roligt som möjligt, vi är här en viss tid så varför göra den till något dåligt? Detta kan dock inte ske på någon annans bekostnad, om man har ett samvete
Citera
2005-05-26, 22:06
Medlem
comendantes avatar
Meningen med livet är väl kanske livet i sig självt, om man utgår ifrån att meningen med livet är ens egna instinkter så borde meningen vara:
Lev så länge å så bra du kan, va starkt engerad i en grupp människor, försök att tillfredsställa ditt sexualliv så mycket du kan efter din egen smak å vilja, utrota alla eventuell hot mot dig själv, din grupp, din avkomma och ditt sexliv eller sexuellam preferanser.
Citera
2005-05-26, 22:14
Medlem
ahlmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comendante
Meningen med livet är väl kanske livet i sig självt, om man utgår ifrån att meningen med livet är ens egna instinkter så borde meningen vara:
Lev så länge å så bra du kan, va starkt engerad i en grupp människor, försök att tillfredsställa ditt sexualliv så mycket du kan efter din egen smak å vilja, utrota alla eventuell hot mot dig själv, din grupp, din avkomma och ditt sexliv eller sexuellam preferanser.
Är inne lite på samma linje, men tror det är en mer individuell fråga än så.
Meningen med livet handlar snarare om att överleva dagen på sitt sätt - utvöver det är möjligheterna oändliga. Enligt min åsikt.
Citera
2005-05-26, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ahlman
Är inne lite på samma linje, men tror det är en mer individuell fråga än så.
Meningen med livet handlar snarare om att överleva dagen på sitt sätt - utvöver det är möjligheterna oändliga. Enligt min åsikt.

ta lagen i egna händer? ,
Citat:
utrota alla eventuell hot mot dig själv, din grupp, din avkomma och ditt sexliv eller sexuellam preferanser.

detta låter mycket skrämmande, hur tror ni Bush tänkte? hur tror ni att Stalin tänkte..

OT: är det bara jag eller har ahlman varit frånvarande länge ifrån forumet?
Citera
2005-05-27, 08:12
Medlem
ahlmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
ta lagen i egna händer? ,
Nja, jag tycker rättsväsendet är bra - även om det går lite långsamt ibland.
Kanske kan finjustera till att meningen med livet handlar om att överleva dagen på sitt sätt i det materiella arv vi har sen tidigare generationer. Utöver det är möjligheterna obegränsade.
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
OT: är det bara jag eller har ahlman varit frånvarande länge ifrån forumet?
Jo, ett par månader är det nog. Nu kör jag ett litet gästspel.
Citera
2005-05-27, 08:21
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahlman
Nja, jag tycker rättsväsendet är bra - även om det går lite långsamt ibland.
Kanske kan finjustera till att meningen med livet handlar om att överleva dagen på sitt sätt i det materiella arv vi har sen tidigare generationer. Utöver det är möjligheterna obegränsade.

Jo, ett par månader är det nog. Nu kör jag ett litet gästspel.
Du behöver väl komma in och surftrösta lite, nu när Sällskapet sladdar rejält...
Citera
2005-05-27, 12:12
Medlem
Som nagon redan namnt har sa ar ju meningen med livet nummret 42. Och for dom som har last liftarens guide till galaxen vet att det finns faktiskt lite substans bakom det hela.

Man bygger en superdator for att fa svaret pa fragan; Vad ar meningen med livet?
Svaret ar 42. Men ingen forstar inneborden, sa man blir tvungen att bygga en battre superdator som kan tolka svaret.
Citera
2005-05-27, 16:39
Medlem
FNGs avatar
Meningen med livet är att dö. Så vi kan ju alla säga att vi kommer att uppnå meningen med våra liv. Det bästa är att man kan ta sig den tid man vill till att nå dit.
Citera
2005-05-28, 11:20
Medlem
lindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Meningen med livet är att dö. Så vi kan ju alla säga att vi kommer att uppnå meningen med våra liv. Det bästa är att man kan ta sig den tid man vill till att nå dit.

Bibeln uttrycker också denna tanke: "Och liksom det är bestämt om människan att hon en gång skall dö och sedan dömas, 28 så blev Kristus offrad en gång för att bära mångas synder, och han skall en andra gång träda fram, inte för att bära synd utan för att frälsa dem som väntar på honom."
Med detta i minne bör vi leva vårt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in