2009-06-08, 21:52
Medlem
Har nyligt kommit i fund över att jag behöver ha en stabilare Ekonomi, eller koll på den iallafall. Mina inkomster resp. utgifter.

Finns det några bra sider om detta hur man hanterar och sparar som bäst? Gör smarta inköp etc?

Inget om fonder eller så ännu för jag har inte så stort kapital till det, eller jag har ingen aning om hur det fungerar, och jag har inte tiden att börja läsa på om det.

När man har ca 20-30 tusen på sitt sparkonto ska man låta det det ligga där bara eller bör man ha det på något annat ställe där dom växer? Vill inte ha någon som helst risk isf.

Tacksam för alla svar och länkningar.
Citera
2009-06-08, 22:16
Medlem
gurglms avatar
Vill du spara långsiktigt eller kortsiktigt?
Olika sparformer har ofta olika utbetalningstider, så det är en rätt central fråga.
Jag skulle om jag var du, avsätta lite månadsvis i någon stabil sparform, som inte kräver mer än några tusenlappar per månad. Finns gott om såna, aktieobligationer, strukturerade resurser och allt vad det heter. Kolla bankens hemsida eller boka tid med någon
Citera
2009-06-08, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurglm
Kolla bankens hemsida eller boka tid med någon

Jag har aldrig pratat med någon bankman ang detta eller så? Bara boka tid? Vad ska man säga och ta upp?

Sry för dumma fråger nu men kan 0 om detta.
Citera
2009-06-09, 01:15
Medlem
gurglms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av google87
Jag har aldrig pratat med någon bankman ang detta eller så? Bara boka tid? Vad ska man säga och ta upp?

Sry för dumma fråger nu men kan 0 om detta.

Ingen fara, fråga på Jag är själv novis men så gjorde jag.
Banken har ju dina pengar och tjänar på det, så det har väl oftast rådgivare till sina kunder.
Sedan kommer de med största sannolikhet att rekommendera sina egna sparformer (typ portföljer med aktier eller obligationer osv som de själva satt ihop). Du har inget att förlora på att ringa kundservice på din bank och säga som det är :]
Citera
2009-06-09, 17:55
Bannlyst
Om du har 20.000 kr idag i sparade pengar hade jag gjort följande.

Bankkonto: 10.000kr
Akiter/Fonder: 10.000kr

Jag hade också försökt få till ett månadssparande i tex en eller flera fonder.
Detta är naturligtvis ett tips på långsiktigt sparande.

Se nu inte detta som SPAM eller som reklam. Men du kan kika in på www.amatorekonomi.se för att titta lite på hur jag gjort nu på senare tid.
Inte för att det på något sätt är rätt men kanske kan ge lite tips från en amatör till en annan
Citera
2009-06-13, 14:17
Medlem
Hej!
Det finns två sätt att förbättra sin ekonomi:
Öka inkomsterna.
Minska utgifterna.

I mitt eget fall borde jag göra en budget, riktigt tråkigt tips.
Har insett att förmycket pengar försvinner på mat, sprit, cigg och taxi..

Standard tips är annars att lyckas spara 10% av lönen varje månad, då brukar det gå bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in