Nu åker dumstruten på. Jag har hittat felet så jag tänkte bara skriva ner det ifall någon annan råkar ut för samma sak.
Varje natt kör jag backup på alla viktiga filer på servern. Jag hade bråttom när jag satte upp backupen för sisådär ett år sedan, så allt jag gör är att montera en katalog som är utdelad på en annan dator, och sen kör jag rsync dit. Den här lösningen har funkat klockrent i över ett år. Ända tills inatt. Av någon anledning tappades monteringen lite innan backupen gick igång. rsync struntade i att det inte fanns något monterat i backup-katalogen, utan kopierade glatt in allt rakt under /mnt/backup. Eller rättare sagt tills disken blev full. På morgonen såg jag att något hade gått fel, så jag startade om servern. Vid omstart monterades nätverkskatalogerna som de skulle under /mnt/backup och vips var allt som låg där osynligt. Av en ren slump avmonterade jag allt igen och råkade se att det fortfarande fanns filer där. Nu är allt där raderat och Debian tuffar på som om inget har hänt.
Som sagt, för min del blir det en rejäl

och därefter