Citat:
Ursprungligen postat av Empereur
Jo det var dit jag ville komma, "mystiska" tillstånd om man nu vill. Men är det överhuvud taget möjligt för andra att förstå detta tillstånd utan att uppleva det, och kan de som uppnått "det" förklara hur det är?
Antagligen inte. Så är detta ett tillstånd eller upplevelse vi aldrig kommer kunna förklara, eller bevis förutom genom oss själva, personligen... ?
Enligt zen kan man enbart förstå "det" genom egen erfarenhet. Fast jag vet inte om det är något som är subjektiv eller objektivt. Det är universellt att människor har ett medvetande som är medvetande-om något. Huruvida medvetande utan medvetande-om är exakt samma sak för alla låter troligt, men det går nog inte att bevisa.
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
yidaki, i din filosofi så måste ju detta nästan vara ett intet. Om allt är tro på olika föreställningars riktighet och där inte längre finns några föreställningar samtidigt som det är enda kategorin och att denna kategori då är uttömd då är endast intet kvar.
Nu har jag måhända missförstått dig men jag har råkat följa "Ateism är inte en religion"-tråden där du givit uttryck för någon sådan slags åsikt. Och kom samtidigt att tänka på precis samma sak som denna tråds ämne. Rimligen måste då vara, tänkte jag, enligt ditt sätt att se saken detta "Nirvana" lösningen från loopen. Men vad är här skillnaden jämfört med döden? Bägge är ju ett exempel på intet. Möjligen kan vi inte tala om det, då det inte finns något att tala om - men jag vet ärligt inte.
Ja, intet, eller, enbart potential. Som ett tabula rasa. Oändlig potential till medvetande-om. Och å ena sidan är potential utan användning meningslös, men å andra sidan är intet det som skapar mening i ens värld. Som Sartre när han gick in på Cafét för att leta efter sin kompis, och överallt såg han icke-kompis. Det blir bristen av "något" som ger grunden till varat av "något". Ett sådant tillstånd skulle kunna ge en möjlighet att skapa världen från grunden. Fast utan mening och förförståelse låter en sådan värld ganska tom egentligen.
Dör man utan att uppnått nirvana så är man fortfarande bunden av kausalitet. Vad det innebär rent praktiskt förstår jag inte. Buddha uppnådde nirvana och hans gärningar påverkar oss än idag. Men det är väl ett projekt för individen först och främst antar jag.
En följdfråga skulle kunna vara, vad vore konsekvensen av en hel befolkning som upplevt detta tillstånd? Det beror nog på hur man tolkar det i efterhand, om det nu går att tolka överhuvudtaget. Det verkar finnas en uppfattning att man skulle vara blasé, likgiltig, inför allting. Men jag tror snarare att det inte skulle förändra så mycket på utsidan, och att människor skulle vara mer empatiska på insidan. Om man är medveten om att allt är uppbyggt utifrån subjektets intentionaliteter gentemot objekt, då borde fördömande och centrism minimeras.