2009-06-08, 13:07
Medlem
Osäker på vilket forum detta passar bäst i, men provar här.

Jag funderar lite på om man har skulder hos Kronofogden som man löser så är man ju i princip körd i Sverige under ett par år ändå pga prickarna för skulderna. Men om man flyttar utomlands under några år, följer detta på något sätt med i det nya landet eller kan man få leva ett normalt liv? Jag funderar inte på att fly Kronofogden på något sätt, utan vill göra rätt för mig där, men jag funderar mest på vad man gör sen.
Citera
2009-06-08, 15:05
Medlem
Pallevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragan_

Jag funderar lite på om man har skulder hos Kronofogden som man löser så är man ju i princip körd i Sverige under ett par år ändå pga prickarna för skulderna. Men om man flyttar utomlands under några år, följer detta på något sätt med i det nya landet eller kan man få leva ett normalt liv? Jag funderar inte på att fly Kronofogden på något sätt, utan vill göra rätt för mig där, men jag funderar mest på vad man gör sen.
Det beror säkert på vad skulderna gäller. Om du har skyhöga kreditkortsskulder kan det säkert förfölja dig. Tänk över det en gång till, känns som att det borde finnas en bättre lösning än att fly landet.
Citera
2009-06-08, 16:23
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragan_

Flyttar du till ett EU land kommer du antagligen bli jagad precis som här då man idag har ett samarbete mellan länderna.
Citera
2009-06-08, 20:40
Medlem
Som sagt, det handlar inte om att fly från skulder (eller landet, det blir mer i såna fall för att jobba utomlands). Det är efter jag betalat av alla skulder jag undrar om prickarna t ex följer med mig på något sätt? Dvs blir det t ex problem att skaffa bankkonto med visakort i ett annat land pga sånt?
Citera
2009-06-08, 20:46
Medlem
skalman1973s avatar
Det beror på hur du går tillväga ? Men om du börjar med att flytta till ett annat EU-land så anmäler du flyttningsadress till skatteförvaltningen och efter att adressen registrerats så flyttar du till ett nytt EU-land utan att ändra din gamla adress . Så kommer du trilla ur systemet ett ganska bra tag

Men sök på Anakatas trådstarter så kommer du få en utförligare beskrivning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in