• 1
  • 2
2009-06-09, 01:08
Medlem
Sotarmurres avatar
Insåg nyss att jag knappt har haft balkongdörren stängd sedan i början av februari. Även under vintermånaderna brukar dörren vara öppen, iallafall under natten. Har dörren öppen mer eller mindre hela tiden. Finns det några risker med detta? Kan det bli fuktskador eller andra jävulskap? Vid mitt förra boende reste jag bort i två veckor och när jag kom hem var det en enorm pöl med vatten i rummet. Hade visst varit storm och det hade regnat in något förjävligt. Men jag tänker mer på luftfuktighet eller något sådant.

En annan sak som jag har börjat fundera på är om kyla är skadligt för lederna. Sover bara med påslakan utan täcke i året om. Har ett täcke som jag drar över mig extra ifall det blir kallt, eller en filt. Det har blivit lite av en livstil detta, gå upp i december och skakande gå upp naken och leta efter kalsonger. Jag kan väl knappast vara ensam om detta betéende?
Citera
2009-06-09, 01:12
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotarmurre
Insåg nyss att jag knappt har haft balkongdörren stängd sedan i början av februari. Även under vintermånaderna brukar dörren vara öppen, iallafall under natten. Har dörren öppen mer eller mindre hela tiden. Finns det några risker med detta? Kan det bli fuktskador eller andra jävulskap? Vid mitt förra boende reste jag bort i två veckor och när jag kom hem var det en enorm pöl med vatten i rummet. Hade visst varit storm och det hade regnat in något förjävligt. Men jag tänker mer på luftfuktighet eller något sådant.

En annan sak som jag har börjat fundera på är om kyla är skadligt för lederna. Sover bara med påslakan utan täcke i året om. Har ett täcke som jag drar över mig extra ifall det blir kallt, eller en filt. Det har blivit lite av en livstil detta, gå upp i december och skakande gå upp naken och leta efter kalsonger. Jag kan väl knappast vara ensam om detta betéende?
Det är bara bra med frisk luft i stället för den unkna luften som blir när du legat och sovit och fisit en hel natt. Kan inte vara skadligt annat än för värmeräkningen. Jag har själv inte stängt fönstret sedan i mars, det är omöjligt att sova om jag gör det.

När jag var liten påstod en kompis far att man kunde få hjärnhinneinflammation av att sova med draget från ett öppet fönster alldeles intill huvudet, men jag har aldrig märkt av något. Eller också är det därför jag blivit som jag blivit.
Citera
2009-06-09, 01:14
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Nej, jag har också öppna fönster jämt, balkongdörren står öppen om jag är hemma.

Jag sover hellre när det är för kallt, än när det är för varmt.
Finns inget jag hatar mer än att vakna helt ihopklibbat med lakanen.. Uäh.

Är det inte så att det är högre luftfuktighet på sommaren än på vintern?
På sommaren har ju alla öppet..
Citera
2009-06-09, 01:19
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xerxesbrother
Är det inte så att det är högre luftfuktighet på sommaren än på vintern? På sommaren har ju alla öppet..

Jo, och hög luftfuktighet är bra, inom rimliga gränser. På vintern är den vanligtvis för låg inomhus, vilket gör att man får torr hud och andra problem
Citera
2009-06-09, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
(...)När jag var liten påstod en kompis far att man kunde få hjärnhinneinflammation av att sova med draget från ett öppet fönster alldeles intill huvudet, men jag har aldrig märkt av något. Eller också är det därför jag blivit som jag blivit.
När jag var liten påstods det samma sak, att man kunde får hjärnhinneinflammation, fast det handlade om att man inte skulle åka på långa bilresor med öppet fönster nära huvudet..

Nä det är väl ingen fara om det inte är så att du upplever att du är oftare sjuk (vet inte ens om man blir det av ständig kyla), har pollenallergi eller liknande.. Men värst är väl elräkningen, såvida du inte bor i lägenhet där värden tar uppvärmningskostnad. Eller du kanske har stängt av elementen iofs..
Citera
2009-06-09, 09:16
Medlem
Snurrens avatar
Vi har också ständigt öppet. Det enda problemet kan vara att golvet kan ta stryk om det är parkettgolv. Om det både blåser och regnar så kan vatten tränga in. Man kan ju också få problem med krukväxterna inne när det är minusgrader, vi har p g a detta konstgjorda växter i sovrumsfönstret. Men jag tror inte för ett ögonblick att man kan bli sjuk, om man tycker om att ha det svalt.
Citera
2009-06-09, 16:42
Medlem
Sotarmurres avatar
Det jag tänkte på fukten var att alla gamla hus som står på vischan med trasigt fönster ser inge vidare ut inuti!
Citera
2009-06-10, 00:47
Medlem
Flamsans avatar
Ur hälsosynpunkt kan jag inte se några problem så länge man inte ligger i direkt drag.

När man har fåglar,kaniner osv även hundar och katter så är ju inte kyla något problem utan om de är i drag som är det farliga.

Ledproblem lär man inte få om man inte redan har anlag för det.

Jag har också alltid öppna fönster.
Citera
2009-06-10, 00:55
Medlem
jag körde ett år med öppet takfönster i sovrummet ända in i december, stängde det dock när en termometer jag hade på golvet visade 4 grader

jag tror inte heller det är skadligt att sova svalt. när jag sov i barnvagn brukade morsan ställa ut mig i många minusgrader.
Citera
2009-06-12, 14:34
Medlem
Stonedboys avatar
Haha du är som mig då, brukar ha fönster öppet i sovrummet. Kan inte sova om det är för varmt i rummet. Men flickvän gnäller om det tyvärr, hon huttrar hela tiden istället. Fast det är sommar nu? fattar inte hur man kan frysa så jävligt. Det är nu den värsta tiden är för mig under sommaren då ligger tempen på 25-26 grader i rummet. Jag håller på och döööör av värmeslag snart.

Angående fuktskador och dylikt har jag inte märkt av så mycket. Men det är väl bra om det inte regnar in i lägenheten och så.
Citera
2009-06-12, 16:39
Medlem
Niccoos avatar
Har haft mitt fönster öppet de senaste 15 månaderna, visserligen stängt under kortare perioder vid hårt regn, men jag kommer att åka på att ersätta delar av fönsterkarmarna när jag flyttar ut. Det har kommit in fukt så att nedre delen av karmen buktar ut en aning... Blir att måla med TippEx för den vita färgens skull och hoppas på att ingen lägger märke till det..

Bor i en vindsvåning som är ganska kass isolerad vilket innebär att lägenheten blir sanslöst snabbt uppvärmd vid minsta solstråle på taket samtidigt som all värme från resten av huset stiger upp och håller det svettigt även på vintern.
Citera
2009-06-12, 17:32
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Nej, det är nog fan snarare bra att sova med öppna fönster och dörrar.. Härdande..
Ge bara fan i att ligga i drag så är temperaturen inga bekymmer..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in