2009-06-09, 12:16
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Min Debianserver har tuffat på utan större problem i snart två år men igår blev det plötsligt tvärstopp på vissa funktioner. Webb- och FTP-servern funkar utan problem, men Samba vill inte låta Windows mappa upp och komma åt enheter. Efter en stunds letande i loggarna så hittade jag en massa varningar om att disken är full. Mail hade givetvis gått ut, men de gick till en adress jag inte längre använder eller ens kan komma åt eftersom jag har flyttat och bytt operatör.

Hur som helst, df -h säger att /dev/hda1 är använt till 100%. Den är bara på 6,5 gig men det borde räcka till att köra en liten Debianserver via PuTTY utan något grafiskt skal över huvud taget. Min fråga nu är om det finns något enkelt sätt att hitta vad det är som tar plats. Jag har testat du med lite olika parametrar och i kombination med grep men jag hittar helt enkelt inte vad det är som kan tänkas ta all den platsen. Finns det något annat sätt att hitta skiten? Kan det kanske vara så att filsystemet i sig är kasst och skulle behöva Linuxvarianten av en checkdisk - vilket jag utgår från att servern sköter själv lite då och då vid boot. Att rensa via apt-get funkar inte eftersom även där sägs det att disken är helt full. (och var i hela friden ändrar jag vart varningarna i daemon.log ska mailas?)
Citera
2009-06-09, 12:29
Medlem
Kod:
du -hs /*

Gå sedan vidare till den mapp du tycker verkar vara onödigt stor..
Citera
2009-06-09, 13:39
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Tackar. Det bekräftade tyvärr mina misstankar. Utav 6,5 gig så listas bara ca 800 meg, resten verkar bero på problem med disken. Jaja, jag får väl avmontera hela alltet och se om en fsck hjälper till.
Citera
2009-06-09, 16:53
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Jahopp. fsck och fsck.ext3 säger att de gör något och när de är klara tycker de att Linux ska startas om. En 'Large file' hittas, men jag ser inget som ligger på över 2 gig så frågan är vad det är som gått åt helvete.
Citera
2009-06-09, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Jahopp. fsck och fsck.ext3 säger att de gör något och när de är klara tycker de att Linux ska startas om. En 'Large file' hittas, men jag ser inget som ligger på över 2 gig så frågan är vad det är som gått åt helvete.

Min gissning:

1) Kolla i /var/log om logrotate eller annan ballat ur kan gigantiska filer ligga här
2) Kolla i /tmp
Citera
2009-06-09, 18:45
Medlem
Du kanske kör swap till en fil som växer automatiskt?

Starkt tips: Roots mail-fil som är fylld med några gigabyte "OMG, disken är full!!!!!11!!lol" Kollar du efter .gömdafiler för den delen? Så vitt jag vet rensas inte /var/tmp automatiskt, till skillnad från /tmp, så där kan det finnas en godbit.
Kod:
find / -size +1G
kanske fungerar på din maskin, om den nu tar det argumentet.
Citera
2009-06-09, 19:57
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Jag har letat överallt och det verkar inte finnas någon så stor fil utan filsystemet i sig verkar ha ballat ur. Vågar man ta backup på alla systemfiler, helt avmontera /dev/hda under drift, formatera om det och sen kopiera tillbaks allt tro?
Citera
2009-06-09, 22:58
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Nu åker dumstruten på. Jag har hittat felet så jag tänkte bara skriva ner det ifall någon annan råkar ut för samma sak.

Varje natt kör jag backup på alla viktiga filer på servern. Jag hade bråttom när jag satte upp backupen för sisådär ett år sedan, så allt jag gör är att montera en katalog som är utdelad på en annan dator, och sen kör jag rsync dit. Den här lösningen har funkat klockrent i över ett år. Ända tills inatt. Av någon anledning tappades monteringen lite innan backupen gick igång. rsync struntade i att det inte fanns något monterat i backup-katalogen, utan kopierade glatt in allt rakt under /mnt/backup. Eller rättare sagt tills disken blev full. På morgonen såg jag att något hade gått fel, så jag startade om servern. Vid omstart monterades nätverkskatalogerna som de skulle under /mnt/backup och vips var allt som låg där osynligt. Av en ren slump avmonterade jag allt igen och råkade se att det fortfarande fanns filer där. Nu är allt där raderat och Debian tuffar på som om inget har hänt.

Som sagt, för min del blir det en rejäl och därefter
Citera
2009-06-10, 01:27
Medlem
Härligt att det lösta sig! Finns det något sätt att kolla så att nätverksmappen är monterad innan backupen körs igång?
Citera
2009-06-10, 07:12
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fdfdgd
Härligt att det lösta sig! Finns det något sätt att kolla så att nätverksmappen är monterad innan backupen körs igång?

grepa i mtab.
Citera
2009-06-10, 11:38
Medlem
Ja det är smidigt. Du kanske borde titta på något script som kollar denna fil innan backupen?
Citera
2009-06-10, 13:34
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fdfdgd
Ja det är smidigt. Du kanske borde titta på något script som kollar denna fil innan backupen?
Ska göra det. Jag borde vara gammal och erfaren nog för att veta att en tillfällig lösning som bara är quick'n'dirty alltid blir permanent om den faktiskt funkar så det är lika bra att göra rätt från början. Nu har det här funkat fint i över ett år tills jag skiftade till Windows 7 på en annan maskin. Då ändrades rättigheterna på den utdelade hårddisken jag kör backup till, mount misslyckades och därefter hamnade backupen lokalt. Funderar på om jag inte ska köra en mount innan backupen går igång och se vad det returnerar innan kopieringen börjar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in