2009-06-08, 18:00
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Novalis och Hölderlins långa "Hyperions Schicksalslied" är verkligen att rekommendera (jag tror att vi har samma litteratursmak, Sandoz...)

Det verkar onekligen så, Hölderlin är naturligtvis också ett måste. Jag vill i sammanhanget även slå ett slag för Georg Trakl.
Citera
2009-06-08, 19:09
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
Det verkar onekligen så, Hölderlin är naturligtvis också ett måste. Jag vill i sammanhanget även slå ett slag för Georg Trakl.

Jag med...
Citera
2009-06-08, 22:12
Medlem
Antaeuss avatar
Daniel Kehlmann är ett exmpel på bra modern tysk litteratur. Hans "Världens mått" från 2005 blev en enorm succé. Av förklarliga skäl, enligt undertecknad. Sketbra.
Citera
2009-06-08, 23:00
Medlem
NoTruces avatar
Läs även Kehlmanns debut Beerholms Vorstellung. Jag upplevde den som relativt lättläst, språkligt, även jag förvisso har studerat tyska ett par år.
Citera
2009-06-09, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassadaga
Rainer Maria Rilke tycker jag är helt underbar:

Ich lebe mein Leben in wachsenden Ringen,
die sich über die Dinge ziehn.
Ich werde den letzten vielleicht nicht vollbringen,
aber versuchen will ich ihn.

Ich kreise um Gott, um den uralten Turm,
und ich kreise jahrtausende lang;
und ich weiss noch nicht:
bin ich ein Falke, ein Sturm
oder ein grosser Gesang.

Annars kanske Nietzsche eller Schopenhauer skulle passa, eller varför inte Heidegger, klarar du av att läsa Sein und Zeit är du bättre än de flesta, ogenerat svårt tycker jag att han skriver.
Heidegger kan väl nästan påstås skriva på "Heideggerska".
Citera
2009-06-09, 08:33
Medlem
dasRubens avatar
Tack för många tänkvärda tips. För tillfället söker jag möjligen något lite mindre tungt än Nietzsche, Schopenhauer eller Heidegger (inte enbart pga språket), även om jag välkomnar sådana förslag också att läsa när man är på sådant humör.

Beerholms Vorstellung låter som ett bra tips. Ingen som har koll på andra modernare "klassiker"?
Citera
2009-06-09, 15:25
Medlem
Omygawds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dasRuben
Tack för många tänkvärda tips. För tillfället söker jag möjligen något lite mindre tungt än Nietzsche, Schopenhauer eller Heidegger (inte enbart pga språket), även om jag välkomnar sådana förslag också att läsa när man är på sådant humör.

Beerholms Vorstellung låter som ett bra tips. Ingen som har koll på andra modernare "klassiker"?

Prova Gunther Grass "Flundran". Ska du läsa på originalspråk eller ha den översatt?
Citera
2009-06-10, 08:36
Medlem
dasRubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omygawd
Prova Gunther Grass "Flundran". Ska du läsa på originalspråk eller ha den översatt?

Ska läsa på tyska, men är trött på översatta böcker. För tillfället läser jag Moment 22 (på tyska). Förvisso väldigt rolig emellanåt, men känns väldigt amerikansk och var säkert svåröversatt. "Catch 22" översätts tex med "X-Hake", känns väl lite sådär...
Citera
2009-06-10, 11:22
Medlem
SilverTips avatar
"Effie Briest" (1895) av Theodor Fontane är en solid klassiker av en briljant stilist. Full av understatements och halvkvädna visor.
Filmades av Fassbinder med Hanna Schygulla som "die arme Effie".
Citera
2009-06-10, 11:33
Medlem
Ahruons avatar
Läs Hermann Hesse - Stäppvargen. En modern klassiker.
Citera
2009-06-11, 22:54
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dasRuben
Hej.

Har en tid nu läst romaner på tyska för att utveckla språket, men har hittills inte läst en enda författare som själv varit tysk (med undantag för das Parfüm), utan översatta till tyska. Tänkte att det vore roligare att läsa med tyska som originalspråk, så undrar därför om det sitter någon härinne som har tips på bra böcker av tyska författare. Får gärna vara klassiker, men även saker som nya deckare går bra.

Det brukar nämligen alltid stanna vid att böcker med bra rykten kommer från andra länder än de tysktalande.

Mvh Ruben.

Joseph Roth - briljant stilist - mycket lätt tyska.
Citera
2009-06-12, 12:15
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GullyFoyle
Ernst Jünger är ju intressant med tanke på att han var hyllad före nazityskland,av nazityskland och efter detta skräckvälde!En bedrift får man säga.

Det är väl ändå att ta i att påstå, att Jünger hyllades av Nazityskland. Snarare sågs han som en lite halvmisstänkt figur delvis för sitt avvisande av inviter och efter Auf den Marmorklippen var det många ledande nazistsvin, som tyckte att han gått för långt, men Hitler själv lär ha viftat avvärjande med handen och sagt åt dem att lämna Jünger ifred. Denne berättar själv f ö i Strahlungen om hur ett hembesök av Gestapo alltid föregicks av ett angrepp på honom i Völkischer Beobachter, vilket gav honom tid att städa undan olämpliga papper. Vidare om lärda tyska officerare, som läste dikter om Harmodios och Aristogeiton på sina samkväm och 1944 avskedades han ur armén p g a av kontakt med 20-julimännen.

Strahlungen som någon rekommenderade är om jag får säga det rent ut sagt olämplig som första ej översatta bok på tyska. Det kommer att ta saftigt med tid, om du börjar med den och den ligger bara två snäpp under ökända Die Nachtwachen des Bonaventura i snårighet.

Här har du tre utmärkta och lättbegripliga klassiker:

Eichendorff - Aus dem leben eines Taugenichts
Roth - Radetzkymarsch
Moritz - Anton Reiser
Senast redigerad av Cohiba 2009-06-12 kl. 12:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in